اقتصادی

اتصال بیش از۹۳۰۰ فروشگاه خوزستان به طرح«فجرانه کالابرگ الکترونیک»

اتصال بیش از۹۳۰۰ فروشگاه خوزستان به طرح«فجرانه کالابرگ الکترونیک»



به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی ظفری پور عصر امروز سه شنبه در نشست اتاق خبر که با موضوع اجرای مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رمضان، اظهار کرد: طرح کالا برگ الکترونیک از ابتدای امسال آغاز شد که مرحله اول برای سه دهک اول در نظر گرفته شد، اما با توجه به اینکه دولت نیت داشت خانواده‌های بیشتری را تحت پوشش قرار دهد، پرداخت یارانه نقدی را تا دهک نهم ارتقا داد؛ به دلیل اینکه بحث مسائل تغذیه‌ای و سبد خوراکی خانواده برای دولت و نظام بسیار مهم است، لذا این نیاز دیده شد که طرح سمتی رفت که افراد بیشتر رأی تحت پوشش قرار بگیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده در انستیتو تغذیه وزارت بهداشت به پیشگیری و یا رفع سوءتغذیه در خانواده به خصوص برای کودکان و افراد سالخورده رسیدند، تصریح کرد: بر این اساس یازده قلم کالا شامل گوشت منجمد گوساله، حبوبات، قند و شکر، برنج، ماکارونی، روغن مایع، گوشت مرغ، تخم مرغ، ماست کم چرب، پنیر و شیر کم‌چرب تعیین شد که برای هر فرد سرانه‌ای در نظر گرفته شد که بیشترین سرانه به گوشت اختصاص پیدا کرده است.

وی گفت: نرخ این اقلام در سال ۱۴۰۱ به ارزش ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود که در سال‌جاری به ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان رسیده است، لذا مقرر شد به میزان مابه‌التفاوت این مبلغ که ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان است، برای هر فرد اعتبار کالا برگ اختصاص پیدا کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان ادامه داد: شخص نمی‌تواند کل مبلغ را از یک قلم جنس خریداری کند و هر مبلغ باید برای جنس خود خرج شود که این اتفاق توسط شرکت «فارا» به عنوان مجری در سامانه طراحی و تعریف شده است؛ همچنین هر فروشگاهی نمی‌تواند از این طرح استفاده کند و تعدادی فروشگاه به این سامانه متصل هستند که قابلیت خرید از آنها وجود دارد.

ظفری پور با اعلام اینکه خوزستان به لحاظ تعداد فروشگاه‌ها در جایگاه خوبی قرار دارد، عنوان کرد: در خوزستان ۹ هزار و ۳۵۳ فروشگاه متصل به طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک هستند که از این تعداد هشت هزار و ۸۶۳ فروشگاه خُرد و ۴۹۰ فروشگاه زنجیره‌ای یا هایپرمارکت هستند.

وی افزود: برای اینکه شهروندان فروشگاه‌های متصل به پایانه را شناسایی کنند می‌توانند برنامه کاربردی «شما» را نصب کنند و اطلاعات را در آنجا دریافت کنند، همچنین میزان اعتبار کالابرگ خود را ببینند و اگر کسی تلفن هوشمند نداشت از طریق کددستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* هم می‌توانند کد خرید و اعتبار یارانه خود را بر اساس کدملی ببینند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: برخی از مردم تصورشان این است که برای خرید اقلام تنها باید ۲۲۰ هزار تومان هزینه کنند در صورتیکه اینگونه نیست و باید خرید داشته باشند و بعد این مبلغ به عنوان تخفیف برای آنها فعال می‌شود؛ همچنین این تصور وجود دارد که خرید باید به صورت یکجا انجام شود در حالی که مدت زمان طرح یکساله است و شخص می‌تواند در این بازه به فراخور نیاز خرید داشته باشد.

ظفری پور بیان کرد: در سامانه الگوریتمی تعریف شده که اگر ضریب به میزان تعیین شده نرسد، تخلف حساب می‌شود و دسترسی فروشگاه‌ها به سامانه قطع شد، شهروندان هم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف با شماره ۱۲۴ تماس بگیرند.

وی با بیان اینکه در مرحله اول طر فجرانه کالابرگ الکترونیک ح در سطح کشور قریب به ۱۷ میلیون خانوار جامعه هدف هستند، تصریح کرد: جامعه هدف خوزستان قریب به سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و بالغ بر حدود یک میلیون و ۱۱۵ هزار خانوار هستند که بیش از ۹۳ درصد آنها یعنی معادل حدود یک میلیون خانوار خرید داشته‌اند که نشان از موفق بودن طرح دارد؛ همچنین قریب به ۲ میلیون و ۲۱۷ هزار تراکنش در مدت زمان یک ماه و در کل کشور انجام شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، هدف اصلی طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک را تغذیه و خوراک خانواده‌ها اعلام و عنوان کرد: اکنون سه قشر جامعه یعنی تولید کننده ها، فروشنده‌ها و مردم از فروش طرح فجرانه منتفع شده‌اند؛ در استان خوزستان قریب به پنج همت خرید انجام شده و ۸۰۰ میلیارد تومان هم اعتبار خرید تعلق گرفته است.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا