اجتماعی

در جلسه نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان با صحرایی چه گذشت؟

در جلسه نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان با صحرایی چه گذشت؟



به گزارش خبرنگار مهر؛ وزارت آموزش و پرورش علاوه بر تشکل‌های دانش آموزی خود؛ یعنی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، بسیج دانش آموزی و سازمان دانش آموزی تشکل‌های دیگری را هم به صورت مستقل و نیمه مستقل در کنار خود می بیند که عمده آنها با مشارکت معلمان تشکیل شده است.

در بسیاری از موارد تشکل‌های فرهنگیان راه حل‌های کارشناسی زیادی را برای حل مشکلات نظام تعلیم و تربیت ارائه داده و بازخورد اقدامات معاونت‌ها و سازمان‌های آموزش و پرورش در کف مدارس را به اطلاع مسئولان نظام آموزشی می‌رسانند.

در همین زمینه نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان با رضامراد صحرایی دیدار و از چالش‌های نظام آموزشی و راه‌حل هایی که به نظر تشکلشان قابل پیگیری است؛ گفتند.

نماینده جمعیت اسلامی فرهنگیان در این برنامه اجرای رتبه بندی از سوی این دولت را قابل تقدیر دانست و گفت: تلاش می‌کنیم در تشکل‌ها برای اجرای رتبه‌بندی و تحقق انتظاراتی که از خودمان و از آموزش و پرورش داریم؛ تلاش کنیم. انتخابات هم بزرگترین پشتوانه هر ملت و هر نظام مثل نظام جمهوری اسلامی است و دشمن هم به همین دلیل می‌خواهد نظام اسلامی این رأی مردم را نداشته باشد. انتخابات را ذبح کردن یعنی اختیار مردم را سلب کردن و دشمن از این موضوع استفاده می‌کند.

وی با بابیان اینکه معاونت پرورشی و اجزای آن مثل اتحادیه‌های انجمن‌های اسلامی دانش آموزان یا انجمن اولیا و مربیان ظرفیت‌های عظیمی است که باید از آنها استفاده کنیم؛ گفت: در انتخابات هم احزاب و گروه‌ها باید مورد حمایت باشند. انتخابات محل پاسداشت حزب است. در همه دولت‌ها که مدیران اجرایی هستند؛ مدیران موفق سابقه کار تشکیلاتی داشته و دارند.

توانمند سازی معلمان جدی گرفته شود

نماینده شبکه معلمان ایران (شما) در این جلسه گفت: ما در شبکه معلمان علاوه بر چهار مرکز دانشگاه فرهنگیان، پس از شهادت خانم فائزه رحیمی دانشجو معلم ورودی سال ۱۴۰۰ یک قرارگاه فرهنگی و جهادی را هم در دانشگاه فرهنگیان ایجاد کردیم؛ درخواست ما این است که در توانمندسازی معلمان و آموزش‌های ضمن خدمت که مخصوصاً برای معلمان استخدام شده از طریق آزمون‌های ورودی (پذیرفته شدگان ماده ۲۸) لازم است؛ حتماً حضور در دوره‌ها جدی گرفته شود. مورد بعدی هم انتخابات است ما هم از هیچ کاندیدی حمایت نکرده‌ایم ولی برای انتخابات تلاش می‌کنیم.

وی با اشاره به لزوم گفتمان سیاسی و اجتماعی در دانشگاه‌ها گفت: می‌خواهیم در دانشگاه فرهنگیان کرسی‌های آزاد اندیشی با حضور همه نظرات سیاسی و اجتماعی برگزار کنیم.

برخلاف نظر وزیر، بدنه آموزش و پرورش همچنان مرکز گرا است

نماینده سازمان معلمان ایران هم در این برنامه با طرح این سوال که آیا آموزش و پرورش همچنان روی ریل توسعه و کارآمدی است؛ گفت: آیا آموزش و پرورش در مسیر ارتقای عدالت و کیفیت آموزشی موفق بوده است؟

وی با بیان اینکه پاسخ به بسیاری از این دست پرسش‌ها منفی است؛ گفت: ریشه این ناکارآمدی‌ها به مدیریت‌ها بر می‌گردد. رویکردها و سیاست‌ها عمدتاً ستاد محور، دستورالعمل محور و گاهی امنیتی است. شما با برگزاری این جلسه تشکل‌ها را فرصت را قدر دانستید و به تشکل‌ها بها دادید اما در بدنه آموزش و پرورش این حضور گروه‌ها را فرصت نمی‌دانند. امیدواریم جای کنشگران و محققان در چنین جلساتی باشد نه در کمیته‌ها و جلسات حراستی یا خدایی نکرده در زندان و بازدداشت‌ها.

بیشتر دانش آموزان از تأثیر امتحانات نهایی بر نتیجه ورود به دانشگاه و از اینکه چند بار فرصت آزمون دارند راضی اند و فقط از برخی تدابیر ضعیف در برگزاری امتحانات نهایی نگران هستند.

نماینده سازمان معلمان ایران گفت: تشکل‌ها باید با هویت مشخص خود حاضر باشند تا بتوانیم با هم گفت و گو کنیم، همه تشکل‌ها معتقدند برای حل مشکلات نظام آموزشی بودجه آموزش و پرورش باید افزایش پیدا کند. صدا و سیما بودجه سه برابر می‌شود؛ ولی بودجه آموزش و پرورش تغییری نمی‌کند.

صندوق ذخیره فرهنگیان سه مشکل ماهیتی مشارکتی و مدیریتی دارد

وی با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان سه مشکل ماهیتی مشارکتی و مدیریتی دارد؛ گفت: ماهیت صندوق ذخیره فرهنگیان به علت عدم تدوین اساسنامه نامشخص است؛ مدیریت صندوق ذخیره غیرشفاف و دارای اشکالات ساختاری است و صندوق از عدم مشارکت معلمان و صاحبان سهام خود نیز رنج می‌برد.

نماینده مجمع فرهنگیان ایران اسلامی هم در این جلسه با بیان اینکه مسئله اساسی ما اعتبار و ارزش آموزش و پرورش است؛ گفت: مخاطب آموزش و پرورش نه فقط دانش آموزان که حدود ۵۰ میلیون نفر است. باید به اندازه اهمیت وزارت آموزش و پرورش، نظام تعلیم و تربیت اثر بخشی لازم را هم در جامعه داشته باشد.

آموزش و پرورش نباید حیاط خلوت نمایندگان مجلس باشد

وی با بیان اینکه گفتمان دهه هشتادی‌ها با گفتمان گذشته متفاوت است؛ گفت: باید به این نسل جدید و رفتارهای آن توجه کارشناسی شود؛ نباید کارشناسان آموزشی با رابطه انتخاب شوند؛ آموزش و پرورش نباید حیاط خلوت نمایندگان مجلس باشد. پست‌های تخصصی و کارشناسی با تغییر دولت عوض نشوند.

یک معلم شیمی نماینده دیگر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی بود که گفت: بیشتر دانش آموزان از تأثیر امتحانات نهایی بر نتیجه ورود به دانشگاه راضی هستند؛ آنان از اینکه چند بار فرصت آزمون برای ورود به دانشگاه را دارند راضی هستند فقط از برخی ناهماهنگی‌ها و تدابیر ضعیف در برگزاری امتحانات نهایی نگران هستند.

نماینده کانون فرهنگیان شاهد و ایثارگر هم در این جلسه گزارشی از مجموعه اقدامات مجموعه خود برای تأمین نیازهای معیشتی فرهنگیان ارائه کرد.

معلم چهل ساله نباید در آموزش و پرورش جذب شود

نماینده کانون تربیت اسلامی هم در این جلسه از استخدام معلمان با آزمون استخدامی انتقاد کرد و گفت: معلم چهل ساله نباید در آموزش و پرورش جذب شود. باید مراکز دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه پرداخت به نیروهای حق التدریس و پرداخت پاداش خدمت فرهنگیان باید مورد توجه قرار گیرد؛ گفت: نباید همه انتقادات را متوجه این دولت کرد. چه کسی سند تحول را معطل گذاشت. چه کسانی صندوق ذخیره فرهنگیان را به آن روز انداختند. سند تحول امروز در کف مدرسه نیست که انتظار داشته باشیم مدرسه مهم باشد. اجرای این سند چندین سال معطل مانده بوده است.

نماینده جمعیت معلمان جهادی هم در این مراسم گفت: اینکه همه تشکل‌ها با همه سلایق سیاسی و اجتماعی اینجا صحبت کنند موضوع خوبی است. باید از وزیر آموزش و پرورش تقدیر کرد که نگاه وزارتخانه را از ستاد به مدرسه تغییر داده است.

تشکل‌های فرهنگیان تلاش کنند کمیسیون آموزش و پرورش مجلس را در اختیار بگیرند

وی با بیان اینکه شخص وزیر هدفش را تمرکز زدایی گذاشته ولی چرا باید معاون وزیر صدها دستورالعمل به استان‌ها بدهد؛ گفت: چرا اختیار برخی امور استانی را به مسئولان استان‌ها واگذار نمی‌کنیم.

نماینده جمعیت معلمان جهادی با طرح این سوال که چرا تشکل‌های فرهنگیان تلاش نمی‌کنند کمیسیون آموزش و پرورش مجلس را در اختیار بگیرند؛ گفت: ما در همه ادوار مجلس، نماینده‌ای از فرهنگیان داشتیم ولی این افراد به جای حضور در کمیسیون آموزش مجلس، ترجیح دادند عضو کمیسیون‌هایی مثل کمیسیون انرژی مجلس شوند.

همچنین نماینده فرهنگیان جوان هم در این نشست خطاب به صحرایی گفت: سوال ما این است که آیا پس از رفتن شما از دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه فرهنگیان همچنان بر همان مسیر حرکت می‌کند؟ در مجموعه وزارت آموزش و پرورش هم در ابتدا شاهد جوان‌گرایی بودیم اما مدتی است می‌بینیم توجه به جوان روندی سینوسی به خود گرفته است.

این معلم جوان تاکید کرد: ما باید کنشگر باشیم نه واکنشگر؛ ما نباید شاهد تعلل باشیم. در مجموع باید بگوییم میزان موفقیت آموزش و پرورش در تمام اعصارش این بوده که توانسته است مساله خود را تبدیل به مساله اجتماعی کند و ما هم باید موضوعات خود را با توجه به جامعه و قشر جوان حل کنیم.

کدام یک از انتقادات مطرح شده؛ مشکل جدید آموزش و پرورش است؟

پس از صحبت‌های نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان، رضا مراد صحرایی در سخنانی با بیان اینکه وقتی نقد می‌کنیم هم باید هر چه واقعیت است نشان دهیم؛ گفت: من ۳۳ سال است که معلم هستم و از دانشسرای تربیت معلم هم مدرکم را گرفته‌ام. نظام آموزش و پرورش واقعاً نمره زیر پانزده نگرفته است. اما حیرت آور است که تأثیر آن پنج نمره، بسیار گران بار تر از آن پانزده نمره بوده است.

صحرایی با اشاره به اینکه بسیاری از شما تجربه زیادتری از من دارید و برخی هم هم سن و سال فرزند من هستید؛ گفت: واقعاً کدام مشکل ما جدید است؟ همه مشکلات و چالش‌های ما از قدیم بوده است. ما در اسناد تاریخی داریم که در سال ۱۳۲۰ نظام آموزشی کشور با مشکل کمبود معلم و اصرار بر به کار گماردن سریع محصلان تربیت معلم از همان زمان وجود داشته است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: از خودم و شما می‌خواهم دنبال راه‌حل های نخ نما شده نرویم.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا