اجتماعی

۳۷۴مرکز اورژانس اجتماعی در کشور فعال است

۳۷۴مرکز اورژانس اجتماعی در کشور فعال است



به گزارش خبرنگار مهر، مهری‌سادات موسوی، ظهر پنجشنبه در جریان سفر یک روزه به اراک در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: متأسفانه آسیب‌های اجتماعی در سطوح مختلف در جامعه افزایش یافته و این مساله سبب افزایش تماس با ۱۲۳ بهزیستی شده است.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور عمده تماس‌ها با این مرکز را کودک آزاری، همسر آزاری و تعارضات خانوادگی عنوان کرد و گفت: در همین راستا به منظور تسهیل در ارتباط و ارائه خدمات مشاوره تمامی مراکز اورژانس اجتماعی به بی‌سیم مجهز شده‌اند.

موسوی با بیان اینکه هم اکنون ۳۷۴ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور فعال هستند، گفت: راه اندازی زیر ساخت‌های متنوع و متعدد در این مراکز در شهرستان‌ها و استان‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۵۰۰ کودک در مراکز نگهداری بهزیستی، نیازمند درمان هستند که متقاضی برای فرزند خواندگی ندارند، گفت: اکثر خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی، شیرخوار و با جنسیت دختر می‌خواهند.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بهزیستی کودکان پنج یا ۶ سال برای فرزندخواندگی دارد و فرآیند تحویل آنان نیز بسیار کوتاه مدت و آسان است از این رو درصورتی که خانواده‌ای متقاضی کودک نیازمند درمان باشد، در نوبت قرار نمی‌گیرد.

موسوی با بیان اینکه رشد شهرنشینی و سبک آپارتمان نشینی، سبب رها کردن و آزار سالمند شده است، گفت: ذهنیت افراد در فرزندخواندگی نسبت به گذشته تغییر نکرده در حالی که قوانین و فرایند تسهیل شده و بیشتر خانواده‌ها متقاضی فرزندان زیر سه سال هستند اما تعداد کودکان در این مقطع سنی محدود است.

توسعه شیرخوارگاه‌ها در راستای توجه به قانون جوانی جمعیت

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به قانون جوانی جمعیت گفت: وظیفه ما در راستای افزایش سیاست‌های قانون جوانی جمعیت، توسعه شیرخوارگاه‌ها است که در این راستا از سال ۱۴۰۰ ظرفیت شیرخوارگاه‌ها افزایش یافته و همزمان سازمان بهزیستی خانواده‌های چندقلو را نیز زیر چتر حمایتی خود قرار داده است.

موسوی افزود: زنان ناباروری که با روش‌های نوین نسبت به بارداری اقدام می‌کنند نوزادان چند قلو به دنیا می‌آورند.

وی گفت: سازمان بهزیستی از خانواده‌های دارای نوزادان دو قلو به بالا حمایت می‌کند و حق پرستاری برای مادران چند قلو نیز مدنظر ویژه است هرچند حمایت‌ها باید بیش از این افزایش یابد.

۱۲ هزار کودک کار و خیابانی در کشور شناسایی شده است

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تاکنون ۱۲ هزار کودک کار و خیابانی در سطح کشور شناسایی شده است.

موسوی افزود: در برخی استان‌ها کودکان کار اتباع وجود ندارد اما در استان تهران اکنون بین ۷۰ تا ۸۰ درصد کودکان کار، اتباع هستند که سیاست گذاری برای هر گروه متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه اقداماتی در راستای ساماندهی این جامعه هدف با دستگاه قضا آغاز شده‌، گفت: حدود ۹۰ درصد کودکان کار، دارای خانواده هستند که بخشی از خانواده‌ها نیازمند حمایت مالی هستند اما برخی خانواده‌ها با وجود تمکن مالی لازم به لحاظ فرهنگی کودکان خود را روانه خیابان می‌کنند.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در راستای ساماندهی کودکان کار با تعامل و هم افزایی دادستانی مقرر شد چنانچه به خانواده‌های کودکان کار بیش از دو بار تذکر داده شود و اقدامی صورت نگیرد، برخورد قاطع‌تری انجام شود.

محمود حسین‌آبادی نیز گفت: در راستای اجرای قانونی جمعیت در استان مرکزی علاوه بر مشاوره، برگزاری دوره‌های آموزشی سه مرکز ژنتیک نیز فعال هستند.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی افزود: استان مرکزی جزو استان‌هایی است که خانواده پشت نوبت برای متقاضیان فرزند خوانده ندارد و شیرخوار فقط یک هفته در مرکز حضور دارد و سپس در اختیار خانواده متقاضی قرار می‌گیرد.

‌وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۲ کودک نیازمند درمان در استان مرکزی به عنوان فرزند خوانده متقاضی ندارند، گفت: در این استان ۲۳ مرکز مشاوره خانوادگی وجود دارد.

مدیرکل اداره بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: بهزیستی استان مرکزی همسو باسیاست‌های دولت در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در سفر به استان مرکزی در اراک از مرکز مشاوره تلفنی ۱۴۸۰، مرکز حمایت از اطفال و نوجوانان، گروه همیار و مرکز اورژانس ۱۲۳ اراک بازدید کرد.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا