استان ها

حلقه گذاری پرندگان مهاجر تابستان گذران در استان بوشهر انجام شد

حلقه گذاری پرندگان مهاجر تابستان گذران در استان بوشهر انجام شد



به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرحمن مرادزاده عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به حلقه گذاری بر روی جوجه‌های پرندگان مهاجر تابستان گذران در جزیره نخیلو اظهار داشت: در این عملیات ۳۵۰ حلقه به جوجه‌های پرستو دریایی کاکلی کوچک و بزرگ و پرستو دریایی پشت تیره الصاق شد.

وی ادامه داد: این جزیره با مساحت حدود ۳۴ هکتار یکی از جزایر چند گانه پارک ملی دریایی دیر- نخیلو است که همه ساله پذیرای جمعیت زیادی از پرندگان مهم جوجه آور عمدتاً از گونه‌های پرستو دریایی کاکلی کوچک و بزرگ، پرستو دریایی پشت تیره، پرستو دریایی گونه سفید و سلیم خرچنگ‌خوار است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: حلقه گذاری پرندگان به منظور شناخت بیشتر ویژگی‌های زیستی و اکولوژیک آنها و در راستای اهدافی از جمله مشخص شدن سن و طول عمر پرندگان و همچنین تعیین مسیرهای مهاجرتی و تغذیه‌ای و زادآوری آنها است.

وی افزود: بازیابی این حلقه‌ها با یافتن لاشه‌های دارای حلقه و یا تصویر برداری مستند از والدین در فصل زادآوری و استقرار آنها بر روی تخم‌ها امکان پذیر است و در این خصوص همکاری عموم مردم و بخصوص گردشگران ضابطه مند و جوامع محلی در هنگام مواجه شدن احتمالی با لاشه اینگونه پرندگان و اطلاع رسانی به محیط زیست ارزشمند خواهد بود.

مرادزاده با اشاره به قدمت ۲۰ ساله حلقه گذاری در جزایر استان بوشهر، ادامه داد: با بررسی آخرین اطلاعات از بازگیری حلقه‌ها مشخص شده است پرستوهای دریایی کاکلی کوچک تا حداقل ۱۹ سال نیز طول عمر دارند که این یافته به عنوان اولین سند رسمی مستند در خصوص طول عمر این پرندگان در سطح بین المللی است.

وی گفت: علی رغم اینکه مسیر اصلی این پرندگان تا شبه قاره هند و اقیانوس هند است، در سنوات گذشته با بازگیری یکی از حلقه‌ها در کشور ژاپن، مشخص شد امکان مهاجرت این پرندگان تا حدود هشت هزار کیلومتر دورتر از محل حلقه گذاری نیز وجود دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار امیدواری کرد: در سال‌های آتی اطلاعات بیشتری از این پرندگان کسب شود تا در مدیریت راهبردی و اجرایی آنها از این دانسته‌ها استفاده شود.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا