استان ها

هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۳ منطقه در وضعیت قرمز و نارنجی

هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۳ منطقه در وضعیت قرمز و نارنجی



به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۵ ایستگاه سنجش در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز جمعه بیست و چهارم شهریور ماه با میانگین ۸۷ وضعیت قابل قبول را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر در ایستگاه پایش خیابان احمدآباد با ۹۵، پارک زمزم با ۶۹، بزرگراه خرازی با ۸۱، دانشگاه صنعتی با ۸۸، رودکی با ۶۳، رهنان با ۹۴، سپاهان شهر با ۷۰، خیابان فرشادی با ۶۸ و خیابان فیض و ولدان با ۷۳ و بولوار کاوه و خیابان میرزا طاهر با ۸۴ AQI در وضعیت زرد و قابل قبول است.

شاخص هوای اصفهان، امروز در ایستگاه بزرگراه خرازی با ۱۵۵، رهنان ۱۶۷ و خیابان میرزا طاهر با ۱۵۲ AQI وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان را نشان می‌دهد.

همچنین شاخص هوای اصفهان در ایستگاه میدان انقلاب با ۱۰۱ و کردآباد با ۱۰۶ در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس و در ایستگاه زینبیه با ۱۶۳ AQI در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان قرار دارد.‌

امروز شاخص هوای سجزی با ۶۲، شاهین شهر با ۶۳ و مبارکه با ۷۶ AQI در وضعیت قابل قبول و در قهجاورستان با ۱۰۲ ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرهای مجاور اصفهان از جمله خمینی شهر، زرین‌شهر، نجف آباد، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص بطور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل منوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و بطور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا