اقتصادی

بلاتکلیفی قیمت کالاهای اساسی/الزام شناسنامه برای باغات و محصولات

بلاتکلیفی قیمت کالاهای اساسی/الزام شناسنامه برای باغات و محصولات



به گزارش خبرنگار مهر، جلسه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی قرار بود دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ برگزار شود. تعیین قیمت ۳۲ قلم کالای اساسی شامل ۱۷ محصول زراعی و ۱۵ قلم باغی در سال زراعی جدید ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بوده که هر سال در نیمه نخست سال مشخص می‌شود. یکی از این اقلام گندم است.

پرونده باز گندم

این محصول استراتژیک امسال پیش از موعد مقرر تغییر قیمت داد. افزایش قیمت دلار و به‌تبع آن بالا رفتن هزینه‌های کشت سبب شد تا در آخرین جلسه شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی در دوره سرپرست وزارت جهاد کشاورزی (۱۶ اردیبهشت) قیمت جدید خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان در هر کیلو اعلام شود؛ به این ترتیب نرخ پایه ۱۱.۵۰۰ تعیین شد و در ادامه دولت ۱۵۰۰ یارانه برای کمک به خرید کود و ۲ هزار تومان نیز جایزه تحویل گندم در نظر گرفت که در مجموع قیمت گندم ۱۵ هزار تومان اعلام شد.

این جلسه ۲۹ مرداد برگزار نشد و به چهارشنبه دوم شهریور موکول شد اما باز هم جلسه بی نتیجه پایان یافت.

به گفته مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران خرید تضمینی گندم با رشد بیش از ۴۰ درصدی از مرز ۱۰ میلیون تن گذشت. وی با بیان اینکه ۱۰ هزار میلیارد تومان (همت) از مطالبات معوق گندم کاران ۲۸ مرداد پرداخت عنوان کرد، این مبلغ برای کسانی واریز شده است که با وجود تحویل محصول، مبلغی دریافت نکرده بودند. به این ترتیب تا کنون ۷۲ همت به گندم کاران پرداخت شده و مسؤولان قول مساعد داده‌اند تا هفته آینده با گندم کاران تسویه خواهد شد. البته این موضوع به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور احتمالاً تا پایان شهریور خواهد بود.

دولت و اما و اگرهای حمایت

تغییر سود بازرگانی واردات روغن نباتی از دیگر خبرهای روزهای پایانی مرداد بود. انجمن روغن نباتی در آخرین نامه خود به معاون اول رئیس جمهور به صراحت درخواست کرد تا هماهنگی‌های لازم مبنی بر اعمال تغییرات سود بازرگانی از ابتدای سال ۱۴۰۲ انجام شود.

بازرس انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران اعلام کرد که با توجه به همراهی کارخانجات تولیدکننده روغن نباتی با سیاست‌های دولت در تنظیم بازار و جلوگیری از تنش‌های احتمالی و همچنین عدم تغییر قیمت مصرف کننده در سال ۱۴۰۲ و همچنین با توجه به جلسات برگزار شده با مسئولان، تمام شرکت‌های تولیدی بابت ترخیص روغن‌های خام به گمرکات کشور ضمانت نامه‌های بانکی ارائه داده‌اند که مقرر شده بود بعد از اصلاح سود بازرگانی، تضامین به شرکت‌ها عودت داده شود.

انجمن صنفی صنایع روغن نباتی طی مکاتبات متعدد با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و اطلاع رسانی به سازمان‌ها و نهادهای نظارتی مرتبط، متأسفانه هیچ پاسخی دریافت نکرده و همچنان کارخانجات تولیدکننده با نگرانی از پیامدهای این تصمیم روند تولید را دنبال می‌کنند.

طرح‌های هفته دولت

سازمان جهاد کشاورزی قرار است در هفته دولت از ۴۳ طرح در بخش‌های آب و خاک، تولیدات گیاهی و باغی، شیلات و… بهره برداری کند.

اعتبارات این طرح‌ها ۲۸۷ میلیارد تومان با اشتغال‌زایی ۲۰۷۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم بوده که کمک زیادی به کاهش مصرف آب می‌کند. به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این راستا ۲ میلیون مکعب صرفه‌جویی آب رخ داد اما ۳ هزار تن به آمار تولیدات کشاورزی در استان تهران افزوده شد.

عمده طرح‌ها در حوزه آب و خاک با ۵۸ درصد بوده و ۲۵ درصد در بخش تولیدات گیاهی و سایر پروژه‌ها در حوزه شیلات، باغی و صنایع تبدیلی مرتبط است.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، بیش از ۵۰ درصد گردش مالی در بخش کشاورزی در استان تهران است و سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی هدایت کشت از فضای باز به سوی فضای گلخانه‌ای بوده چراکه افزایش تولید در واحد سطح ۱۰ برابر فضای باز است. همچنین در زمینه توسعه تولید و افزایش بهره‌وری به ازای یک متر مکعب ۲.۵ کیلو گرم محصول برداشت می‌شود در حالی که میانگین این آمار در کشور ۱.۵ کیلو گرم است.

الزام QR از ابتدای شهریور

سلامت محصولات کشاورزی از دیگر دغدغه‌ها در حوزه کشاورزی بوده و این امر د محصولات گلخانه‌ای از حساسیت بیشتری برخوردار است. اگر دوره کارنس برای محصولات طی نشود باقی مانده سموم و آفت کش‌ها در کالاها از حد استاندارد بالاتر بوده و سلامت افراد را با خطر مواجه می‌کند. جبرئیل برادری گفت که امسال تا پایان خرداد ۱۱ هزار تن محصولات گلخانه‌ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و کشورهای اروپایی صادر شده بنابراین پروتکل‌های کشورهای هدف که بسیار سختگیرانه در حوزه باقیمانده آفت کش‌ها و سموم و نیز سازگاری زیست محیطی آنها است با جدیت دنبال می‌شود. در حال حاضر از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سموم بیولوژی استفاده می‌شود؛ بنابراین مشکلات سموم باقی مانده در محصولات تولیدی رفع شده و حجم صادرات از سلامت محصولات حکایت دارد.

همچنین الزام شناسنامه‌دار شدن محصولات گلخانه‌ای از ابتدای شهریور راهکار دیگری برای اعتمادبخشی از سلامت محصولات است. تمام محصولات گلخانه‌ای از ابتدا شهریور دارای QR کد شده و از کشت تا برداشت تحت کنترل مسئولان فنی سازمان جهاد کشاورزی خواهد بود؛ این تولیدکننده کیست و از چه کود و سمی استفاده کرده و به چه میزان.

صدور شناسنامه برای باغات

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هم اعلام کرد، امسال بیش از ۵۰ درصد از باغات استان تهران شناسنامه‌دار خواهند شد. به این ترتیب باغداران کد ۱۸ رقمی دریافت کرده و کود یارانه‌ای به آنها تعلق می‌گیرد. در مرحله دیگر، تسهیلات مربوط به مکانیزاسیون و تجهیزات سخت‌افزاری نیز منوط به داشتن این کد خواهد شد.

در شناسنامه باغات، تمام مشخصات اعم از نام تولیدکننده، نوع محصول، مکان تولید، مقدار و نوع مصرف سموم و کود درج می‌شود.

عنوان می‌شود، با شناسنامه‌دار کردن باغات، شغل کشاورزان هویت پیدا می‌کند و باغ به عنوان وثیقه بانکی مورد قبول واقع می‌شود.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا