اسلامشهرگفتگو

هیچ امکاناتی به حوزه‌های علمیه داده نمی‌شود / قصد اکثر مراجعه‌کنندگان به حوزه علمیه خدمت است

به گزارش همسو نیوز،حجت الاسلام  والمسلمین علی قلی پورمدیریت حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان اسلامشهر، با تسلیت ایام عزاداری امام حسین (ع) به فعالیت‌های حوزه علمیه امام صادق (ع) اسلامشهر اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه در مهرماه سال 89 شکل گرفت و بانی اصلی این کار هم آقای رضازاده رئیس وقت سازمان تبلیغات اسلامی اسلامشهر بود قدم خیری شد در این مرکز در ابتدا 50 نفر طلبه از نقاط مختلف که عمدتاً غیربومی بودند مشغول تحصیل شدند.

 

تحصیل 60 طلبه در حوزه علمیه امام صادق اسلامشهر

وی بابیان اینکه حوزه علمیه امام صادق در حال حاضر دارای 60 طلبه است گفت: در شروع کار حوزه دو پایه داشتیم و اکنون تا پایه ششم در این مرکز امکان تحصیل وجود دارد اولویت ما این بود که مجوز دیگری بگیریم. از پایه ششم به بعد حوزه باید دارای امتیازات خاصی باشد تا مجوز سطح دو و سه به بعد را بدهند.

رئیس حوزه علمیه امام صادق (ع) اسلامشهر بابیان مشکلات حوزه خاطرنشان کرد: حوزه علمیه درگذشته در یک مدرسه استیجاری کوچک در باغ نرده فعالیت می‌کرد و تقریباً امکانات چندانی نداشت به‌طوری‌که وقتی کسی در یک طبقه صحبت می‌کرد در اتاق‌های دیگر نیز شنیده می‌شد. اکنون حدود یک سال است که در طبق بالایی مصلی اسلامشهر مستقر هستیم که با کمک خیرین تجهیز شده است اینجا نیز کتابخانه نداریم.

 

وی تصریح کرد: هیچ امکاناتی به حوزه‌ها داده نمی‌شود فقط پول ناهار طلاب داده می‌شود یک درصد اندکی هم به اساتیدی که حکم دارند کمک می‌شود حوزه مستقل باید خودش اداره شود و باید از امام‌جمعه و خیرین دریافت شود.

 

قصور در اطلاع‌رسانی برنامه‌های حوزه وجود دارد

وی بابیان اینکه 12 نفر در حال تدریس در حوزه هستند گفت: تعدادی از اساتید حکم دارند و تعدادی هم حکم ندارند اعلام کردیم که باید حکم بگیرند که در حال اقدام است. طلابی هم که مشغول درس و بحث هستند از مناطق اسلامشهر و شهرستان‌هایی چون نسیم شهر، گلستان و شهرهای اطراف می‌آیند.

 

حجت‌الاسلام قلی پور در پاسخ به سؤالی مبنی در عدم اطلاع‌رسانی برنامه‌های حوزه علمیه در سطح شهرستان گفت: در بحث اطلاع‌رسانی قصور وجود دارد بخشی از آن مربوط به نبود امکانات، نیروی انسانی و بودجه است ما با وضعیت فعلی تلاش می‌کنیم که سرپا بمانیم ماهیانه 15 میلیون تومان هزینه‌های حوزه علمیه هست شما فرض کنید مرکزی ماهیانه 15 میلیون تومان هزینه داشته باشد و از هیچ جایی تأمین نشود به نظر شما امام‌جمعه شهرستان چقدر می‌تواند کمک کند؟ تنها درصدی از وجوهاتی که مردم پرداخت می‌کنند به حوزه علمیه داده می‌شود یکی دیگر از جاهایی که مردم کمک می‌کنند این است که مردم عقیقه می‌کشند و آن را به حوزه علمیه می‌دهند شورا و شهرداری نیز کرایه محل قبلی حوزه را پرداخت می‌کردند و در محل جدید نیز به ساخت‌وساز کمک کردند.

 

تنها 20 درصد مراجعه کنندگان جذب می شوند

وی در پاسخ به این سؤال که انگیزه افرادی که برای تحصیل مراجعه می‌کنند چیست؟ گفت: افرادی که برای تحصیل به اینجا مراجعه می‌کنند اکثرشان قصد خدمت دارند. بخشی از افرادی که برای تحصیل مراجعه می‌کنند به دلیل امنیت حوزه است خانواده‌ها به حوزه اعتماد دارند و اینجا فرزندانشان در آرامش هستند. بیشتر ورودی‌ها خانواده‌های مذهبی و هیئتی هستند و انگیزه اصلی آنان خدمت هستند و اعلام می‌کنند که سرباز اهل‌بیت هستند و درصد خیلی کمی اعلام می‌کنند که می‌خواهند درس بخوانند وکیل و قاضی شوند.

 

امام‌جمعه موقت اسلامشهر ادامه داد: از کل افرادی که برای تحصیل به حوزه مراجعه می‌کنند تنها 20 درصد جذب می‌شوند یعنی باید از نظر اعتقادی، خانواده، معدل و بهره هوشی دارای رتبه‌ای باشند تا پذیرفته شوند سال گذشته از 80 متقاضی 10 نفر پذیرفته شدند امسال نیز از 30 نفر 9 نفر پذیرفته شدند.

 

وی بابیان اینکه دانش آموزان از سیکل وارد حوزه می‌شوند گفت: افرادی که پذیرفته می‌شوند یک مسیر هشت‌ساله برای دریافت مدرک کارشناسی را سپری می‌کنند در این مرکز احکام به‌صورت فارسی و بعد از سال چهارم به‌صورت عربی، فقه و ادبیات عرب که شامل صرف و نحو و لغت است، عقاید، اخلاق، اصول و در سال ششم فلسفه و تفسیر و تاریخ اسلام تدریس می‌شود.

 

حجت‌الاسلام قلی پور با اشاره به رسالت‌های حوزه علمیه امام صادق اسلامشهر گفت: اینجا یک مرکز آموزشی هست وظیفه ذاتی حوزه متمرکز به آموزش خوب طلاب است. بزرگترین رسالت حوزه آموزش و تربیت طلاب است. در حال حاضر حوزه با این تعداد نفرات باید پنج معاون داشته باشد ولی دو معاون دارد مثلاً معاون تبلیغ و پژوهش نداریم ما در برخی از موارد در اداره حوزه نیز به مشکل برمی‌خوریم.

 

انتهای پیام/

حسین رشیدی

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا