سیاسی

رسولی: شورای ائتلاف مسیرش را به خاطر تک‌روها تغییر نمی‌دهد

رسولی: شورای ائتلاف مسیرش را به خاطر تک‌روها تغییر نمی‌دهد



خبرگزاری مهر، گروه سیاست – رامین عبدالله شاهی: کمتر از سه ماه به انتخابات مجلس دوره دوازدهم باقی مانده است و تنور انتخابات کم‌کم در حال داغ‌شدن است. در همین باره جریانات و احزاب سیاسی با افزایش جلسات خود در تلاش برای همفکری، برنامه‌ریزی و تعامل جهت حضور حداکثری در انتخابات هستند. به همین مناسبت، با «امیرابراهیم رسولی» سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی به گفت‌وگو نشستیم تا آخرین وضعیت این شورا و تصمیماتش و نیز آرایش نیروهای سیاسی در آستانه انتخابات مجلس را مورد ارزیابی قرار دهیم.

تاکید فراوان رسولی بر حضور همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی که دل در گرو انقلاب اسلامی و پذیرش قانون اساسی دارند، قابل تأمل است؛ قابل تأمل از این جهت که مخالفین اصولگرایی، همواره اصولگرایان را به تلاش برای کاهش رقابت و مشارکت در انتخابات، متهم می‌کنند.

رسولی در عین حال که معتقد است اساس کار شورای ائتلاف، خرد جمعی و گروهی است و این شورا درهای خود را به روی همه گروه‌های اصولگرایی بازمی‌گذارد، اما این را هم تصریح می‌دارد که «شورای ائتلاف نمی‌تواند مسیر خود را به خاطر آن‌هایی که دنبال کار انفرادی هستند، تغییر دهد». در ادامه، مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری مهر با «امیرابراهیم رسولی» را از نظر خواهید گذراند.

چندی پیش، آخرین جلسه تعیین مدل انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برگزار شد؛ شاکله مدل انتخاباتی این شورا چگونه خواهد بود؟

پس ثبت‌نام از کاندیداها، سایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب را به افرادی که تمایل داشتند با لیست شورای ائتلاف در انتخابات شرکت کنند را معرفی کردیم تا در آن، ثبت‌نام کنند. همچنین هفته گذشته، نهمین جلسه از جلسات کارگروه انتخاباتی شورای ائتلاف برگزار شد. دوستان و همکاران در شورای ائتلاف، در حال ارزیابی پیشنهادات مختلف [برای مدل انتخاباتی] هستند اما هنوز به مدل قطعی انتخاباتی، نرسیده‌ایم. تاکنون سه مدل را برای انتخابات بررسی کرده و در حال ارزیابی آن‌ها هستیم؛ با توجه به زمانی که برای انتخابات و معرفی لیست داریم، ان‌شاءالله بتوانیم به موقع، ارزیابی‌ها را انجام داده و مدل انتخاباتی خود را ارائه کنیم.

در بررسی و تعیین مدل انتخاباتی، چه سهمی را برای سایر جریانات اصولگرایی در نظر گرفته‌اید؟

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، شورایی مشورتی است و با نظر جمعی کار می‌کند؛ در عین حال بارها اعلام کرده‌ایم که در شورای ائتلاف به روی همه جریاناتی که دل در گرو انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دارند، باز است اما درخصوص کسانی که حاضر نیستند نظر جمعی را پذیرفته و دور میز شورای ائتلاف بنشینند و اساساً علاقه‌مند به تک‌روی هستند، نمی‌توانیم در شورا برای آن‌ها برنامه‌ای داشته باشیم؛ آن‌ها مسیر خود را می‌روند اما ما به عنوان شورای ائتلاف به دنبال انجام کار جمعی و وحدت هستیم؛ همه طرف‌ها باید تمام ظرفیت‌های خود را بیاورند تا مجلسی کارآمدتر [در مقایسه با مجلس یازدهم] داشته باشیم.

آیا با شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی، جبهه پایداری و شریان جلساتی را برگزار کرده‌اید؟

در حال حاضر [فقط] آقای سیدرضا تقوی از شورای وحدت، دور میز شورای ائتلاف نشسته است.

آیا به نمایندگی از شورای وحدت به شورای ائتلاف حضور دارد؟

به هر صورت شما نمی‌توانید افراد را از جایی که به آن تعلق دارند، جدا کنید؛ حتی حزب مؤتلفه اسلامی نه به صورت منظم اما هرازگاهی نماینده‌ای را از طرف دبیر کل خود، به جلسات شورای ائتلافی می‌فرستد. گروه‌های دیگر هم که تمایل دارند، می‌توانند تشریف بیاورند؛ واقعیت این است که شورای ائتلاف نمی‌تواند مسیر خود را به خاطر آن‌هایی که دنبال کار انفرادی هستند، تغییر دهد.

به صورت منطقی وقتی همه افراد کنار شما هستند، آیا به خاطر یک فرد که به مهمانی شما نیامده، شما مهمانی را لغو می‌کنید؟ حتماً این کار را نمی‌کنید و اصلاً منطقی نیست. موضوع کار ائتلاف، شخصی نیست. از سوی دیگر، ما در شورای ائتلاف صرفاً احزاب را نداریم بلکه اصناف و نیروهای جهادی را نیز داریم. آیا ما باید کار را به خاطر یک جریانی که می‌خواهد کار انفرادی کند، تعطیل کنیم؟ آیا این کار منطقی و بر مبنای عقلانیت است؟ حتماً نیست. هر کسی که به جریان انقلاب اسلامی احساس تعلق می‌کند، دور میز شورای ائتلاف نشسته است و دیگران هم می‌توانند به آن اضافه شوند.

پیش‌بینی شما از لیست واحد اصولگرایان چیست؟ آیا این لیست واحد، جنبه عینی و عملیاتی به خود می‌گیرد؟

ما تلاش می‌کنیم لیست واحد داده و در کنار همدیگر باشیم؛ حالا اگر کسی نمی‌خواهد تمکین کند و می‌خواهد مسیر افتراق را طی کند، موضوع دیگری است. در انتخابات شورای شهر گذشته که در تهران برگزار شد، مانند الان از همه دوستان دعوت کردیم که در شورای ائتلاف شرکت کنند اما عده‌ای نپذیرفتند و برای خود، لیست مستقل دادند؛ ما به نظرشان احترام گذاشتیم اما حاصلش چه شد؟ در انتخابات شورای شهر قبلی، مجبور شدیم با سیاست «اشتراک صفر» عمل کنیم و در نهایت هم لیست ائتلاف شورای شهر تهران به پیروزی رسید؛ در حال حاضر هم ضمن دراز کردن دست دوستی و همکاری به سوی همه عزیزان، همین مسیر را طی می‌کنیم.

البته ما هیچ تمایلی به بروز اختلافات تخریبی نداریم و فضای کشور هم اساساً جایی برای بروز اختلاف‌افکنی نمی‌گذارد؛ آن‌هایی هم که به بهانه‌های مختلف به دنبال اختلاف‌افکنی هستند، به نظرم شرایط امروز کشور را درک نمی‌کنند؛ امروز شاهد آن هستیم که در فضای مجازی به افراد تهمت زده می‌شود و این تهمت‌ها باعث کاهش میزان مشارکت خواهد شد و دلسردی به وجود می‌آورد. از قوه قضائیه درخواست می‌کنیم که طبق قانون با کسانی که در رسانه‌ها و فضای مجازی به تخریب افراد می‌پردازند، برخورد کند تا بتوانیم انتخاباتی آرام و معقول در ۱۱ اسفند داشته باشیم.

اخیراً رئیس شورای ائتلاف گفت: «اگر کسی بخواهد با تندروی کار سیاسی کند، با او میانه‌ای نداریم‌». نظر شما در این‌باره چیست؟

مواضع رئیس شورای ائتلاف به عنوان فردی که ۱۶ سال سابقه حضور در مجلس و ریاست مجلس را داشته و هم‌اکنون نیز مشاور عالی رهبر معظم انقلاب است، وحدت‌گرایانه است؛ آقای حدادعادل تلاش می‌کند نسبت به برخی افراد که از سر کم‌تجربه‌گی سیاسی، مواضعی را اتخاذ می‌کنند، از موضع پدرانه برخورد کند. سه ماه پیش‌رو هم به سرعت خواهد گذشت و همه ما باید تلاش کنیم تا در روز انتخابات، مجلسی کارآمدتر شکل بگیرد؛ برای این مظور باید به محتوا بازگردیم و ارزیابی درستی از مجلس یازدهم داشته باشیم؛ با نگاهی منصفانه باید آسیب‌های مجلس یازدهم را بررسی و رفع کرده و مزایای آن را برجسته و تقویت کنیم؛ بدون شک با افراد متخصص‌تر و کارآمدتر، به مجلس ایده‌آل دست پیدا خواهیم کرد.

به نحوه کنش‌ گری جریان اصلاحات و اعتدال هم بپردازیم. فکر می‌کنید این دو جریان با چه آرایشی در انتخابات شرکت خواهند کرد؟ عده‌ای از این‌ها «مخالف تحریم» انتخابات و عده‌ای دیگر، «موافق تحریم» انتخابات هستند. در نهایت، تصمیم‌شأن نسبت به انتخابات چگونه خواهد بود؟

آن‌هایی که دنبال تحریم هستند، همیشه نِق می‌زنند. در واقع باید گفت برخی اصلاح‌طلبان، جز دسته «نق‌زنان سیاسی» هستند که در مواقع و شرایط حساس و سخت، ایجاد تفرقه می‌کنند و ساختارشکن هستند. آن‌ها سعی می‌کنند بین گروه‌های جامعه اختلاف بیندازند که تکلیف‌شان معلوم است. کارنامه آن‌ها در مجلس ششم برای مردم روشن شد. آن‌ها وارد مجلس جمهوری اسلامی شدند اما برخلاف مسیر نظام و جامعه حرکت کردند. با این حال در جریان اصلاح‌طلب، یک «جریان معقول» هم وجود دارد که قانون اساسی را پذیرفته و در چارچوب آن، فعالیت می‌کند که برخی به اسم اعتدالی و برخی دیگر به اسم اصلاح‌طلب، مطرح هستند؛ به نظر می‌آید که هر دوی این‌ها در انتخابات مجلس، دست به دست همدیگر خواهند داد و سعی می‌کنند به اجماع برسند.

آیا لیست واحد هم خواهند داد؟

به نظر می‌آید که این جریانات در برخی حوزه‌های انتخابیه با همدیگر توافق کرده و به اجماع می‌رسند؛ اما ما به عنوان جریان نیروهای انقلاب فکر می‌کنیم که حضور همه جریان‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب، اعتدالی و مستقلین که می‌توانند مشارکت را افزایش دهند، لازم است. فکر می‌کنیم حضور همه دوستان در مجلس، محترم است و نظرات کارشناسی آن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همین‌طور اگر فراکسیون‌های مختلفی در مجلس تشکیل شود، این فراکسیون‌ها می‌توانند در کار کارشناسی و در محتوای کار مجلس، کمک‌کننده باشند.

آیا اجماع اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و دادن لیست واحد از سوی آن‌ها، در مسیر کار انتخاباتی اصولگرایان تأثیر می‌گذارد؟

قطعاً هرگونه شرایط سیاسی که شکل بگیرد، نسبت به آن تصمیم خواهیم گرفت اما امیدواریم برخی که حاضر به تمکین به نظر جمع نیستند و ساز تفرقه‌افکنی می‌زنند، با شرایطی که به وجود می‌آید، در صحنه سیاسی به شورای ائتلاف پیوندند؛ ما هم با فراموش‌کردن گذشته، از همه افرادی که علاقه‌مند به کار جمعی هستند، پذیرایی خواهیم کرد.

برای اصولگرایان، اساساً، افزایش مشارکت اهمیت و اولویت دارد یا پیروزی صرف در انتخابات؟

همانطور که می‌دانید، اصولگرایان و شورای ائتلاف تاکنون هیچ اقدامی برای «عدم افزایش مشارکت در انتخابات» انجام نداده‌اند؛ ما طرفدار ایده افزایش مشارکت هستیم و از حضور همه جناح‌ها و جریانات در انتخابات استقبال می‌کنیم. اما به نظر می‌آید که همه گروه‌ها باید قانون اساسی و شورای نگهبان و سازوکار انتخابات را بپذیرند. اگر در صحنه انتخابات، باد به سمت برخی نوزید و آن‌ها بخواهند، بازی را خراب کنند، این دیگر موضوع دیگری است زیرا نشان می‌دهد که روحیه بازی انتخاباتی را ندارند.

در شورای ائتلاف و با ایجاد کارگروه نظارت و ارزیابی، عملکرد نمایندگانی که با عنوان شورای ائتلاف وارد مجلس شده‌اند را مورد بررسی قرار داده‌ایم و ثابت کرده‌ایم که با هیچ کسی عقد اخوت نبسته‌ایم و اگر فرد بهتری را بتوانیم جایگزین او کنیم، حتماً این کار را خواهیم کرد.

به عنوان سوال پایانی؛ پیش‌بینی شما از ترکیب مجلس آینده چیست؟ آیا به نحوی تکرار مجلس کنونی خواهد بود یا تغییرات، ملموس و مشهود می‌شود؟

به صورت کلی، پیش‌بینی عرصه سیاست هیچ‌گاه قطعی و صد درصدی نیست. آنچه از صحنه سیاسی قابل برداشت است، این است که اقبال به جریان نیروهای انقلاب کماکان وجود دارد و ما فکر می‌کنیم این جریان همچنان مورد اعتماد مردم است و اگر هم اشتباه یا کاستی وجود داشته، حداقلی بوده است و امیدواریم در مجلس آینده، این کاستی‌ها نیز رفع شوند و نیروهایی بهتر از گذشته، راهی مجلس شوند.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا