اقتصادی

کاهش مصرف برق خانگی با افزایش ۲ میلیون کنتور نسبت به سال ۱۴۰۰

کاهش مصرف برق خانگی با افزایش ۲ میلیون کنتور نسبت به سال ۱۴۰۰



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، “علی‌اکبر محرابیان” در جلسه با مدیران صنعت برق و مدیران عامل شرکت‌های توزیع نیروی برق، ضمن گرامیداشت هفته بسیج و یاد دلاورمردان خطه ایران اسلامی به ویژه در دفاع مقدس گفت: تابستان امسال و دیگر سال‌هایی که پشت سر گذاشتیم، با تجارب مختلفی مواجه شدیم، این در حالیست که یک مجموعه دانش بنیان، پویا و رو به رشد نکات مثبت را دریافت، تکرار و تقویت کرده و نکات منفی را شناسایی و به نحوی مدیریت می‌کند که از اثرات نکات منفی بر کنار باشد.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر برگزاری جلسات عبور از پیک، از برنامه‌های توسعه و دراز مدت صنعت برق نباید غافل بود، ادامه داد: در طول دو سال گذشته برنامه‌های ارزشمندی تدوین شده است و از مدیران صنعت برق درخواست دارم بخش قابل توجهی از اوقاتشان را در جهت اجرای برنامه‌های عظیم و دراز مدت و اساسی به کار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های سالانه زمانی قابل دفاع است که هر کدام برشی از برنامه دراز مدت باشد، ادامه داد: چنانچه اقدامات ضربتی در رفع مشکلات و نگرانی‌های صنعت برق باشد، تأثیر و اثرگذاری نخواهد داشت.

برنامه‌های ۴ ساله بخش برق در برنامه هفتم دیده شد

وی با اشاره به اینکه در ابتدای فعالیت در وزارتخانه یک برنامه ۴ ساله تدوین کردیم و بعد به برنامه هفتم تبدیل شد، ادامه داد: در پی آن کمیته‌ای نیز مأمور شد برنامه بیست ساله صنعت برق را تدوین کند و این برنامه‌ها در جایگاه خودش تصویب و برای عملیات اجرایی آماده شد، در واقع زمانی برنامه ارزشمند است که برشی از برنامه دراز مدت باشد.

محرابیان با اشاره به مفهوم ناترازی به عنوان فاصله بین تولید و تقاضای مصرف اظهار کرد: آیا اعدادی که در این زمینه اعلام می‌شود و روش محاسبه صحیح است؟ در بخش تولید ظرفیت‌های تولید را آماده می‌کنیم، اما در بخش تقاضا آیا اینکه هر مصرف کننده‌ای هر میزان مصرف را در هر ساعتی تقاضا کند به عنوان تقاضای واقعی مطرح می‌شود و آیا مجاز هستیم با این معادله محاسبه کنیم؟ و آیا این به عنوان محاسبه صحیح مطرح می‌شود؟

وی گفت: به عبارتی با این میزان ناترازی که داریم یک تلاش دسته‌جمعی برای رفع ناترازی می‌کنیم. آیا قرار است صنعت کشور، کشاورزی و خانگی هر میزان مصرف را با هر شرایطی در هر ساعتی درخواست کند و صنعت برق کشورهم خودش را مأمور کند و مسئول پاسخگویی بداند؟ طبق بررسی‌ها تقریباً در هیچ نقطه جهان و هیچ کشوری نیست که صنعت برق خود را برای رفع این نیازها تنظیم کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه زمانی که نیازهای بخش‌های مختلف را مطابق با الگو و برنامه صحیح مصرف انرژی تنظیم کنیم این معادلات تفاوت اساسی پیدا می‌کند، افزود: در صنعت برق برای رفع ناترازی دو مدل ویژه داریم. یک روش این است که صنعت را به گونه‌ای توسعه دهیم که ظرفیت‌های تولید، توزیع و تأمین را افزایش دهیم و در کنار این باید مدیریت مصرف را به گونه‌ای انجام دهیم که با حداقل انرژی بتوانیم حداکثر تأمین انرژی انجام دهیم. در واقع پیک‌های لحظه‌ای و ساعتی را به خطوط به هم متصل در طول شبانه روز تبدیل کنیم که معنای آن تأمین انرژی بیشتر و مصرف اقتصادی از کلیات صنعت برق کشور است و کل ساعت شبانه روز در کل سال را شامل می‌شود.

علاوه بر مدیریت مصرف افزایش ظرفیت تأمین برق مورد توجه است

وی تفاوت مصرف تابستان و زمستان کشور را بیش از ۳۲ هزار مگاوات عنوان کرد و گفت: ۳۲ هزار مگاوات معادل کل مصرف کشور مصر با ۱۱۰ میلیون جمعیت و اقلیمی گرم‌تر از جمهوری اسلامی و تولید ۶۰ میلیارد دلار بیش از کشور ما است، البته منظور این نیست که اگر به مردم رفاه و آسایشی ارائه کردیم، بخواهیم پس بگیریم اما باید دید جهان با ۳۲ هزار مگاوات چه می‌کند؟

وی با تاکید بر اینکه مهمترین اقدام در دستور ما مدیریت مصرف به روش صحیح است، گفت: مدیریت مصرف دارای دو جنبه در بخش عرضه و تقاضا است که براین اساس تقاضا تابع عرضه است. مدیریت مصرف صحیح در بخش عرضه باعث می‌شود که بخش تقاضا تابع شما حرکت کند. با این رویکرد مسائل قابل حل می‌شود و این تفاوت نگاه در گذشته و امروزاست.

وی با بیان اینکه این موضوع برای فرار از مسئولیت توسعه، نیست، گفت: شرایط ایجاب می‌کند علاوه بر توجه به مدیریت مصرف، در بخش افزایش ظرفیت هم توجه شود.

وی براستفاده ازآخرین فناوری و تکنولوژی در بخش توزیع برای مدیریت صحیح مصرف و ارائه الگوی مناسب به بخش مصرف کشور، تاکید کرد و افزود: استفاده از تکنولوژی‌ها و تعریف اقتصاد و طراحی الگوی تولید باید به گونه‌ای باشد که با انرژی کمتر بیشترین تأمین را انجام دهید.

مصرف برق خانگی با افزایش دو میلیون کنتور نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یافت

وی با اشاره به خاموشی تابستان ۱۴۰۰ از ۲۹ اردیبهشت تا ۳۱ شهریورماه و همچنین استمرار گرما در سال ۱۴۰۲، خاطرنشان کرد: تا سال ۱۴۰۲ بیش از دو میلیون کنتور جدید و مشترک به شبکه اضافه شد و از طرفی عدد مصرف بخش خانگی در سال ۱۴۰۰ (در بین ۱ خرداد تا ۱۵ مرداد در دوره گرم سال) حدود ۴۸ میلیاردکیلو وات ساعت بوده است و اگر رشد تولید، گرما و جلوگیری از خاموشی و عدم تعمیر را در نظر بگیریم با محاسبه ۵ درصد رشد مصرف عادی سالیانه و خاموشی‌ها و گرما حداقل ۲۰ درصد به ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت اضافه می‌شود و این در حالی است که میزان مصرف از تابستان ۱۴۰۰ کاهش هم داشته است و تابستان ۱۴۰۲ کل انرژی تأمین شده برای بخش خانگی ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت بوده است.

وی ادامه داد: در بخش صنعتی در سال ۱۴۰۰ انرژی تأمین شده ۳۶.۷ میلیارد کیلووات ساعت و در تابستان ۱۴۰۲ میزان ۴۶.۱ میلیارد کیلو وات ساعت بوده است که حدود ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت و معادل ۲۶ درصد برق بیشتری به صنعت داده شده است و بخش خانگی ۴ درصد کاهش مصرف به جای ۲۰ درصد رشد مصرف داشته است و ما به ازای این مقدار صرفه‌جویی، تمام ظرفیت‌های در اختیار صنعت قرار گرفته و برق بخش صنایع تأمین شده است.

محرابیان ادامه داد: اینها جملگی ماحصل دو سال تلاش اقدامات سازه‌ای، سخت افزاری، نیروگاه‌سازی، توسعه شبکه و نرم افزاری و ایجاد الگوی های مختلف و مصوبات است که در این دو عدد قابل نمایش است.

وزیر نیرو مهمترین سیاست اعمال شده در بخش خانگی را پاداش صرفه‌جویی و استفاده از مدل اقتصادی برای ترغیب مشترکان اعلام کرد و گفت: اصلاح نرخ در دنیا یعنی هر میزان برق به فروش می‌رود به همان میزان هم در کشور برق را به فروش برسانیم و این موضوع به مصرف کننده علامت می‌دهد.

وی اضافه کرد: این موضوع یعنی اعمال نرخ انرژی بین‌المللی برای خانوارهایی از جمله با حقوق کارگر، کارمند و معلم که سرانه‌های دیگرش بین‌المللی نیست، امکانپذیرنیست؛ اما نکته و مطلب مهم اینست که بدون تغییر در نرخ، از پارامترهای اقتصادی به گونه‌ای استفاده شد که همان اثرگذاری را داشت و به خانوارها اعلام شد اگر نمی‌توانیم قیمت برق را افزایش دهیم، مابه ازای صرفه‌جویی با نرخ خوب از آنها خریداری می‌شود که البته باید از این ظرفیت استفاده بهتری کنیم.

محرابیان افزود: اکنون حدود ۱۰ درصد از این ظرفیت استفاده کرده‌ایم چرا که اطلاع‌رسانی مناسبی در این زمینه نشده است.اطلاع‌رسانی زمانی است که هر مشترکی در هرلحظه مصرف برق، پاداش صرفه جویی در ذهنش شکل گیرد.

باید بدون کاهش رفاه مردم مدیریت مصرف کنیم

محرابیان با تاکید بر ظرفیت‌های فوق العاده بالا در مدیریت مصرف، یادآورشد: ما باید به دنبال روش‌هایی باشیم که بدون دخل در رفاه مردم، رشد تولید و رشد ارزش افزوده و افزایش نرخ، مدیریت مصرف کنیم. مهمترین نقش شرکت‌های توزیع اجرای این مفهوم است که ضمن تأمین ابزار مدیریت برای خود و مصرف کننده، رفع نقاط ضعف در شبکه در دستور کار قرار گیرد که بر این اساس در بخش فوق توزیع به ۷۶ پروژه رسیدیم.

وی با بیان اینکه یک مهندس در بنگاه اقتصادی مهمترین کارش تشخیص اولویت و مدیریت با حداقل هزینه و حداکثر کیفیت و سرعت است، گفت: در ستاد، کمیته‌هایی با عنوان ارتقا و توسعه شبکه و مدیریت مصرف در بخش کشاورزی، خانگی و صنعتی و اداری ایجاد شده است و باید در شرکت‌های توزیع نظیر این کمیته‌ها با حضور مدیران مربوطه و متخصص و به کارگیری ظرفیت‌هایی که بتوانند در اجرای روش‌های مدیریتی کمک کنند، راه اندازی شود.

صنعت برق در مجموع نمره قابل قبولی دارد

وزیر نیرو با بیان اینکه در مجموع صنعت با توجه به اقدامات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ نمره قابل قبلولی دارد، اظهار کرد: با توجه به رتبه بندی ۳۹ شرکت برق در بخش‌های مختلف و مشخص بودن روندها، ضمن ارزیابی شرکت و شناسایی نقاط ضعف، باید این کمیته‌ها از این هفته شروع به کار کنند و از مجموع تجارب، به یک دستورالعمل برسیم و بر این اساش ضریب توانمندی و بهره وری افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در بخش صنعتی تجارب خوبی در دو سال اخیر ثبت شده است، اظهار کرد: در برخی از صنایع می‌توان با مدل‌های بهتری رضایت بیشتری ایجاد شود تا به تولید بدون دغدغه بپردازند.

وزیر نیرو از به کارگیری شیوه نوین در سال ۱۴۰۲ در بخش خانگی خبر داد و گفت: به محض آماده شدن زیر ساخت‌ها جزئیات این شیوه اعلام خواهد شد. بر اساس این طرح هر فرد در هر لحظه مصرف تحت تأثیر اطلاع‌رسانی و شیوه‌های انگیزشی تصمیم به مصرف کردن یا نکردن می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در شورای عالی انرژی مصوب شد تبلیغات کولرهای گازی در سراسر کشور به جز مناطق گرمسیری ممنوع شود، ادامه داد: این موضوع به زودی عملیاتی خواهد شد و رسانه‌های کشور باید در مورد مذمت و مشکلات استفاده از کولرهای گازی در سراسر کشور و مناطق عادی و سردسیر از نظر عادی و طبی اطلاع رسانی گسترده کنند.

تغییر روشنایی معابر از لامپ‌های پرمصرف به فوق کم مصرف / تولید رمز ارزها مورد توجه قرار می‌گیرد

محرابیان به موضوع رمز ارزها نیز اشاره کرد و گفت در تابستان ۱۴۰۱ اقدام خوبی انجام شد و در سال ۱۴۰۲ مغفول ماند، برای سال پیش رو موضوع رمز ارزها را در دستور کار قرار می‌دهیم. جلوگیری از مصرف غیرمجاز برق در رمز ارزها بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی از روشنایی معابر و تغییر روشنایی معابر از لامپ‌های پرمصرف به لامپ‌های فوق کم مصرف با افزایش نور خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی شده است در مدت محدودی کل روشنایی کشور را در معابرعمومی شهری و غیرشهری با طراحی زیبای شهری تأمین کنیم. این در حالی است که در تابستان ۱۴۰۰ به خاطر نبود انرژی، لامپ‌های معابر را خاموش کردیم که این روش مناسبی نیست.

وی افزود: توجه به برنامه‌های دراز مدت و استراتژی‌های توسعه صنعت برق مهمترین کاری است که در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

محرابیان با بیان اینکه اصلاحات اقتصادی، نظام بودجه، ساختار صنعت برق در دستور کار قرار دارد، افزود: ما به دنبال ارتقای صنعت برق با توجه به ظرفیت‌های این صنعت هستیم و اصلاحاتی را انجام دهیم تا از مشکلات و ناترازی ها نجات پیدا کنیم.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا