بین المللسیاسیگزارشگفتگو

بررسی دلایل انتخاب کشور لهستان برای میزبانی اجلاس ضد ایرانی توسط آمریکا

به گزارش همسو نیوز،رامین مجنون پیله رود کارشناس ارشد علوم سیاسی در امور بین الملل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار همسو نیوز،در خصوص دلایل انتخاب کشور لهستان برای میزبانی اجلاس ضد ایرانی توسط مقامات آمریکایی گفت: تلاش ها و جست و خیز های ایالات متحده آمریکا،برای اجماع منطقه ای و بین المللی بر ضد ایران وارد مرحله جدیدی شده است. به همین منظور وزیر امور خارجه ایالات متحده روز جمعه ۱۱ ژانویه از برگزاری و تشکیل یک کنفرانس منطقه ای و بین المللی برای کاهش نقش و نفوذ منطقه ای ایران در ورشو پایتخت لهستان،سخن به میان آورد.

به گفته مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا ، قرار است این نشست دو روزه در روز های ۱۳ و ۱۴ فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن) با میزبانی لهستان برگزار گردد.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا : «ما ده‌ ها کشور را از سرتاسر جهان گرد هم خواهیم آورد.»وی همچنین گفته است: «کشور ها برای برقراری صلح و ثبات خاورمیانه و ایجاد آزادی و امنیت در آن برای رسیدن به اجماع جهت حصول اطمینان مبنی بر عدم تاثیر ایران در بی ثبات کردن منطقه در کنار هم حاضر خواهند شد.»

این در حالی است که مایک پامپئو از بنیامین نتانیاهو – نخست وزیر رژیم اشغالی صهیونیستی – خواسته است ، در سمینار ضد ایرانی (تاریخ های ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه سال جاری) در ورشو پایتخت لهستان شرکت نماید. با اینکه نتانیاهو تاکنون هنوز تصمیمی برای شرکت در این کنفرانس نگرفته است ؛ احتمال می رود در راستای تضعیف نقش آفرینی ایران در منطقه در آن جلسه شرکت خواهد کرد.

علاوه بر آن ، قرار است تعدادی از وزرای خارجه کشور های عربی حاشیه خلیج فارس نیز در این نشست شرکت کنند.در این رابطه مقامات کشورمان هم واکنش هایی به برگزاری اجلاس ضد ایرانی در لهستان نشان داده اند. احضار کاردار لهستان در تهران به وزارت امور خارجه کشورمان در روز های اخیر از این قبیل است. این در حالی است که هنوز به این سوال که چرا لهستان برای برگزاری چنین کنفرانسی انتخاب شده است ، وزارت امور خارجه کشورمان پاسخ در خور توجهی از لهستان دریافت نکرده است و تنها پاسخ لهستان به ایران با صدور بیانیه ای از طرف وزارت خارجه لهستان مدعی شده است که از نگاه ما، جامعه بین المللی حق دارد درباره مسائل مختلف منطقه ای و جهانی بحث کند و لهستان نیز به تبع آن ، حق برگزاری چنین کنفرانسی را – که هدف آن ایجاد زمینه ای برای اقدام های ترویج دهنده ثبات و پیشرفت در منطقه خاورمیانه است – خواهد داشت.

در منطقه خاورمیانه ، ائتلاف جدیدی به نام “ایران – ترکیه – قطر” در حال شکل گیری است که این ائتلاف می‌تواند ائتلاف آمریکا و عربستان را نابود کند. این ائتلاف احتمالی جدید به خوبی نشان می‌دهد که آمریکا تا چه حد ایجاد یک ائتلاف جدید در منطقه را ضروری می‌ داند.

برگزاری اجلاس ضد ‌ایرانی در لهستان اقدام انفعالی آمریکاست. با این وجود محور برگزاری کنفرانس لهستان ، تشکیل ائتلاف جدید عربی – اسرائیلی است. به همین دلیل هم است که احتمالا بدون مشارکت بیشتر کشور های اروپایی ، ترکیه و قطر برگزار می‌ شود.

 

 

فرضیه های زیر از جمله دلایل انتخاب ورشو به عنوان مرکز حکومت «آندرزیج دودا» رییس جمهور راستگرای لهستان می تواند باشد :

۱ – با توجه به اینکه این نشست در صورت برگزاری ، به احتمال زیاد اولین رویارویی مستقیم بنیامین نتانیاهو و سران کشور های عربی خواهد بود ؛ لذا با عنایت به حساسیت ویژه ای که مردم منطقه ممکن است جهت رویارویی نخست وزیر رژیم جعلی صهیونیستی و جمعی از مقامات کشورهای عربی داشته باشند امکان برگزاری این نشست در هیچ یک از کشورهای منطقه وجود ندارد ، لهستان به عنوان میزبان این برنامه انتخاب شده است.

۲ – همانطور که قبلاً هم به آن اشاره شد ؛ «آندرزیج دودا» به عنوان رئیس جمهور لهستان و به تبع آن ، دولت متبوع وی دارای گرایش راست افراطی است و ارتباط نزدیکی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دارد و قبلا نیز از وی جهت استقرار نظامیان آمریکایی در پایگاهی به نام «دژ ترامپ»  تقاضا کرده بود و با عنایت به اینکه ترامپ آدم فرصت طلبی  می باشد برای گرفتن امتیاز از وی ورشو را برای تشکیل کنفرانس ضد ایرانی پیشنهاد نموده است.

۳ – علاوه بر دلایل فوق الذکر ، همانطور که میدانید سخن از برگزاری نشست ضد ایرانی با خروج نیرو های آمریکایی از سوریه همزمان شده است ، آمریکا فرصتی را جهت پر کردن خلا حضور خود در منطقه جای نزدیک تر از لهستان نیافته است. لذا در جهت انتقال حرکت های ضد ایرانی و به اصطلاح به زعم خود اجماع جهانی از خاورمیانه به اروپا گام برداشته است و از جهتی با توجه به گستردگی تجمیع اروپا در برابر آمریکا در قضیه برجام توانسته است لهستان را برای برگزاری این اجلاس راضی نماید تا با این شیوه بتواند از طریق برقراری تعامل با اروپای شرقی بین اروپای شرقی و اروپای غربی شکاف ایجاد نموده و از طریق این شکاف زمینه را برای افزایش فشار بر ایران گسترش دهد.

نکته مهمی که وجود دارد این است که این اجماع ضد ایرانی می ‌تواند از نظر سیاسی انزوای آمریکا را پس از خروج از برجام بشکند.

۴ – انعقاد قرارداد ۴/۷ میلیارد دلاری جهت خرید سامانه دفاعی پاتریوت از طرف لهستان دلیل دیگری بر قبولی میزبانی این نشست می باشد.

۵ – خرید واردات گاز طبیعی مایع از آمریکا ، یکی از امتیازات دیگری است که در لهستان با جایگزینی آن به جای خرید گاز از روسیه در سال ۲۰۲۲ بدون صرف هزینه زیاد لهستان را برای میزبانی کنفرانس ضد ایرانی آمریکا آماده کرده است.

۶ –  مقابله با روسیه : یکی از دلایل دیگر رسیدن آمریکا به هدف خود در این راه ، مقابله با روسیه است. آمریکا با توجه به اینکه در شرایط منطقه ای نتوانسته است ، روسیه را علیه ایران همراه خود نماید ، لذا با انتخاب لهستان به عنوان میزبان این اجلاس در منطقه ، در اروپای شرقی که قبل از این ، منطقه نفوذ روسیه بوده است ؛ نوعی روش مقابله با روسیه و حرکتی جهت به دست آوردن هژمونی از دست رفته خود در حوزه بالکان انتخاب نموده است.

حسین رشیدی

انتهای پیام/

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا