بازارگردشگری

مراحل رفتن به فرودگاه و سوار شدن به هواپیما

مراحل رفتن به فرودگاه و سوار شدن به هواپیما

راهنمای رفتن به فرودگاه

رفتن به فرودگاه به عنوان شروعی برای سفرهایی که زندگی ما را به سوی مقاصد دورافتاده می‌برند، می‌تواند یک تجربه هیجان‌انگیز و همچنین چالش‌برانگیز باشد. اما برای راحتی و سلامتی در سفرهای هوایی، آشنایی با فرآیند و مراحل مختلف رفتن به فرودگاه امری ضروری است.

سوار شدن به هواپیما می‌تواند برای افرادی که تا به حال تجربه رفتن به فرودگاه و سوار هواپیما نداشته‌اند، چالش‌برانگیز باشد. در این راهنما، به همراه شما در مسیر رفتن به فرودگاه خواهیم بود و از ابتدا تا انتهای این مسافرت، نکات کلیدی و مراحل مهم را بررسی می‌کنیم تا این تجربه را به یک سفر لذت‌بخش و بدون استرس تبدیل کنیم.

1. آماده‌سازی مدارک

– پیش از حرکت به سمت فرودگاه، اطمینان حاصل کنید که مدارک خود همچون کارت ملی، پاسپورت و بلیت را همراه دارید.

نکته ی مهم قبل از اقدام به سفر این است که حتما اعتبار پاسپورت را چک کنید در صورتی که اعتبار آن به پایان رسیده باشد باید اقدام به تمدید پاسپورت کنید. برای این کار سعی کنید همه چیز در مورد دریافت پاسپورت را بدانید.

برای سفر خارجی اخذ ویزا فراموش نشود! اگر قصد سفر به آمریکا، کانادا، یا کشورهای دیگری که در ایران سفارت ندارند را دارید باید پیکاپ ویزا دریافت کنید. حال اگر نمی دانید پیکاپ ویزا چیست؟ حتما درباره آن بخوانید.

– از همراه داشتن وسایل ممنوعه و بار بیش از حد مجاز جدا خودداری نمایید.

2. خرید بلیت هواپیما

خرید بلیط هواپیما یکی از مهم‌ترین مراحل برای برنامه‌ریزی سفر است. برای خرید بلیط هواپیما می توانید به دو صورت اقدام کنید:

خرید آنلاین بلیط

بلیت هواپیما را می‌توانید به صورت آنلاین از سایت‌های فروش بلیت یا از آژانس‌های مسافرتی تهیه کنید. این کار قبل از اقدام به سفر به شما کمک می کند برنامه ریزی درست تری برای سفر داشته باشید و با خیال راحت تری سفر کنید. البته علاوه بر بلیط هواپیما می توانید رزرو هتل، ویزا و سایر موارد را هم به صورت آنلاین انجام دهید اما برای خرید راحت تر حتما آموزش خرید آنلاین تمامی خدمات سفر از وبسایت های معتبر را مطالعه کنید. قبل از حرکت به فرودگاه، از همراه داشتن بلیت و کارت خود اطمینان حاصل کنید.

خرید بلیط هواپیما در فرودگاه

خرید بلیط در فرودگاه

برای خرید بلیط هواپیما در فرودگاه بهتر است بدانید که امکان انتظارات طولانی در صفوف وجود دارد. این کار در شلوغ‌ترین و پرترددترین فرودگاه‌های جهان منطقی به نظر نمی رسد و پیشنهاد می شود به صورت آنلاین اقدام به خرید کنید.در هر صورت برای خرید بلیط هواپیما در فرودگاه می توانید به چند روش مختلف اقدام کنید. اولین روش این است که به دفتر یا نمایندگی شرکت هواپیمایی در فرودگاه مراجعه کنید و بلیط را مستقیم از آنجا خریداری کنید. روش دیگر این است که از آژانس‌های مسافرتی در فرودگاه استفاده کنید که ممکن است نمایندگی‌های مختلفی از شرکت‌های هواپیمایی داشته باشند. همچنین، امکان خرید آنلاین بلیط هواپیما از طریق وب‌سایت‌های شرکت‌های هواپیمایی یا وب‌سایت‌های فروش بلیط وجود دارد. در برخی از فرودگاه‌ها، خودپردازهایی نیز برای خرید بلیط هواپیما وجود دارد. پیشنهاد می‌شود که نحوه خرید بلیط هواپیما در فرودگاه را مطالعه کنید.

3. زمان حضور در فرودگاه

  • برای پروازهای داخلی، حداقل ۲۰ دقیقه قبل از پرواز به قسمت پذیرش مسافر بروید.
  • برای پروازهای خارجی، حداقل یک ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شوید.

اگر در شهرهایی هستید که فرودگاه ندارند، برای حرکت از شهرتان تا فرودگاه طوری برنامه ریزی کنید که دیر نرسید. حتما بدانید که کدام شهر فرودگاه ندارد تا اگر مقصد شما در لیست این شهرها بود برای رسیدن به فرودگاه زمان بندی درستی داشته باشید. مسافت خود تا فرودگاه را در نظر بگیرید و براساس ترافیک زمان حرکت خود را مشخص کنید تا دیر نرسید.

4. مراحل در فرودگاه

  • پس از ورود به فرودگاه، از تابلوهای راهنمایی دنبال کانتر پرواز خود بگردید.
  • پس از تحویل بار و دریافت کارت پرواز، به سالن ترانزیت بروید.
  • در نهایت، روی صندلی هواپیما بنشینید و از سفر هوایی خود لذت ببرید.

اصطلاح مهم فرودگاهی چیست؟

اصطلاحات مهم فرودگاهی

اصطلاحات فرودگاهی معمولاً کلمات خاصی هستند که مردم در فرودگاه یا هواپیماها استفاده می‌کنند تا با هم صحبت کنند و موارد مختلف روند سفر را مدیریت کنند. بهترین راه برای فهمیدن این اصطلاحات، توضیح کوتاه و ساده آنها است. در اینجا به معرفی اصطلاحات مهم فرودگاهی برای سفر با هواپیما! خواهیم پرداخت:

  1. ایرلاین :Airline این اصطلاح به شرکت‌های حمل و نقل هوایی اشاره دارد. هر شرکتی که هواپیماها را به مقصد‌های مختلف حمل می‌کند، ایرلاین یا خط هوایی نامیده می‌شود.
  2. ترمینال:Terminal ترمینال‌ها مکان‌هایی در فرودگاه‌ها هستند که مسافران برای ترتیب دادن مسائل مرتبط با پرواز، چک‌این، بوردینگ و خروج از فرودگاه استفاده می‌کنند².
  3. گیت :Gate گیت‌ها محل‌هایی در ترمینال‌ها هستند که مسافران از آن‌ها وارد هواپیما می‌شوند. هر گیت به یک شماره مشخص مرتبط است.
  4. پرواز Flight: این اصطلاح به هواپیماهایی که از یک مبدأ به یک مقصد پرواز می‌کنند، اشاره دارد.
  5. کنسل شدن پروازCancelled: اگر پرواز شما کنسل شود، به این معناست که برنامه‌ریزی پرواز لغو شده است.
  6. تاخیر در پرواز :Delay اگر پرواز به دلیل مشکلات فنی، هواشناسی یا دیگر علل تاخیر داشته باشد، از این اصطلاح استفاده می‌شود.
  7. بلیط رفت One Way و بلیط بازگشت :Return بلیط رفت به معنای پرواز یک‌طرفه به مقصد است و بلیط بازگشت به معنای پرواز رفت و برگشت می‌باشد.
  8. کیف دستی کوچک:Carry-On Luggage کیف دستی که مسافران با خود به هواپیما می‌برند.
  9. کاستمز :Customs محلی در فرودگاه که مسافران باید برای گذر از مرزها و کنترل مسائل مرتبط با واردات و صادرات اقدام کنند.
  10. بوردینگ :Boarding مرحله‌ای از پروسه پرواز که مسافران به هواپیما سوار می‌شوند.

سوالات متداول درباره رفتن به فرودگاه

  1. آیا استفاده از ترانزیت فرودگاه نیاز به ویزا دارد؟

در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از ترانزیت فرودگاه نیاز به ویزا دارد؟ باید بگوییم بله! استفاده از ترانزیت فرودگاه ممکن است نیاز به ویزا داشته باشد. ویزای ترانزیت برای مسافرانی که برای سفر به کشورهایی مثل کانادا، استرالیا، آمریکا و سریلانکا از پروازهای غیرمستقیم استفاده می‌کنند، الزامی است. این ویزا به شما اجازه می‌دهد تا در کشورهای میانی که در مسیر پرواز شما قرار دارند، توقف کرده و منتظر پرواز خود به مقصد نهایی باشید. قوانین و مقررات ویزای ترانزیت بستگی به کشور مبدأ، مقصد و مسیر پرواز دارد، بنابراین بهتر است قبل از سفر، اطلاعات دقیق را بررسی کنید.

  1. قیمت هر کیلو اضافه بار در فرودگاه امام خمینی چقدر است؟

قیمت هر کیلو اضافه بار در فرودگاه امام برای پروازهای داخلی و خارجی شرکت هواپیمایی ایران ایر به این صورت است: هزینه هر کیلو اضافه بار پروازهای داخلی: حدود ۶۰۰۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم. هزینه هر کیلو اضافه بار پروازهای خارجی: حدود ۱۵ دلار به ازای هر کیلوگرم.

  1. چگونه می‌توانم از خدمات پارکینگ در فرودگاه استفاده کنم؟

پارکینگ فرودگاه‌ها در سراسر کشور به مسافران 24 ساعته خدمات ارائه می‌دهند، این گزینه برای سفرهای کوتاه و چند روزه مناسب و مقرون به صرفه است، ولی باید قوانین و شرایط مربوط به پارکینگ را به دقت مطالعه کرد. هزینه‌های پارکینگ فرودگاه‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته است، بنابراین این موضوع یکی از مواردی است که مسافران معمولاً به آن توجه می‌کنند، به خصوص زمانی که از خودرو شخصی برای رفتن به فرودگاه استفاده می‌کنند.

  1. چگونه می‌توانم از خدمات ویژه برای مسافران نیازمند در فرودگاه استفاده کنم؟

خدمات ویژه در فرودگاه‌ها برای مسافران نیازمند تجربه سفر را بهبود می‌بخشند. این خدمات شامل ارائه غذای مخصوص، کمک کارکنان زمینی برای سوار و پیاده شدن از هواپیما، انتقال صندلی چرخ‌دار و اعضای کمکی، و انتقال تجهیزات حیاتی مورد نیاز مسافران می‌شود. برای استفاده از این خدمات، معمولاً مسافران حداقل چهار ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشند. همچنین، در فرودگاه‌های بین‌المللی، خدمات مختلفی مانند CIP، Fast Track و Business Lounge ارائه می‌شود و می‌توانید آن‌ها را به صورت آنلاین رزرو کنید. در فرودگاه‌های مهرآباد و حضرت امام (ره)، واحد ویژه خدمات “هما” نیز فعالیت می‌کند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا