اجتماعیاخبار ویژهاقتصادیخبر ویژهگفتگومنتخب سردبیر

علت اصلی تورم سومدیریت مدیران ماست

محمد نبی احمدی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی درگفت و گو باخبرگزاری همسونیوز,درباره نرخ تورم در شرایط کنونی ایران بیان کرد:این که در وضعیت امروز کشور از شش ماه گذشته تا کنون قیمت اجناس سه برابر شده نکته درستی است و این هم مطلب درستی است که این تورم ناشی از افزایش نرخ ارز است اما علت این تورم شدید فشار آمریکا نیست,بلکه به دلیل عدم کفایت ,عدم مدیریت صحیح و عدم کیاست مسئولان ما این نرخ تورم در کشور حاکم شده است.اجناسی در کشور قیمتشان چند برابر شده که تولید داخلی است و ارتباطی با تحریمها ندارد.مدیران ما نتوانستند مدیریت صحیحی راارائه دهند و برخورد قاطع و آنی با فساد اقتصادی داشته باشند که همین مسئله باعث این نرخ تورم و تغییرنرخ ارزوفشاراقتصادی برروی عموم مردم شده است.

متاسفانه برخی از مدیران به دلیل زندگی اشرافی و وابستگی به منافع دنیوی و به دلیل ایجاد حاشیه امن برای فساد اقتصادی نتوانستند یک برخورد انقلابی با مفسدان اقتصادی داشته باشند .بانک مرکزی هم به دلیل عدم مدیریت صحیح بر نرخ سود بانکی,عدم ثبات در نرخ ارز و تصرف بر صرافی ها به افزایش نرخ تورم کمک کرده است. این که مفسدان اقتصادی مثل وحید مظلومی معروف به سلطان سکه به اعدام محکوم می شوند نکته مثبتی است اما سوال بی پاسخ ما این است که چرا با مجرمان اصلی که صدهزار سکه یا 62 تن سکه را به بازار تزریق کرده اند و آشوب و تلاطم در بازار سکه و ارزایجاد می کنند برخوردی نمی شود.

اعدام امثال وحید مظلومی علاج کار نیست.مسبب اصلی این کار باید محاکمه شود.متاسفانه درکشورما خیلی از افراد حتی در محاکم قضایی نیز از یک حاشیه امنی برخوردارند مثل رئیس سابق بانک مرکزی که حتی محاکمه هم نشده است یا معاونین ایشان که مقصرین اصلی این کار هستند .تا زمانی که این برخوردها حاکم هستند مسئولان ما از تخلف ابایی ندارند.اگر با مقصرین اصلی هم به مانند امثال وحید مظلومی برخورد می شد دیگر کسی جرات تخلف را نداشت. متاسفانه مقصرین اصلی را رها کردیم و باکسانی که ازاین رانت استفاده کردند برخورد می کنیم.

محمد نبی احمدی درارتباط با پیش بینی اش از وضعیت تورم در ماه های آینده اظهارداشت:تا راه ما درست نشود, تا برخورد ما انقلابی نشود,تا زمانی که افراد پاک دست روی کار نیایند و یک نگاه انقلابی در سیستم اداری کشور حکمفرما نشود و گوش به فرمان واقعی ولی امر مسلمین نباشیم مشکلات حل نشدنی باقی خواهند ماند.اقتصاد کشور ما مانند بیماری است که به توموری مبتلا شده و دارو و مسکن پاسخگو نخواهد بود و نیازمند یک جراحی عمیق است و تا زمانی که این جراحی صورت نگیرد وضعیت بهبود نخواهد یافت.

وی در پایان در خصوص  نرخ تورم نقطه به نقطه در کشور اظهارداشت: هرزمانی که به بن بست می خوریم سعی درتوجیه داریم به همین دلیل است که تورمی که درکشوراعلام می شود تورم نقطه به نقطه است. بایستی آماردرست اقتصادی را اعلام کنیم و با سومدیریت ها ارزش پول ملی خودراتنزل ندهیم.به اسم مصلحت روی کارهای غلط مدیران سرپوش نگذاریم,کمی بامردم روراست بوده وآن چیزی که واقعا می گذرد را به مردم ارائه دهیم.

انتهای پیام/

روح اله نظری

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا