اجتماعی

بیش از نیمی از تالاب‌های کشور غبارخیز است

بیش از نیمی از تالاب‌های کشور غبارخیز است



به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد طهماسبی بیرگانی صبح پنجشنبه در بازدید از کانون‌های گردوغبار شرق اصفهان در دشت سجزی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سه میلیون هکتار مناطق تالابی در کشور داریم که طبق مطالعاتی که انجام دادیم بیش از ۵۰ درصد آنها معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار غبارخیز است.

وی ادامه داد: این آمار مربوط به ۲ سال پیش است و اکنون یقیناً بالای ۶۰ درصد مناطق تالابی با توجه به خشکی حادث شده غباخیزی دارند که تالاب گاوخونی نیز یکی از آنها است.

برنامه ویژه برای مقابله با گردوغبار عرصه‌های تالابی و زیستگاه‌ها تدوین شد

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: در این باره یک برنامه خاص برای زیستگاه‌ها و مناطق تالابی تدوین کردیم که در کارگروه و ستاد ملی مقابله با گردوغبار به تصویب رسیده و به استان‌هایی که مناطق تالابی و زیستگاه غبارخیز دارند، ابلاغ شده است.

طهماسبی بیرگانی در ادامه دشت سجزی اصفهان را یکی از کانون‌های بشدت بحرانی کشور خواند و گفت: این منطقه در فصول گرم با وزش بادهای شرقی- غربی، استان اصفهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه از دهه ۵۰ و ۶۰ اقدامات مختلفی توسط نهادهای متولی از جمله اداره کل منابع طبیعی در این منطقه انجام شده است، افزود: تقریباً ۱۰ هزار هکتار عملیات موفق بیولوژیکی با گونه‌های مختلف کار شده که نقش مهمی در جلوگیری از توسعه گردوغبار به سمت شرق اصفهان داشته است.

رئیس ستاد ملی مقابله با گردوغبار خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که فرودگاه اصفهان را به عنوان نقطه آسیب پذیر در این منطقه داریم و جاده ترانزیت و صنایع مختلف که ناشی از گردوغبار آسیب می‌بینند.

طهماسبی بیرگانی ادامه داد: به هر حال این اقدامات سبب می‌شود که حجم کمتری از گسیل گردوغبار را شاهد باشیم؛ در حد مجاز، البته این کارها انجام شده اما در سطح بسیار وسیعی از کشور و استان اصفهان باید عملیات اصلاحی، پیشگیرانه و احیایی انجام شود.

وجود ۳۵ میلیون هکتار مناطق غبارخیز در کشور

وی ادامه داد: حدود ۳۵ میلیون هکتار مناطق غبارخیز در کشور با شدت‌های مختلف وجود دارد و سطح مناطق غبارخیز در استان اصفهان به بیش از ۲.۵ میلیون هکتار می‌رسد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز داشت: میزان گسیل گردوغبار در کشور حدود ۵.۲ میلبون تن ذرات کمتر از ۱۰ میکرون است و به هر حال اگر حجم کل را محاسبه کنیم شاید ۲۰ برابر این حجم گردوغبار منتشر می‌شود.

طهماسبی بیرگانی افزود: برنامه عملی را در دستور کار داریم که در بسیاری از استان‌ها سال گذشته به تصویب رسید و ما برای تمام دستگاه‌های عضو و تمام استان‌ها برنامه ۱۰ ساله منتهی‌به سال ۱۴۱۰ را طراحی کردیم.

وی اضافه کرد: این برنامه به استان‌ها ابلاغ شده و امروز هم این طرح را تحت عنوان نقشه‌راه گردوغبار به استاندار اصفهان ارائه خواهیم کرد که وظایف گوناگونی برای همه دستگاه‌های عضو ستاد ملی که کارگروه استانی هم‌عرض دارند، تعیین شده است.

ایران آماده میزبانی کنفرانس بین المللی گردوغبار می‌شود

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در داخل دیگر هیچ گونه کمبودی راجع به شناخت و برنامه در حوزه گردوغبار نداریم، افزود: از فروردین و اردیبهشت سال گذشته سفرهای منطقه‌ای شروع شد و از کشورهای همسایه بازدیدهایی داشتیم آنها هم بازدیدهایی داشتند که به تشکیل کنفرانس منطقه‌ای گردوغبار در ۲۱ تیر گذشته منجر شد و متعاقب آن از دبیرکل سازمان ملل تقاضا کردیم که روز جهانی مقابله با گردوغبار را تعیین کند.

طهماسبی با اشاره به اینکه با تلاش وزارت خارجه پیشنهاد ایران مبنی بر تعیین ۱۲ جولای (۲۱ تیرماه) بعنوان روز جهانی مقابله با گردوغبار در سازمان ملل پس از هست ماه تصویب شد، اضافه کرد: امسال هم کنفرانسی با دعوت از ۵۴ کشور و ۱۹ نهاد بین المللی در تراز وزیران و دبیران اجرایی نهادهای بین المللی در نیمه دوم شهریور در ایران برگزار خواهد شد.

۳۰۰ میلیارد تومان برای کانون‌های فوق بحرانی کشور اختصاص یافت

وی همچنین میزان اعتبارات مقابله با گردوغبار کشور را در سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این بودجه غیر از اعتباری است که دستگاه‌های مختلف مانند سازمان منابع طبیعی کشور دارند و خاص کانون‌های فوق بحرانی است که با مشارکت مردم و نهادهای ذی ربط و به تفکیک دستگاه‌ها و استان‌ها توزیع می‌شود.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا