سیاسی

حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه به ۵۰ میلیارد دلار برسد

حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه به ۵۰ میلیارد دلار برسد



«ابراهیم رضایی» رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه، اظهار کرد: روسیه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کشوری مهم است.

وی بیان کرد: با توجه به نظم نوینی که در دنیا ایجاد شده و تاکید بر چندجانبه‌گرایی است نه یک‌جانبه‌گرایی، به نظر می‌رسد کشوری مانند روسیه با توجه به حق وتویی که در شورای امنیت سازمان ملل متحد دارد، می‌تواند اثرگذاری بیشتری بر تحولات دنیا و منطقه داشته باشد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه تصریح کرد: روابط ایران و روسیه در سال‌های اخیر و در زمینه‌های مختلف روز به روز بهتر و گسترده‌تر شده است. ما یک تجربه همکاری مشترک و موفقیت‌آمیز امنیتی با روسیه برای مقابله با تروریسم در منطقه به ویژه در سوریه داشتیم که این تجربه می‌تواند در سایر زمینه‌ها و عرصه‌ها از جمله اقتصادی هم فراگیر شود و توسعه پیدا کند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سفر رئیس جمهور به روسیه دومین سفر وی به این کشور بود و حجت‌الاسلام رئیسی در ماه‌های ابتدایی ریاست جمهوری خود هم به روسیه سفر کرده بود که این سفرها بسیار حائز اهمیت است و ما باید بتوانیم از ظرفیت کشور ثروتمند ۱۵۰ میلیونی روسیه بهره کافی را ببریم.

وی با اشاره به اینکه روسیه مقصد خوبی برای صادرات بسیاری از کالاهای ما از جمله محصولات کشاورزی است، متذکر شد: در سال‌های اخیر میزان تبادلات تجاری دو کشور افزایش خوبی پیدا کرده و الان حدود ۵ میلیارد دلار است. ما فکر می‌کنیم که ۵ میلیارد دلار حتماً عدد مناسبی برای مبادلات تجاری میان ایران و روسیه نیست و این رقم می‌تواند به ۱۰ برابر یعنی ۵۰ میلیارد دلار هم ارتقا پیدا کند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه تاکید کرد: هم ما می‌توانیم بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود از جمله کالاهای اساسی را از طریق روسیه فراهم کنیم و هم روس‌ها می‌توانند نیازمندی‌های خود را از طریق کشور ما تأمین کنند.

رضایی در ادامه درباره اهمیت کریدور شمال – جنوب، گفت: یکی از مسائل و منافع مشترک میان ایران و روسیه، راه‌اندازی کریدور شمال – جنوب است که به تقویت هر دو کشور کمک می‌کند. در صورت راه‌اندازی نهایی و تکمیل این پروژه، سالانه ۱۵۰ میلیون تن کالا را می‌توان از این مسیر و از طریق از طریق همه کشورهایی که در مسیر آن قرار دارند، مبادله و جابه‌جا کرد. امیدوارم با اهتمام جدی شاهد راه‌اندازی مسیرهای مختلف کریدور شمال – جنوب در آینده نزدیک باشیم.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا