اقتصادی

تولید ۱۰۰ گونه جنگلی در نهالستان‌های کشور

تولید ۱۰۰ گونه جنگلی در نهالستان‌های کشور



به گزارش خبرنگار مهر، طرح کاشت یک میلیارد درخت یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است. مجری آن سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بوده که کاشت و آماده سازی اصله نهال‌ها را بر عهده دارد. بنا به گفته رئیس سازمان منابع طبیعی قرار است سالانه با تولید ۲۵۰ میلیون نهال این طرح در مدت ۴ سال به سرانجام برسد. اجرای مرحله نخست کاشت یک میلیارد درخت امسال خواهد بود که بر اساس گزارش‌های اعلام شده از سوی سازمان منابع طبیعی ۲۵۰ اصله نهال آماده است.

در راستای کاهش آلودگی هوا کشورهای صنعتی متعهد شده اند تا کاشت درخت را در دستور کار خود قرار دهند. به عنوان مثال چین در این طرح ۸۰، عربستان ۵۰ و ایران یک میلیارد کاشت اصله نهال را هدف گذاری کرده اند. یکی از مسائلی که منتقدان محیط زیست مطرح می‌کنند چگونگی نگهداری از این حجم درخت کاشته شده است زیرا چنین طرح‌هایی در سال‌های گذشته نیز انجام شده بود اما بخش اعظمی از این درختان در نهایت خشک شدند. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با بیان اینکه شناسایی روستاهایی که توان تولید نهال‌های منابع طبیعی را دارند در راستای طرح کاشت یک میلیارد درخت در دستور کار استان‌های کشور قرار گرفته است، گفت: تقریباً ۴۰ هزار روستا در کشور داریم که پیش‌بینی می‌کنیم اگر ۵۰ درصد آنها قابلیت تولید نهال منابع طبیعی را داشته باشند و در هر یک از این روستاها عرصه‌ای بالغ بر ۱۲۵ مترمربع به تولید نهال اختصاص پیدا کند، ما به تولید ۲۵۰ میلیون نهال در سال دست می‌یابیم.

رضا احمدی افزود: روستاهایی که توان تولید نهال را داشته باشند در زمره نهالستان‌های خانگی یا موقت به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰۰ گونه درخت و درختچه جنگلی در نهالستان‌های منابع طبیعی در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تولید می‌شود، اظهار کرد: برخی از این گونه‌ها سریع رشد کرده و نیاز به کیسه گلدانی ندارند، اما بعضی گونه‌ها در گلدان تولید می‌شوند زیرا سرشت آنها به لحاظ نیاز به آب، مقاومت به خشکی و نور متفاوت است.

وی ادامه داد: تولید گلدانی نهال‌ها محاسن بیشتری دارد از جمله این که زمان کاشت آنان محدودیت ندارد و میزان آب مصرفی‌شان هم بسیار کمتر است.

احمدی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد گونه‌های زراعت چوب گلدانی و ۵۰ درصد زمینی تولید می‌شود.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا