اجتماعی

از ماجرای گردشگری ایران و مصر تا فروش بوم گردی‌های ورشکسته

از ماجرای گردشگری ایران و مصر تا فروش بوم گردی‌های ورشکسته


خبرگزاری مهر _گروه جامعه؛ یکی از خبرهای جنجالی این هفته درباره گفته‌های رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بود که درباره سفرش به مصر و مذاکراتی که با مسئولان گردشگری این کشور داشته اظهاراتی داشت و بلافاصله این اظهارات نیز توسط متولیان دولتی در ایران تکذیب شد.

حرمت الله رفیعی مدیرعامل انجمن در نشست خبری خود گفت: من در این دیدار که با متولیان دولتی مصر انجام شد اعلام کردم اولین پرواز ما به صورت نمادین از تهران به قاهره شروع شود تا اینکه دولت‌ها روابط بهتری برقرار کنند و مستقیماً از ایران ویزا صادر شود. فکر می‌کنم تا یک ماه دیگر تکلیف حضور گردشگران ایرانی در مصر مشخص می‌شود. مصری‌ها گلایه‌ای از گرانی‌هایی درباره سفر ایرانی‌ها داشتند آنها می‌گفتند اگر توری از ایران به مصر انجام می‌شود در شأن جمهوری اسلامی باشد. در واقع ملاحظات دو طرفه است.

تا یک ماه دیگر تکلیف تورهای مصر مشخص می‎‌شود

رفیعی ادامه داد: مدیرکل مربوطه وزارت گردشگری مصر در این جلسه حضور داشت. هفته آینده آنها به ایران می آیند تا درباره جزئیات بیشتر صحبت کنیم. زمان اولین سفرها بعد هر این جلسه مشخص می‌شود.

وی افزود: اگر فقط مقصد شرم الشیخ باشد به صلاح نیست چون این سفر گران می‌شود و مقاصد دیگر نیز با بسته‌های ارزان و بهتر وجود دارد. بنابراین همان جا هم گفتم که بهتر است تورها ترکیبی و به شهرهای دیگر نیز باشد. در حال حاضر وارد فرودگاه مصر که می‌شویم ویزای فرودگاهی صادر می‌شود.

وی افزود: از اول گفته‌ام سفر به مصر باید تهران به قاهره باشد در کنارش شرم الشیخ هم می‌تواند باشد.

رفیعی گفت: در کل سفر هوایی به مصر با یک ساعت ترانزیت عراق سه ساعت و نیم طول می‌کشد. هزینه بسته‌های سفر به مصر نیز الان مشخص نیست. در واقع هزینه بسته سفر به هواپیمایی مستقیم بستگی دارد. بنابراین وزارت راه و وزارت خارجه باید مجوز پرواز مستقیم به مصر را بدهند.

پس از گفته‌های او، نمایندگی دفتر حافظ منافع ایران در مصر برقراری پرواز را تکذیب کرد و گفت که اظهارات اخیر در خصوص پرواز نمادین بین تهران و قاهره و سفر مدیرکل گردشگری مصر از طریق کانال‌های رسمی صورت نگرفته و صحت و سقم این اظهارات مورد تأیید نیست.

۴۰ درصد هتل‌های ۴ و ۵ ستاره گواهی استاندارد گرفته اند

۴۰ درصد هتل‌های ۴ و ۵ ستاره گواهی استاندارد گرفته‌اند

در این هفته آئین رونمایی از سامانه یکپارچه تطبیق و استانداردسازی تجهیزات گردشگری، روز شنبه ۱۰ تیر در تهران برگزار شد. در این نشست یحیی نقی زاده مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: طرح تطبیق بر اساس مقررات به عهده وزارت میراث فرهنگی است و نسبت به ارزیابی و قیمت گذاری تأسیسات گردشگری اقدام کنیم.

وی گفت: در حوزه ارزیابی هر چند سال یک بار نسبت به بروز رسانی آن اقدام می‌کنیم در حال حاضر ضوابط هتل‌ها در مراحل نهایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه موضوع ارزیابی تأسیسات گردشگری در کشورمان جوان است گفت: ارزیابی از سال ۸۴ تاکنون افت و خیزهایی داشته است. بیش از ۵۰ درصد تأسیسات گردشگری اکنون در چرخه ارزیابی قرار دارند، هتل‌ها همین طور هستند. بیش از ۸۰ درصد هتل‌ها در چرخه ارزیابی قرار دارند گواهی استاندارد ۴۰ درصد از هتل‌های ۴ و ۵ ستاره داده شده است.

نقی زاده ادامه داد: اخذ گواهی استاندارد مستلزم طی شدن تشریفات ضوابط است. امیدواریم این سامانه که نسخه جدید و به روز رسانی شده است بتواند در این زمینه کمک کند.

ضوابط اختصاصی بافت تاریخی شیراز تهیه می‌شود

ضوابط اختصاصی بافت تاریخی شیراز تهیه می‌شود

موضوع شیراز همچنان ادامه دارد و در این هفته نیز فاطمه داوری، مدیرکل حفظ و احیا بناها؛ محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی گفت: در پهنه نزدیک به ۳۶۰ هکتاری بافت تاریخی شیراز، تخریب بناها و دانه‌های ارزشمند بافت طی چند دهه گذشته اتفاق افتاده و امروز شاهد پیامدهای آن هستیم. علیرغم ابلاغ محدوده بافت تاریخی از سال ۱۳۸۸ و حتی ابلاغ طرح تفصیلی ویژه بافت در سال ۱۳۹۶، در گذشته این تخریب‌ها در بخش‌هایی از بافت رخ داده است.

وی تاکید کرد: نظر وزارت میراث فرهنگی، مخالفت با هرگونه تخریب بناهای تاریخی است. به نهادهای مربوطه اعلام شده است که بناهای تاریخی باید حفظ و احیا شوند و وزارت میراث فرهنگی مرجع تشخیص ارزشمند بودن بناهاست. به صورت روشن اعلام شده هر طرح شهری، باید ابتدا به تأیید وزارت میراث فرهنگی برسد و تأیید این وزارتخانه، ملاک عمل مراحل تصویبی طرح شهری در سطح ملی یا استانی است. این موارد در مورد بافت تاریخی شیراز به مراجع مربوطه به ویژه وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی معماری و شهرسازی اعلام شده است.

فروش بوم گردی‌ها به دلیل ورشکستگی

این هفته خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: بیش از سه هزار و ۲۰۰ مجوز بوم گردی به مالکان اقامتگاه‌ها در روستاها و شهرها داده شده است تا آنها بتوانند بدون الزام در گذراندن دوره آموزشی تخصصی در زمینه مهمانداری، بازاریابی و توسعه پایدار فعالیت کنند.

بسیاری از افراد با تصور اینکه می‌توانند دستی روی سر و شکل خانه‌های قدیمی خود بکشند و پذیرای مهمان باشند، مجوز بوم گردی گرفتند و برخی هم توانستند از وام‌های کسب و کار استفاده کنند و خانه‌هایی را برای پذیرایی از مهمان آماده کنند. مجوزهای بوم گردی در سه چهار سال اخیر رشد زیادی داشت درست در زمانی که ویروس کرونا به جان گردشگری افتاد و خیلی از خانه‌ها مجبور شدند درشان را به روی گردشگران ببندند.

مالکان ماندند و قسط وام‌هایی که تاریخ پرداخت‌شان سر رسیده بود. از آن طرف دیگر اعتباری نداشتند تا بتوانند از پس هزینه‌های جاری آن اقامتگاه برآیند. نیروی انسانی خود را یا نگه می‌داشتند که باید در آن صورت حقوق می‌پرداختند یا بیرون کرده بودند و باید خودشان جور آنها را می‌کشیدند.

پیشنهادی برای استفاده از تأسیسات اقامتی دستگاه‌های اجرایی

پیشنهادی برای استفاده از تأسیسات اقامتی دستگاه‌های اجرایی

این هفته مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از پیشنهاد معاونت گردشگری برای ایجاد سامانه‌ای خبر داد که در آن اطلاعات مراکز تفریحی و اقامتی دستگاه‌های اجرایی به همراه ظرفیت موجود درج شده باشد و نه تنها کارکنان آن دستگاه بتوانند از این مراکز استفاده کنند بلکه کارکنان دستگاه‌های دیگر نیز از ظرفیت‌های خالی آنها بهره مند شوند.

فاطمی توضیح بیشتری داد و گفت: ما تا الان تنها پیشنهاد ایجاد سامانه‌ای برای استفاده از ظرفیت اقامتی دستگاه‌های دولتی را در شهرهای گردشگری داده‌ایم و برای دولت مزایا و چالش‌های آن را بیان کرده‌ایم امیدواریم که این سامانه زودتر ایجاد شود تا بتوان از این ظرفیت در طول تابستان استفاده کرد.

درخواست هنرمندان صنایع دستی از رئیس جمهور برای معافیت مالیاتی

درخواست هنرمندان صنایع دستی از رئیس جمهور

بیش از ۳۰۰ هنرمند صنایع دستی کشور در نامه‌ای از رئیس جمهور خواستند در قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی، آنها را از پرداخت مالیات معاف کنند.

این هنرمندان در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان نوشته‌اند: از جمله بندهای تأثیرگذار در اساسنامه وزارت میراث‌فرهنگ، صنایع‌دستی و گردشگری، معافیت هنرمندان صنایع‌دستی از شمول پرداخت مالیات‌های مستقیم بود، این معافیت طی ۵ دهه گذشته عاملی تأثیرگذار در روند تولید محسوب می‌شد.

مضاف بر این، قانونگذار (مجلس شورای اسلامی) در سال ۹۶ با تصویب قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران، بار دیگر بر معافیت هنرمندان حوزه صنایع‌دستی از پرداخت مالیات مستقیم صحه گذاشت.

اینک با توجه به افزایش نجومی قیمت مواد اولیه و هزینه‌ها از یک سو و کاهش توان خرید صنایع‌دستی از سوی مردم و از سوی دیگر، قطع بیمه هنرمندان و عدم برقراری بیمه برای بیش از ۴۵۰ هزار هنرمند دارای مجوز، حذف معافیت مالیاتی هنرمندان صنایع‌دستی تیر خلاص بر پیکر نحیف و بی‌جان صنایع‌دستی کشور با بیش از ۲ میلیون شاغل است.

بنابراین ما فعالان حوزه صنایع‌دستی کشور با تدوین و امضای این نامه از دولت و مجلس درخواست داریم بند مربوط به پرداخت مالیات مستقیم هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع‌دستی از برنامه هفتم توسعه کشور حذف شود. همچنین خواستار اجرای کامل تمامی بندهای قانون حمایت از هنرمندان و استادکاران هستیم.

بازدید از موزه‌ها روز عید غدیر رایگان است

بازدید از موزه‌ها روز عید غدیر رایگان است

خبر دیگر اینکه به‌مناسبت عید بزرگ غدیر، عید امامت و ولایت بازدید از تمام موزه‌ها، بناهای تاریخی و پایگاه‌های میراث ملی و جهانی تحت پوشش وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رایگان است.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا