اقتصادی

توسعه ۷ میدان نفتی ایران توسط شرکت های روسیه

توسعه ۷ میدان نفتی ایران توسط شرکت های روسیه



به گزارش خبرنگار مهر، انسداد حساب برخی از پتروشیمی‌ها، آغاز روند صعودی گاز، توسعه ۷ میدان نفتی ایران توسط شرکت‌های روسیه از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

سرمایه‌گذاری صنایع در ذخیره‌سازی گاز جلوی قطع گازشان را می‌گیرد

حسین محمد صالحی دارانی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی درباره ذخیره سازی گاز توسط صنایع در کشور ما گفت: مشکلی که صنایع ما هر ساله در دوران پیک مصرف با آن رو به رو هستند ناترازی گاز و قطع انرژی مصرفی آنها است.

وی ادامه داد: ذخیره‌سازی گاز کلیدی‌ترین راهکار برای رفع ناترازی مقطعی در زمان افزایش مصرف گاز توسط بخش‌های خانگی در فصول سرد سال است. این رویکرد در کشورهای اروپایی به طور متوسط معادل ۲۵ درصد کل مصرف است.

صالحی دارانی در ادامه بیان کرد: دولت برای تشویق صنایع به ذخیره سازی اعلام کرده که گاز تحویلی به صنایع در جهت ذخیره‌سازی معادل تعرفه گاز طبیعی برای مصارف معمول به آنها تعلق خواهد گرفت. با این اقدام صنایع می‌توانند این گاز ارزانی را که در تابستان‌ها ذخیره کرده‌اند در زمستان‌ها مورد استفاده قرار دهند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اگر صنایع به سمت ایجاد این مخازن بروند و گاز مازاد در تابستان‌ها را ذخیره کنند هم جلوی هدر رفت گاز در تابستان‌ها گرفته می‌شود و هم اینکه گاز صنایع در زمستان‌ها قطع نمی‌شود که منجر به تعطیلی و ضرر به صنایع شود.

افزایش ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون لیتری بنزین کشور تا اردیبهشت‌

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از افزایش ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون لیتری بنزین و ۳.۵ میلیون لیتری گازوئیل کشور تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ خبر داد.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفت: ظرفیت کنونی تولید بنزین کشور روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر است که با افزایش خوراک در چند پالایشگاه، ظرفیت تولید بنزین کشور روزانه ۲ میلیون لیتر و ظرفیت گازوئیل کشور روزانه ۳ تا ۳.۵ میلیون لیتر افزایش می‌یابد.

وی افزود: برای افزایش خوراک پالایشگاه‌ها، نیاز به توسعه و سرمایه‌گذاری جزئی در سه خط لوله است که خطوط این بخش نهایی شده و در حال نهایی کردن ایستگاه‌ها به‌منظور بهره‌برداری از خطوط هستیم.

برنامه وزارت نیرو برای تأمین برق زمستانی

مصطفی رجبی مشهدی، مدیر عامل شرکت برق ایران و سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با اشاره به اینکه در زمستان مصرف برق کاهش پیدا می‌کند، گفت: وزارت نیرو ۲۰ برنامه برای تأمین برق زمستان به صورت پایدار تنظیم کرده است. ضمن آنکه مصرف برق در زمستان نسبت به تابستان کاهش چشمگیری دارد به عبارت دیگر در حال حاضر نزدیک به ۳۲ هزار مگاوات مصرف برق در اوج بار کاسته شده است.

وی ادامه داد: اکنون مصرف برق در اوج بار ۴۲ هزار مگاوات است در صورتی که در تابستان این عدد به ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات می‌رسید بنابراین ظرفیت نیروگاهی برای تأمین برق وجود دارد.

سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: خوشبختانه تأمین سوخت نیروگاه‌های حرارتی هم به خوبی در حال انجام است، و پرشدگی مخازن نیروگاهی نسبت به سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته و امید می‌رود ادامه پیدا کند و مشکلی در زمستان نخواهیم داشت.

انسداد حساب برخی از مجتمع‌های پتروشیمی

احمد مهدوی‌ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های پتروشیمی مبلغ بدهی خود را به شرکت ملی گاز پرداخت کرده‌اند یا خیر و موضوع مسدود شدن حساب پتروشیمی‌ها چیست، گفت: علت مسدود شدن حساب پتروشیمی‌ها بدهی آنها به شرکت ملی گاز بود. من فکر می‌کنم دولت برای پرداخت مطالباتش به گندم کاران با مشکل مواجه شده بود به همین دلیل به شرکت‌های پتروشیمی فشار می‌آورد و این در حالی است که مجموعه پتروشیمی از دولت در بخش‌های دیگر طلب دارد.

وی ادامه داد: دولت اصلاً به بدهی‌اش به شرکت‌های پتروشیمی نگاه نکرد و فقط دنبال گرفتن طلبش از شرکت‌های پتروشیمی بود به همین دلیل حساب‌های برخی از شرکت‌های پتروشیمی را مسدود کرد. که البته این مشکل برطرف شده است.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال مجتمع دماوند گاز را دریافت می‌کرد و در اختیار سایر پتروشیمی‌ها قرار می‌داد اما این مجتمع به عنوان بدهکار اصلی شناخته شد که خوشبختانه اکنون مشکل دماوند حل شده است.

مهدوی ابهری در پاسخ به سوال تفاوت ایجاد شده در نرخ گاز که منجر به بروز مشکلاتی برای پتروشیمی‌ها شده است گفت: از نظر پتروشیمی‌ها محاسبه نرخ خوراک با قیمت ۷ هزار تومان محل ایراد است و قطعاً این موضوع را در دیوان عدالت پیگیری می‌کنیم، زیرا معتقدیم این مصوبه دارای ایرادات اساسی است.

روند صعودی مصرف گاز خانگی آغاز شد

سعید عقلی، سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز با بیان اینکه میانگین مصرف گاز در بخش خانگی-تجاری با توجه به تغییرات آب و هوایی در شمال کشور و بارندگی‌های بسیار، امروز به بالاترین مقدار از ابتدای فصل سرد سال ۱۴۰۲ رسید، گفت: آمار ارائه‌شده نشان می‌دهد با تشدید برودت هوا از اواخر هفته گذشته، امروز مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری و صنایع غیر عمده در سال ۱۴۰۲ رکورد زد و به ۳۹۰ میلیون مترمکعب در روز رسید که این رقم حدود ۵۱ درصد تولید را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه شرط عبوری آرام از زمستان پیش رو، مدیریت مصرف گاز در همه بخش‌هاست، ادامه داد: در ۷ ماه امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱، گازرسانی به نیروگاه‌های حرارتی، بیش از ۱۳ درصد رشد داشته و در کل، بیش از ۹۳ درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها برای تولید برق کشور نیز تأمین شده است که پیشرفت قابل توجهی در این زمینه به‌شمار می‌رود.

کاهش ۲ میلیارد کیلوواتی مصرف برق نسبت به سال

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با اشاره به تلاش وزارت نیرو از ابتدای دولت برای کاهش ناترازی برق خاطر نشان کرد: دو برنامه پیش گرفتیم یکی افزایش ظرفیت و دیگری مدیریت مصرف و بهینه سازی بود که ناترازی را کم اثر و در زمانی کوتاه آن را برطرف کنیم.

به گفته این مقام مسئول اگر میزان مصرف در بخش خانگی را مورد بررسی قرار دهیم در سال ۱۴۰۰ خاموشی‌ها از ۲۹ اردیبهشت شد و از یک بار قطعی برق به ۳ دفعه رسید اما در سال ۱۴۰۲ با وجود گرمای بی سابقه در بخش خانگی محدودیتی وجود نداشت.

وی ادامه داد: اگر می‌خواستیم همچون سال‌های گذشته مصرف داشته باشیم با کاهش ۲۰ درصدی برق مواجه می‌شدیم که با بکارگیری اقدامات مؤثر در سال جاری نه تنها شاهد رشد مصرف نبودیم بلکه کاهش مصرف را شاهد بودیم به طوری که مجموع مصرف ما در سال جاری ۴۶ میلیارد کیلو وات بود که نسبت به سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲ میلیارد کیلو وات کاهش مصرف وجود داشت.

سوخت ۹۳ درصد نیروگاه‌ها گاز است

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا استفاده از سوخت مایع در نیروگاه‌ها آغاز شده است، گفت: در حال حاضر ۹۳ درصدد سوخت گاز است و سوخت مایع در حداقل موارد استفاده می‌شود به طوری که عمدتاً در دی و بهمن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تهران هیچ نیروگاه مازوت سوزی وجود ندارد و کمتر ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور امکان استفاده از سوخت مایع را دارا هستند.

وی اضافه کرد: در زمستان مصرف برق کاهش پیدا می‌کند اما با توجه به اینکه ۹۰ درصد برق از نیروگاه حرارتی انجام می‌شود و نیاز به تأمین سوخت دارند به همین دلیل ذخایر گازوئیل نیروگاه حرارتی در حال تأمین است که ۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و ظرفیت مناسبی است که امیدواریم با روند فعلی بتوانیم وارد زمستان شویم.

توسعه ۷ میدان نفتی ایران توسط شرکت‌های روسیه

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای حفاری افقی این است که به ما اجازه می‌دهد حداکثر دسترسی را به لایه‌های نفتی داشته باشیم و افزایش تولید را محقق کنیم، گفت: همچنین در لایه‌های نفتی بسیار نازک امکان حفاری عمودی مشکل و غیرممکن است و باید به سمت حفاری افقی برویم. بنابراین باید از ابزاری استفاده کنیم که حداکثر تماس افقی را با لایه نفتی داشته باشد و در پیشرفته‌ترین حالت حفاری‌های افقی چند کیلومتری را به ثبت برسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در حفاری سرعت فاکتور بسیار مهمی است زیرا حدود ۵۰ درصد هزینه‌های توسعه یک میدان مربوط به حفاری است. باید تلاش کنیم با استفاده از ابزارهای جدید، حفاری چاه که ۱۱۰ روز زمان می‌برد را به ۷۰ روز برسانیم تا تولید نفت اقتصادی شود. از سوی دیگر عمده حفاری‌های جدید جهت‌دار است و از این ابزار استفاده خواهد شد.

خجسته‌مهر تاکید کرد: در حال حاضر ۷ میدان نفتی ایران توسط شرکت‌های روسی در حال توسعه هستند و بخش قابل توجهی از خدمات فنی و مهندسی توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون حداکثر استفاده از توان تخصصی داخل، شرکت‌های ایرانی همگام با شرکت‌های روسی در امر توسعه این ۷ میدان نفتی در جنوب و شمال‌غرب کشور در حال فعالیت هستند.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا