اقتصادی

“ایران” کلید ترانزیت شمال به جنوب کشور

“ایران” کلید ترانزیت شمال به جنوب کشور



به گزارش خبرگزاری مهر، توسعه دریا محور و اقتصاد دریا که اخیراً مورد توجه قرار گرفته، موضوعی بسیار کلی است و لازم است تا تصویر روشنی از آن مطرح شود. تعریف اقتصاد دریامحور که در ادبیات جهانی عموماً با عنوان اقتصاد آبی یا Blue Economy از آن یاد می‌شود، استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره‌های آبی اعم از اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی تعریف می‌شود.

ایران با داشتن پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی جنوبی و شمالی (۴۰ درصد مرزهای کشور)، کشوری دریایی محسوب می‌شود؛ ولی در میزان استفاده از این نعمت خدادادی چندان موفق نبوده است. بیشترین فعالیت در عرصه سواحل کشور، مربوط به محدوده‌های شهری و روستایی و تأسیسات بندری و نظامی است که همه اینها حدود پنج درصد از ظرفیت سواحل کشور را به خود اختصاص دادند و حدود ۹۵ درصد از این ظرفیت مورد توجه قرار نگرفته است. در حالی که این مناطق دارای اهمیت ژئواستراتژیک، ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک در مقیاس جهانی و منطقه‌ای هستند.

ایران حدود یک درصد اقتصاد دریایی دنیا را بدون احتساب منابع نفتی و گازی و حدود ۵.۲ درصد را با احتساب این منابع به خود اختصاص داده است. این در حالی است که از نظر پتانسیل موجود در اختیار کشور، ایران از بین ۱۸۴ کشور در رتبه چهلم قرار دارد، در صورتی که از نظر کسب درآمد وضعیت مطلوبی نداشته و بیشترین فعالیت‌های اقتصادی در عرصه سواحل کشور متمرکز در محدوده شهرهای بزرگ ساحلی است.

“ایران” کلید ترانزیت کشورهای جنوبی به شمال

خسرو سرایی مدیرکل لجستیک و حمل و چند وجهی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به‌اینکه کشورهای عربی خواهان ترانزیت از مسیر “ایران” به روسیه هستند، گفت: کشورهای جنوبی حاشیه خلیج‌فارس خواهان ترانزیت از ایران به روسیه هستند و از سوی دیگر با کشور روسیه مذاکراتی انجام شد و انتظار می‌رود تا بتوانیم این نقش را در این مسیر ایفا کنیم.

مدیرکل لجستیک و حمل و چند وجهی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: ایران به عنوان یک پل برای اتصال کشورهای جنوبی به کشورهای شمالی حائز اهمیت خواهد بود و کریدور شمال-جنوب صرفاً به این کشورها محدود نخواهد بود و کریدور شمال-جنوب صرفاً به این کشورها محدود نخواهد بود.

وی ادامه داد: البته در داخل کشور حمل و نقل چندوجهی داریم، به هر حال موضوع ترانزیت بحثی چندوجهی و نیازمند هماهنگی گسترده است، در حمل و نقل باید داده‌ها و اسناد به صورت تبادل الکترونیک جابه‌جا شود و قطعاً اگر نگاه لجستیکی در کشور جا بیفتد، توسعه در این بخش به سرعت خواهد بود. قطعاً هر چه در کریدور شمال‌-جنوب بتوانیم تسهیلات ایجاد کنیم، تمام کشورهای ذی‌ربط ترجیح خواهند داد از این مسیر تردد داشته باشند. در این راستا هماهنگی‌های خوبی بین دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی شکل گرفته است.

وی با اشاره به ابلاغیه ۹ بندی رهبر معظم انقلاب در موضوع توسعه دریامحور، تصریح کرد: در ماه‌های گذشته سازمان بنادر و دریانوردی در تدوین این سند نقش ایفا کرد و ابلاغیه‌هایی هوایی مدیرعامل سازمان بنادر آمده است که توجه شود. در بند یک سیاست‌های کلی ابلاغی توسعه دریامحور، به سیاست‌گذاری یکپارچه اشاره شده است، مدیریت چابک، یکپارچه‌سازی و واکنش سریع در این موضوع مهم است که در بند یک سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب به این موضوع اشاره دارد.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا