اقتصادی

اهتمام دولت، گسترش روستاها است

اهتمام دولت، گسترش روستاها است



به گزارش خبرنگار مهر، هفتمین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری با محوریت نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد. انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری درباره نقش زنان شاغل روستایی در همایش گفت: فعالیت این جمعیت موجب حفظ روستاها شده و تلاش آنها در حفظ محیط زیست و امنیت غذایی و گذشتن از مسائل رفاهی زیست بوم روستاها را حفظ کرده است.

وی افزود: کاهش جمعیت روستاها و افزایش شهرنشینی یکی از معضلاتی است که برخی کشورها با آن درگیر هستند. ترکیه به لحاظ جمعیتی مشابه ایران بوده و جمعیت شهری بیشتری را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: اگر سلامت غذایی جامعه و حفظ جمعیت مهم است باید به روستاها توجه بیشتری شود. همچنین در کنار مهاجرت معکوس باید برای افزایش جمعیت به مشکلات زنان روستایی رسیدگی شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری عنوان کرد: ظرفیت زنان روستایی تا امروز نه شناخته شده و نه از این ثروت ملی استفاده بهینه شده است.

خزعلی با اشاره به امور در دست انجام در حوزه روستاها یادآور شد: تأمین اشتغال در وجوه مختلف با چالش‌هایی مانند تسهیلات، دریافت سیب سلامت برای محصولات، داشتن مکان مناسب برای کارآفرینی و… رو به رو است که این امور در حال پیگیری است. مساله دوم موضوع فروش است که پیشنهاد شده محصولات در نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های دائمی و مرزی به فروش برسند. مساله بیمه روستاییان و مسکن آنها از دیگر موضوع‌هایی است که نیاز به رسیدگی دارد. در این راستا بیمه زنانی که دارای ۳ فرزند هستند امسال به مرحله اجرا می‌رسد و در حوزه تأمین مسکن به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد شده اهدا زمین برای ساخت مسکن روستاییان در اولویت باشند. این امر موجب دلگرمی جامعه روستایی شده و تشویق به ماندن در روستا می‌شوند.

خزعلی در ادامه به موضوع بهداشت و آموزش اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برخی روستاها حتی از داشتن پزشک عمومی محروم هستند که در این خصوص باید فکر عاجل شود. در بخش آموزش هم برای جلوگیری از مهاجرت افراد مبادرت به ساخت خوابگاه‌های شبانه روزی برای دانش آموزان دختر و تأمین وسیله حمل و نقل برای دانش آموزان پسر شده که تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.

وی تصریح کرد: سطح سواد زنان عشایر باید افزایش پیدا کند و با آموزش‌های حضوری و مجازی باید تلاش کنیم تا مهارت و تخصص‌های لازم آموخته شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پایان گفت: همت و اهتمام دولت این است که روستاها گسترش پیدا کند.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا