اقتصادی

اختصاص بالغ بر ۲۹۰ هزار هکتار زمین برای زراعت چوب در خوزستان

اختصاص بالغ بر ۲۹۰ هزار هکتار زمین برای زراعت چوب در خوزستان



به گزارش خبرنگار مهر، محمد راضی جلالی ظهر یکشنبه در نشست خبری که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح زراعت چوب در خوزستان اظهار کرد: بالغ بر ۲۹۰ هزار هکتار زمین درجه ۳ و ۴ یعنی زمین‌هایی که برای مصارف کشاورزی به عنوان کشت گندم یا محصولات دیگر استفاده نمی‌شوند، به عنوان زمین‌های منابع ملی در نظر گرفته شده که هماهنگی‌های لازم برای تأمین آب آنها نیز انجام شده است.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان گفت: اداره کل منابع طبیعی استان نقشه‌هایی را تأمین کرده و به سازمان آب و برق استان ارائه داده است، سازمان آب و برق نیز زمین‌هایی را که مد نظر بوده و قابلیت تأمین آب داشته‌اند، مشخص کرده که حاصل آن ۲۹۰ هزار هکتار مشخص شده و در یک طرح ۴ ساله برای هر سال ۷۵ هکتار زمین در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بسیاری اعتقاد داشتند که چوب به عنوان یک ثمر و درختان چوب به عنوان درختان مثمر قلمداد نمی‌شدند تا اینکه حضرت آقا یک بار به این موضوع اشاره داشتند و امروز شاهد آن هستیم که صنعت چوب و تأمین مواد اولیه لازم برای آن به عنوان یکی از صنایع بسیار مهم و استراتژیک در نظر گرفته شده است، در خوزستان نیز چند مجموعه در اهواز، کرخه و شوشتر در این زمینه فعالیت می‌کنند.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان، یکی از بخش‌های استفاده کننده از صنعت و طرح زارعت چوب در استان را «راه‌اندازی کارخانه‌های چوب» و «ام دی اف سازی» اعلام و عنوان کرد: ما این طرح را به عنوان یک زنجیره ارزش در نظر گرفته‌ایم. کاغذ، خمیر کاغذ، اسانس اکالیپتوس، اسپری اکالیپتوس، حشره کش‌های طبیعی برای دامداری و مزارع از سایر مواردی هستند که می‌توان از این محصولات استفاده کرد.

راضی جلالی ادامه داد: در ابتدای کار ممکن است به نظر برسد که این طرح، یک طرح دیربازده است اگرچه ۴ سال به بالا قابل استحصال است اما از سال دوم به بعد برگ این درختان هم برای اساس اکالیپتوس قابل استفاده است و قابلیت این را دارد که اسانس آن در داخل و در صنایع دارویی مورد استفاده قرار گیرد و برای صادرات نیز ارزآوری بسیار خوبی را ایجاد کند.

وی، مسئله دیگر در خصوص طرح زراعت چوب در خوزستان را اشتغالزایی اعلام و عنوان کرد: هدف گذاری ما برای فعال کردن فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و رشته‌های مرتبط با آن است. در آبان ماه سال‌جاری همایشی در دانشگاه کشاورزی منابع طبیعی خوزستان در ملاثانی تحت عنوان زراعت چوب برگزار کردیم که مجموعه‌های علمی مختلف کشور، صنعتگران و فعالان اقتصادی این صنعت حضور بسیار خوبی داشتند. همچنین مبنای کار را بر مبنای کار علمی و دانش بنیان در رابطه با اجرایی کردن این طرح گذاشته‌ایم.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان اظهار کرد: برآوردی که صورت گرفته و حداقل درآمدی که از هر هکتار زمین می‌توان داشت بین ۱.۵ تا ۴ میلیارد تومان است که پس از به محصول رسیدن، می‌تواند برای تعالی صنعت ایجاد کند؛ با توجه به اینکه این زمین‌ها ملی هستند باید بر اساس رویه و فرایندهای قانونی به مخاطبان واگذار شوند که از ۲ محل برای واگذاری آن استفاده کرده‌ایم تا بتوانیم طرح را به عنوان یک طرح مردمی اجرا کنیم.

راضی جلالی، مدل اول را استفاده از ظرفیت دهیاری‌های استان خوزستان اعلام و عنوان کرد: تعاونی‌های مردمی که عمده آنها فارغ‌التحصیلان کشاورزی به عنوان تسهیلگران و هدایت کنندگان علمی اجرای این طرح هستند، می‌توانند تعاونی‌های خود را در دهیاری‌های شهرستان‌های مختلف عضو کرده و از طریق ماده ۳ قانون واگذاری اراضی زمین‌ها را دریافت کنند. قانون به آنها این اجازه را می‌دهد که به مدت ۳۰ سال از این زمین‌ها بهره‌برداری داشته باشند.

وی گفت: گروه دوم، گروه‌های فعالی هستند که اکنون در این زمینه صاحب صنعت و تجربه هستند آن هم با رویکرد توسعه این صنعت و رویکرد می‌تواند اشتغال بسیار خوبی را در استان ایجاد کند.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان با بیان اینکه در حال بستن تفاهم‌نامه با این مجموعه از طریق منابع طبیعی هستیم، تصریح کرد: توافقات اولیه صورت گرفته و آنها متعهد شده‌اند که در این سند در وهله اول از نیروهایی بومی، فارغ‌التحصیلان کشاورزی، اولویت فرزندان ایثارگران، شهدا و افرادی که به هر طریق در اولویت اشتغال قرار می‌گیرند، استفاده کنند؛ این زمینه‌ها از طریق ماده ۳ به عنوان بهره‌بردار به آنها واگذار می‌شود یعنی هیچ زمینی به عنوان انتقال قطعی فعلاً به آنها واگذار نمی‌شود مگر اینکه قانون بعدها اجازه این کار را به آنها بدهد.

راضی جلالی ادامه داد: برای اجرای این طرح به نهال و نهالستان نیاز است که در حال حاضر قریب به ۸۰ میلیون نهال نیاز داریم و تاکنون بیش از ۵۸ میلیون نهال تهیه شده است. همچنین تعداد نهالستان‌های ما از ابتدای سال‌جاری از چهار نهالستان به بالای ۱۰۹ نهالستان رسیده است.

وی عنوان کرد: این امکان وجود دارد تا روستاهای خوزستان و کشاورزانی که این ظرفیت را در منطقه خود دارند، بتوانند این نهال‌ها را تولید کرده و منابع طبیعی از آنها خریداری کنند و در اختیار فعالان این صنعت قرار دهد؛ طرح زراعت چوب به عنوان یک طرح ملی، در قالب یک فاز ۴ ساله، از اسفند ماه امسال و فروردین سال آینده با توجه به فصل کاشت اکالیپتوس آغاز خواهد شد.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا