اقتصادی

افزایش نرخ خوراک بر بازار سرمایه تأثیر گذار و زیان بار است

افزایش نرخ خوراک بر بازار سرمایه تأثیر گذار و زیان بار است



به گزارش خبرنگار مهر، متین دیداری، رئیس کارگروه متانول ایران در نشست خبری با اشاره به موضوع نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها اظهار داشت: نرخ خوراک پتروشیمی در ایران مناسب نیست ما تلاش کردیم فرمول آن تغییر و از تک نرخی بودن خارج شده و تابعی از نرخ بین المللی باشد.

به گفته دیداری وزارت نفت مکلف است نرخ خوراک پتروشیمی را به گونه‌ای تعیین کند که قابلیت رقابت پذیری داشته باشد به گونه‌ای که برای سرمایه گذاری هم ایجاد انگیزه کند.

رئیس کارگروه متانول ایران اضافه کرد: وابسته بودن نرخ خوراک به بودجه اشتباه است زیرا میزان مصرف گاز کل متانولی های در مدار تولید کشور ۳.۵ درصد و حداکثر ۴ درصد است و ظرفیت عملیات تولید این بخش ۹ میلیون تن در سال است، شرکتهای متانولی ۲.۵ تا میلیون دلار ارزآوری داشته اند و این دور از عدالت است که افزایش نرخ خوراک به این بخش تحمیل شود.

به گفته رئیس کارگروه متانول ایران افزایش نرخ خوراک بر بازار سرمایه تأثیر گذار است و زیان بار است.

دیداری با بیان اینکه واحدهای متانولی سال گذشته به دلیل کمبود خوراک گازی ۸۰ روز توقف تولید داشته اند، گفت: علاوه بر توقف تولید بازارهای صادراتی ما نیر تا حدی از دست خواهد رفت و جبران آن برای متانولی ها سخت است.

وی اضافه کرد: ما در سال‌های گذشته جایزه صادراتی داشتیم اما اکنون عوارض صادرات نیز از ما می‌گیرند و تا عوارض داده نشود اجازه خروج و بکارگیری کشتی داده نمی‌شود.‌

رئیس کارگروه متانول ایران از زیان ده شدن و عدم توجیه اقتصادی ادامه فعالیت تولیدکنندگان متانول با نرخ‌های جدید تعرفه گاز خوراک و سوخت واحدهای پتروشیمی خبر داد و گفت: ضروری است تا در مصوبه اخیر تعرفه گاز پتروشیمی‌ها، بازنگری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: با مصوبه جدید هیئت دولت مبنی بر نرخ گذاری جدید گاز خوراک و سوخت واحدهای پتروشیمی، تمامی تولیدکنندگان متانول در زیان مطلبق هستند و ما منتظریم تا دولت در این مصوبه بازنگری کند.

دیداری توضیح داد: تولیدکنندگان متانول بنگاه‌های اقتصادی هستند که با هدف ایجاد ارزش افزوده برای کشور احداث شده اند و موتور محرک اقتصاد کشور در صنعت پتروشیمی هستند.

به گفته دیداری متانولیها علاوه بر ارزآوری، بسیاری از تولیدات پایین دستی نیز به تولید متانول وابسته است.

وی گفت: متانول یک محصول با ارزش افزوده و استراتژیک است، در شرایطی که بازگشت ارز به کشور سخت است، ۲۵ درصد ارزآوری صنعت پتروشیمی که بالغ بر ۲.۵ تا ۳ میلیارد دلار در سال می‌شود، توسط واحدهای متانولی تأمین می‌شود و اگر به خاطر تصمیم اشتباه در نرخ گذاری دستوری تثبیتی واحدهای متانولی تعطیل شوند، روند ارزآوری صنعت پتروشیمی که ارزآورترین صنعت کشور است، دچار اختلال می‌شود.

وی ادامه داد: با نرخ‌های جدید گاز و خوراک، واحدهای متانولی سه ماهه نخست امسال زیان ده می‌شوند و نمی‌توان ادامه فعالیت داد، بنابراین انتظار منطقی از مجلس و دولت این است که نسبت به این مصوبه‌ای که کارشناسی نشده و یا توسط افراد آگاه، مورد کارشناسی قرار نگرفته، بازنگری کنند.

دیداری افزود: نرخ گذاری دستوری و تثبیتی طبق تمام تجربیات گذشته، منجر به شکست می‌شود و این نرخ گذاری دستوری باید با نرخ گذاری فرمولی جایگزین شود.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا