سیاسی

تاکید ما توقف نسل‌کشی در غزه است

تاکید ما توقف نسل‌کشی در غزه است



به گزارش خبرنگار مهر، حسین امیرعبداللهیان عصر امروز در نشست خبری مشترک با همتای مجارستانی خود، اظهار داشت: امروز در دو بخش شاهد برگزاری کمیسیون‌های اقتصادی مشترک دو کشور بودیم.

وی افزود: صبح امروز در جریان نشست کمیسیون مشترک همه ابعاد همکاری‌ها در حوزه‌های علم و فناوری، کشاورزی، مدیریت آب، صنعت، تبادل دانشجو و گردشگری مورد تبادل قرار گرفت.

وزیر امور خارجه بیان کرد: در همه ابعاد همکاری‌های دوجانبه و روابط دو کشور در مسیر درست و رو به جلو قرار دارد.

وی افزود: در جریان گفت‌وگوهای امروز علاوه بر مناسبات دوجانبه و تاکید بر ضرورت اجرای هرچه سریع‌تر توافق‌ها، به برخی موضوعات منطقه‌ای و بین المللی پرداختیم. طبیعتاً یکی از موضوعات تمرکز جهانیان بر احقاق حقوق فلسطینیان است.

امیرعبداللهیان افزود: ما بر راهکارهای سیاسی و با تمرکز بر قطعنامه‌های سازمان ملل و تمرکز بر ضرورت احقاق حقوق مردم غزه و توقف نسل کشی تاکید می‌کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین گفت‌وگوهای صریح و دوستانه ای در خصوص منطق حمایت جمهوری اسلامی ایران از فلسطین طرح شد و همچنین از همکارم خواستم تا مجارستان همه ظرفیت‌های خود را برای توقف جنگ و بازگشت منطقه به امنیت پایدار به کار بگیرد.

وزیر امور خارجه گفت: همچنین در مورد اوکراین گفت‌وگو کردیم و بر پایان بحران اوکراین از طریق دیپلماسی تاکید کردیم و بار دیگر اتهامات بی اساس علیه ایران در مورد استفاده روسیه از سلاح‌های ایران علیه اوکراین را قویاً تکذیب می‌کنم.

وی گفت: همچنین در ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲ قطعنامه‌ای با آرای بالا به تصویب رسید و مجمع خواستار یک رأی مشورتی از دیوان بین المللی دادگستری در خصوص پیامدهای نقض مستمر حق تعیین مردم فلسطین شد. امروز در لاهه نماینده ایرانی مواضع را اعلام کرد. ما اعلام کردیم ایران در به رسمیت شناختن اشغال سرزمین فلسطین تاکید دارد.

وی گفت: کشاندن دامنه جنگ به یمن خطای استراتژیک است. یمنی‌ها مواضع قاطعانه ای را خواهند داشت.

نمی‌خواهیم هیچ جنگی در هیچ جای دنیا اتفاق بیافتد

پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان در ادامه گفت: معمولاً اتفاق نمی‌افتد که کشور عضو ناتو به ایران سفری داشته باشد، به ویژه اکنون که وضعیت بحرانی در منطقه و دنیا داریم و بحرانی است که جنبه‌های آن را نظاره می‌کنیم. این نقش دیپلماسی و وظیفه آن است که با یکدیگر همیشه صحبت کنند، مخصوصاً وقتی که چالش‌هایی فراروی ما قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ساده خواهد بود که با یکدیگر پیغام رد و بدل کنیم ولی این شجاعانه‌تر است که با یکدیگر ملاقات کنیم. کار شجاعانه این است که همدیگر را ببینیم و صحبت کنیم. امروز به تهران آمدم تا کمک کنم از گسترش منازعه در این منطقه جلوگیری کنم و از تشدید اوضاع در خاورمیانه جلوگیری کنیم.

وزیر خارجه مجارستان گفت: تشدید اوضاع در منطقه می‌تواند برای امنیت جهانی تهدید بزرگی باشد. من توانستم به اینجا بیاییم، زیرا احترام زیادی برای شما قائل هستیم. این احترام قادر می‌سازد با یکدیگر صحبت کنیم.

وی افزود: برای ایران احترام قائل هستیم که سال آینده صدمین سالگرد برقراری روابط مان است.

وزیر خارجه مجارستان تصریح کرد: موضع ما در برابر جنگ مشخص است، نمی‌خواهیم هیچ جنگی در هیچ جای دنیا اتفاق بیافتد.

پیتر سیارتو بیان کرد: در مذاکراتم با وزیر خارجه ایران موضع خود را اعلام کردم. در مجارستان به دنبال بهبود وضعیت امنیت جهانی هستیم. از تلاش‌های بین المللی در این زمینه حمایت کرده ایم.

پایان/ همسونیوز

منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا