اقتصادی

قیمت گذاری دستوری نهاده‌های دامی علت نوسان در بازار گوشت



به گزارش خبرگزاری مهر، جمال حسین زاده، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی در برنامه مجله کشاورزی رادیو درباره مشکلات تولیدکنندگان فرآورده‌های دامی گفت: تولید فرآورده‌های گوشتی در کشور حدود ۶۰۰ هزار تن در سال است که این نوسانی که در این سال‌ها داشته در سه سال گذشته تا زیر ۵۰۰ هزار تن هم رسیده است.

وی افزود: دلیل آن هم افزایش قیمت مواد اولیه، بوده که به طبع افزایش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی فرآورده‌های گوشتی را افزایش می‌دهد. علاوه بر اینکه کاهش قدرت خرید مردم موجب شده که تقاضا برای محصولات کم شود.

وی ادامه داد: تأمین مواد اولیه چالش دیگر است. با توجه به اینکه قیمت تمام شده گوشت قرمز و گوشت سفید نوسان داشته به دلیل حذف یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌ها و از طرفی هم قیمت گذاری‌های دستوری که متأسفانه با اطلاعات کامل انجام نمی‌شود باعث می‌شود که زنجیره با وقفه مواجه شود.

حسین زاده اظهار کرد: برنامه ریزی برای تولید گوشت مرغ از مرحله جوجه ریزی باید وجود داشته باشد. اگر قیمت برای تولید کننده توجیه اقتصادی نداشته باشد میزان جوجه ریزی را کاهش می‌دهد یا بعضی هم که توان ادامه فعالیت ندارند جوجه ریزی را انجام نمی‌دهند. در ادامه دو ماه بعد کمبود در بازار خود را نشان می‌دهد.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی گفت: مدیران بالادستی ممکن است عنوان کنند ما توانستیم قیمت را تثبیت کنیم، دو ماه بعد که مثل همین ماه گذشته و فکر می‌کنم تا ۲۰-۳۰ روز دیگر همین روند ادامه داشته باشد با کاهش عرضه مرغ مواجه خواهیم شد چون از دو ماه پیش تولیدش با وقفه مواجه شد.

وی در پایان درباره قیمت تمام شده عنوان کرد: بالای ۷۵ درصد قیمت تمام شده محصولات فرآورده‌های گوشتی را قیمت مواد اولیه تشکیل می‌دهد که برای ساماندهی بازار گوشت باید در ابتدای زنجیره تولید درست برنامه ریزی شود.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا