فناوری و برنامه‌ریزی موتور محرک دادگستری است

فناوری و برنامه‌ریزی موتور محرک دادگستری است



 حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری شانزدهم اردیبهشت ماه در اولین جلسه شورای معاونین دادگستری لرستان با حضور رئیس‌کل جدید، اظهار کرد: در خصوص انتصابات ملاک ما شایسته‌سالاری است و هیچ توصیه‌ای پذیرفته نمی‌شود و انتظار دارم همه معاونین نیز اینگونه باشند.

وی ضمن تأکید بر اینکه فناوری و برنامه‌ریزی موتور محرک دادگستری است، بیان کرد: اجرای احکام قصاص و حدود بایستی پیگیری شود و حکمی بدون دلیل معطل نماند.

شهواری ضمن اشاره به اینکه نظارت سیستمی یک نعمت بوده که در اختیار مدیران است، تصریح کرد: ارزشیابی و نظارت بر قضات بایستی یک نظارت واقعی باشد چرا که ما با نوامیس جان و مال مردم سر و کار داریم و کسانی که کار را خوب انجام می‌دهند حتماً تشویق خواهند شد و با کسانی که در کار خود اهمال می‌ورزند برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

رئیس کل دادگستری لرستان اظهار کرد: امیرالمومنین علی(ع) جامعه انسانی را به کاروانی در حال حرکت تشبیه می‌کند که نیاز به تجهیزات و امکانات دارد و تجهیزات کاروان انسان به سوی سفر آخرت سه چیزی است، ادای فرایض، ترک محرمات و اشتمال و بر مکارم اخلاقی که انشاالله همه ما بتوانیم این فرمایش نورانی امام علی(ع) را سرلوحه کار خودمان قرار بدهیم و این مسیری است که ما طی می‌کنیم اگرچه سرگرم پرونده و ارباب رجوع هستیم ولی در بطن آن در مسیر آخرت هستیم و در نتیجه هر کاری که انجام می‌دهیم فردا باید پاسخگوی مسئولیت‌های این دنیا باشیم و مسئولیت کنونی ما امانتی بر دوش ما است.

وی افزود: امام صادق(ع) می‌فرماید ۵۰ جایگاه در قیامت وجود دارد که در هر کدام از آن‌ها به اندازه هزار سال از سال‌نای دنیوی انسان را نگه می‌دارند و بابت تک تک کارهایی که انجام داده‌ایم از ما سوال می‌پرسند.

شهواری ضمن ابراز اینکه با توکل بر خدا کار را شروع می‌کنیم و هدف تعالی نظام، تعالی دین و خدمت به مردم خواهد بود، بیان کرد: بنده ۱۰۰۰ کیلومتر را پشت سر گذاشته‌ام، در شهر و دیار خودم اندک آبرویی داشتم و خداوند لطف کرد که به بنده اعتماد شد و هشت سال دادستان استان بودم، و خدا را گواه می‌گیرم که به اینجا آمدم تا فقط کمکی بکنم و چون این استان شماست شما باید بیش از من تلاش کنید کمک نمایید که بتوانیم به مردم این خطه خدمتی انجام بدهیم.

رئیس شورای قضایی لرستان در ادامه افزود: تصمیم قاطع بنده بر این است و اعتقاد دارم در جمع ما و در دادگستری استان نیروهای فرهیخته‌ای وجود دارند و همت من این است که نیروهای همین استان رشد پیدا کنند و از نیروی انسانی همینجا استفاده بشود.

وی ضمن تأکید بر اینکه بایستی بر آمار نظارت مرتب و دقیق انجام شود و به پایان ماه موکول نشود، گفت: پرونده‌های مسن شعب و همچنین علت ماندن آن‌ها مشخص شده و در راستای تعیین تکلیف آن اقدامات لازم صورت گیرد.

شهواری افزود: قرارهای منتج به بازداشت مورد تأکید ریاست قوه قضاییه بوده و بایستی در آن‌ها ضرورت‌ها لحاظ شود و اصل باید بر این باشد که ما مراقب باشیم کسی بی‌دلیل زندان نرود.

رئیس کل دادگستری لرستان ضمن پر اهمیت شمردن مسئله اتقان آرا بیان کرد: چند موضوع است که در اتقان آرا باید رسیدگی شود، یکی بررسی علت نقض رأی بوده دوم اینکه کدام یک از شعبات نقض رأی در آن زیاد است و مهمتر از همه راهکار رفع این نقص‌ها چیست؟ با رسیدگی و پیگیری میزان اتقان آرا بیشتر خواهد شد.

نماینده عالی دستگاه قضا در لرستان ضمن تأکید بر اینکه وضعیت اجرای برنامه تحول و تعالی محور همه کارهای ما است، بیان کرد: تأکید رئیس قوه قضاییه و نیز معاون اول قوه بر برنامه تحول و تعالی است و بایستی این برنامه محوری مرتب پیگیری شده چرا که این برنامه راهکار ما را مشخص می‌کند و ملاک ارزیابی عملکرد استان نیز همین برنامه تحول و تعالی خواهد بود.

وی ضمن اشاره به اینکه در اولین فرصت از حوزه‌های قضایی بررسی و بازدید بعمل خواهد آمد تا کاستی‌ها و نواقص احصا شود، بیان کرد: ملاک ادامه همکاری در همه بخش‌ها اجرای برنامه تحولی است.

شهواری ضمن مهم خواندن بحث کاهش اطاله دادرسی و تکریم ارباب رجوع، ادامه داد: بایستی تلاش کنیم که تمام کارها به صورت سیستمی انجام شده و از انجام کارها بصورت دستی و کاغذی خودداری کنیم.

رئیس کل دادگستری لرستان ضمن اشاره به اینکه بایستی برنامه‌ریزی کنیم که اطاله دادرسی را به حداقل برسانیم تصریح کرد: فرهنگ تکریم ارباب رجوع بایستی سرلوحه کار قرار گرفته و نهادینه شود چرا که وقتی کسی به ما مراجعه می کند مستأصل شده و به سوی ما می‌آید و اگر او را تکریم نکنیم و به حرف‌هایش گوش ندهیم انگار که یک بمب ساعتی را در جامعه رها کرده‌ایم.

وی ضمن تأکید بر اینکه پیشگیری بایستی جایگاه و نقش خود را در کاهش ورودی پرونده‌ها نشان دهد و آن هنگام است که نقش خود را در سند تحول اجرا کرده است، افزود: دستگاه‌های دولتی ترک فعل‌هایی دارند که باعث ایجاد جرم می‌شود و بایستی در راستای پیشگیری از جرم با این دستگاه‌ها همکاری داشت و در راستای حل این معضلات تلاش کرده و با آن‌ها تعامل لازم را داشته باشیم.

شهواری با اشاره به اینکه فلسفه دیگری شورای حل اختلاف کاهش ورودی پرونده است، ادامه داد: جلسات حقوق شهروندی بایستی مرتب برگزار شده و مسئولین مربوطه آن بایستی حضور میدانی در پاسگاه ها و مراکز مرتبط داشته باشند.

انتهای پیام

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع ایسنا

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا