سیاسی

همه حمایت‌های نظامی از رژیم متجاوز صهیونیستی باید متوقف شود

همه حمایت‌های نظامی از رژیم متجاوز صهیونیستی باید متوقف شود



به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل افزود: همه عاملان جنایات علیه فلسطینیان، از جمله کسانی که به رژیم اسرائیل برای ارتکاب جنایات وحشیانه در فلسطین، به ویژه در غزه کمک می‌کنند، باید پاسخگو باشند.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران که در نشست مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان «تقویت هماهنگی کمک‌های بشردوستانه و کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، از جمله کمک‌های ویژه اقتصادی» سخن می‌گفت، افزود: تمام اصول و اهداف منشور ملل متحد، به ویژه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، باید توسط همه کشورها و همچنین سازمان‌های کمک‌های بشردوستانه، هنگام ارایه کمک‌های بشردوستانه در سرزمین‌های دیگر، به شدت رعایت شود. از آنجایی که کشورها نقش و مسئولیت اصلی را در واکنش به شرایط اضطراری بشردوستانه خود دارند، مالکیت و رهبری ملی در هماهنگی کمک‌های بشردوستانه برای اطمینان از ارایه مؤثر آن باید مورد تأیید قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در همین راستا، هر گونه بحران یا شرایط اضطراری بشردوستانه، به ویژه آنهایی که عمداً تحت یک برنامه سیاسی مشخص و پنهان ایجاد شده اند، نباید منجر به مداخله خارجی، از جمله به بهانه مسئولیت حفاظت شود.

او تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت فعالیت‌های کمک‌های بشردوستانه، از جمله سیستم واکنش بشردوستانه سازمان ملل متحد، با حفظ ماهیت صرفاً بشردوستانه آن تأکید می‌کند.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: ما قویاً معتقدیم که کسانی که به‌عنوان مشارکت‌کنندگان اصلی در جنگ‌ها و اشغال‌های طولانی‌مدت با مشارکت خود یا از طریق تهیه تسلیحات پیچیده خدمت می‌کنند، باید بار بیشتری را در تأمین مالی پاسخ‌های بشردوستانه سازمان ملل به دوش بکشند. این همچنین شامل کسانی می‌شود که مسئولیت تاریخی در انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند که منجر به تغییرات سریع آب و هوا و تشدید بلایا می‌شود.

وی تصریح کرد: ما همچنین موقعیت‌هایی را که در آن نیازهای بشردوستانه جمعیت‌هایی که در محرومیت شدید به‌عنوان یک ابزار سیاسی یا ابزار نظامی گروگان گرفته می‌شوند، از جمله با اعمال انسداد برای گرسنگی دادن به غیرنظامیان، به شدت محکوم می‌کنیم. علاوه بر این، سازمان ملل متحد باید اطمینان دهد که تمام کمک‌های بشردوستانه باید بین تمام جمعیت‌های نیازمند به‌طور بی‌تفاوت و بدون هیچ گونه مداخله‌ای از سوی اهداکنندگان توزیع شود.

ارشادی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات قهری یکجانبه را یکی از موانع اصلی می‌داند که مانع تلاش‌های بین‌المللی برای ارایه کمک‌های بشردوستانه می‌شود و در عین حال یکی از منابع اصلی ایجاد بحران‌های انسانی در سراسر جهان است. در حالی که منطقه ما مستعد بلایای مختلف از جمله زلزله، خشکسالی، گرد و غبار و طوفان‌های شن و همچنین سیل است، جمهوری اسلامی ایران به شدت از بار اضافی که تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی به آن وارد شده است را به دوش می‌کشد.

معاون سفیر و نماینده دایم ایران درسازمان ملل گفت: بحران‌های بشردوستانه زیادی در سراسر جهان وجود دارد که توجه سریع ما را می‌طلبد. در مورد وضعیت بشردوستانه در افغانستان، همانطور که در این مدت همه ساله در این ارگان و با توجه به این بند دستور جلسه و با نزدیک شدن به فصل زمستان و وضعیت مردم افغانستان به ویژه زنان، دختران و کودکان، دارد بدتر شود. ارایه به موقع کمک‌های بشردوستانه به هیچ وجه نباید به دلیل سایر بحران‌های بشردوستانه در حال ظهور در سراسر جهان سیاسی، مشروط یا نادیده گرفته شود.

او افزود: علاوه بر این، باید تمام تلاش خود را انجام داد تا کشورهای میزبان پناهجویان و شهروندان افغان، به ویژه همسایگان، دسترسی بدون مانع به کالاهای بشردوستانه و سایر کالاها داشته باشند. افغانستان در ماه‌های اخیر زلزله‌های ویرانگری را تجربه کرده است. نیازهای بشردوستانه آنها بسیار فراتر از آن چیزی است که جمهوری اسلامی ایران تاکنون برای آنها فراهم کرده است. جامعه بین المللی باید به این وضعیت اضطراری رسیدگی کند.

این دیپلمات ایران تصریح کرد: جامعه بین‌الملل همچنان با یکی از چالش‌های استثنایی و بزرگترین آزمون‌ها در تاریخ خود در مورد شرایط اضطراری بشردوستانه مواجه است، زیرا در تلاش برای رسیدگی به وضعیت انسانی در غزه است.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: نوار غزه در بدترین محاصره از سال ۲۰۰۷ قرار دارد و وضعیت بشردوستانه هر روز بدتر می‌شود، در حالی که به دلیل جنایات وحشیانه روزانه رژیم اسرائیل علیه مردم بی گناه فلسطین، تعداد کشته‌ها در حال افزایش است. بیمارستان‌ها، مساجد، کلیساها، مدارس و دیگر زیرساخت‌های صرفاً غیرنظامی مصون نمانده اند و صدها نفر در داخل این مکان‌ها به طرز وحشیانه ای سلاخی شده اند. ۷۰ درصد قربانیان کودکان و زنان هستند. بسیاری از مردم آواره شده اند. بیش از ۸۰ خبرنگار کشته شده اند. تقریباً ۱۳۱ کارمند UNRWA دیگر در میان ما نیستند. اماکن UNRWA تحت حملات عمدی قرار دارند و افرادی که به داخل این اماکن پناه برده اند بمباران می‌شوند. دسترسی بدون مانع همچنان چالش اصلی ارایه کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان است.

ارشادی گفت: آنچه بسیار ناراحت کننده، ناامید کننده و غیرقابل قبول است، انفعال جامعه بین المللی از جمله سازمان ملل و بویژه شورای امنیت در مواجهه با بحران انسانی غزه است. مکث‌های بشردوستانه راه حلی برای وخامت اوضاع در غزه نیست. در چنین وضعیت وخیم، همدردی دیگر کافی نیست.

وی افزود: متأسفانه، به جای محکوم کردن وحشیگری رژیم اسرائیل در غزه، کشورهایی که طرفداران سرسخت مداخله بشردوستانه در سایر کشورها هستند، در حالی که سابقه هولناکی از مداخلات نظامی در کشورهایی از جمله افغانستان، عراق، سوریه و لیبی دارند، در عوض با ابراز حمایت خود از رژیم هم در کلام و هم با تهیه تسلیحات پیشرفته، رژیم را جسور می‌کنند.

این دیپلمات ایرانی تاکید کرد: ما قویاً معتقدیم که پرداختن به علل ریشه‌ای بحران‌های انسانی و شرایط اضطراری و همچنین سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه پیشگیری، تنها راه‌حل‌های پایدار برای این پدیده جهانی است. در خاورمیانه، که به دلیل درگیری‌های ناشی از مداخلات نظامی و اشغال طولانی مدت، به ویژه در فلسطین، حجم قابل توجهی از کمک‌های بشردوستانه را به خود جلب می‌کند، باید به علل ریشه‌ای بحران‌های بشردوستانه فوری رسیدگی شود. در این راستا، شورای امنیت موظف است به مسئولیت‌های ذاتی خود به عنوان گامی اساسی برای پایان دادن به بحران انسانی در منطقه ما به ویژه در پایان دادن به جنایات وحشیانه ای که رژیم اسرائیل در غزه مرتکب می‌شود، عمل کند.

ارشادی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران مجدداً خواستار توقف فوری تجاوز به غزه، توقف همه حمایت‌های نظامی از رژیم متجاوز و اشغالگر و اجرای توقف پایدار و بادوام خصومت‌ها است. همه عاملان جنایات علیه فلسطینیان، از جمله کسانی که به رژیم اسرائیل برای ارتکاب جنایات وحشیانه در فلسطین، به ویژه در غزه کمک می‌کنند، باید پاسخگو باشند.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا