اقتصادی

۱.۹میلیون خانوار دریک ماه اخیر از کالابرگ الکترونیک استفاده کردند

۱.۹میلیون خانوار دریک ماه اخیر از کالابرگ الکترونیک استفاده کردند


به گزارش خبرنگار مهر، تقویت معیشت مردم یکی از وظایفی است که بر عهده دولت‌ها است. این امر مهم به ویژه در برخی مقاطع زمانی مانند جنگ، تحریم، شیوع بیماری و… نمود بیشتری دارد. هر چه دولت‌ها در مدیریت آن بهتر عمل کنند امنیت غذایی و در نهایت امنیت ملی بیشتر تأمین خواهد بود.

اگر تورم در سفره مردم بنشیند مشکلاتی در آینده در حوزه سلامت دامن گیر جامعه خواهد شد. بنابراین دولت برای حل این معضل با انتخاب ۱۱ قلم کالای اساسی استاندارد بر اساس مطالعات انستیتو تحقیقات ایران تلاش دارد افراد را ترغیب به هزینه کرد بیشتر در خوراک ضروری روزمره کند. این ۱۱ قلم ثابت بوده و قرار است هر قدر نرخ تورم افزایش یابد دولت با مشارکت مردم آن را پوشش دهد. بنابراین اگر افراد دارای کالابرگ الکترونیک، ۳۲۰ هزار تومان از ۴۰۰ هزار تومان یارانه را صرف خرید این کالاها کنند ۸۰ هزار تومان اعتبار استفاده آزاد دارند. در ادامه برای تشویق بیشتر افراد به هزینه کرد برای کالاهای اساسی که سلامت جامعه را تضمین می‌کند ۸۰ هزار تومان از سوی دولت شارژ مجدد انجام می‌شود؛ به این ترتیب ۱۲۰ هزار تومان مبلغ تشویقی است که افراد می‌توانند هزینه آزاد داشته باشند.

جدول ۱۱ قلم مشمول خرید کالابرگ الکترونیک شامل برنج، قند و شکر، حبوبات، گوشت مرغ، گوشت قرمز منجمد، روغن مایع، ماکارونی، ماست کم چرب، شیر کم چرب، پنیر UF و تخم مرغ است. افراد دارای کالابرگ الکترونیک می‌توانند با خرید جایگزین از ما به تفاوت قیمت این ۱۱ قلم نسبت به قیمت پایه اردیبهشت ۱۴۰۱ برخوردار شوند. به عنوان مثال اگر شیر کم چرب با قیمت ۱۸ هزار تومان به فروش رسد و افراد مبادرت به خرید پرچرب ۳۰ هزار تومانی کنند ما به تفاوت قیمت پایه شیر کم چرب لحاظ شده و باقی را خریدار باید بپردازد.

۱.۹میلیون خانوار دریک ماه اخیر از کالابرگ الکترونیک استفاده کردند

گفتنی است امکان خرید آنلاین برای کالابرگ‌ها نیز فراهم شده و در خرید اینترنتی هم در صورت هزینه کرد ۲۰۰ هزار تومان از یارانه برای خرید ۱۱ قلم، ۱۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی به شخص مشمول تعلق می‌گیرد.

تمام خانوارهای مشمول طرح می‌توانند از طریق سامانه «شما» به نشانی https://shoma.sfara.ir و نصب اپلیکیشن شما از وجود فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های متصل به طرح و نزدیک به محل سکونت‌شان با خبر و با شماره‌گیری # ۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی‌مانده اعتبار خود مطلع شوند.

۶۱ میلیون نفر مشمول کالابرگ الکترونیک

در مرحله نخست از اجرای کالابرگ الکترونیک فقط دهک‌های اول تا سوم با جمعیت ۲۹ میلیون مشمول این طرح شدند. این گروه یک‌سوم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. دوم شهریور دهک‌های چهارم و پنجم نیز به این ۳ دهک اضافه شده و جمعیت مشمول طرح کالابرگ الکترونیک به ۴۸ میلیون نفر رسید.

در خبر جدید سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی در حاشیه جلسه هیأت دولت در هفته جاری از مشمول شدن دهک‌های ششم و هفتم خبر داد و گفت: دهک‌های ششم و هفتم هم مشمول طرح جدید کالابرگ الکترونیک شدند و از هفته آینده به اجرا در می‌آید.

علیرضا عسگریان، معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره دربرگیری جمعیتی این طرح به مهر گفت: در راستای بهبود سبد غذایی جامعه و استفاده خانوارهای بیشتر از ۱۱ قلم کالای اساسی، دهک‌های ششم و هفتم نیز تحت پوشش کالابرگ الکترونیکی قرار گرفتند.

وی افزود: به این ترتیب جمعیت مشمول به ۶۱ میلیون نفر رسید.

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره استقبال خانواده‌ها از کالابرگ الکترونیک عنوان کرد: اجباری در طرح نبوده و افراد مختار هستند که از کالابرگ الکترونیک بهره مند شوند یا از یارانه نقدی استفاده کنند.

عسگریان گفت: در یک ماه اخیر یک میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار از کالابرگ الکترونیک استقبال کردند.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا