اقتصادی

درخواست اعمال محدودیت واردات پنبه در فصل برداشت

درخواست اعمال محدودیت واردات پنبه در فصل برداشت



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ابراهیم هزارجریبی، مجری طرح پنبه کشور با بیان این که برداشت وش پنبه در استان گلستان و به طور جزئی در استان‌های اردبیل، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی آغاز شده است، از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست در زمان برداشت این محصول از مزارع داخلی، واردات پنبه را محدود و متناسب با نیاز صنایع ریسندگی انجام دهد.

وی افزود: متأسفانه همزمان با برداشت وش پنبه، واردات پنبه همچنان صورت می‌گیرد و ممکن است به تولید داخل لطمه وارد کند.

وی اظهار داشت: ما با انجام مکاتباتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجموعه وزارت جهاد کشاورزی خواسته‌ایم درباره این مساله چاره‌اندیشی شود.

هزارجریبی، پنبه را جز کالاهای اساسی و اولویت‌دار عنوان و تصریح کرد: سال گذشته به علت واردات بی رویه پنبه و مسائل بازرگانی برای پنبه تولید شده در کشور مشکلاتی ایجاد شد.

وی با اشاره به این که به علت بروز مسائلی در بازرگانی پنبه در سال گذشته، خشکسالی و گرمای شدید، محدودیت آب و قطعی برق چاه‌های آب کشاورزی، امسال پیش‌بینی تولید پنبه کمتر از سال ۱۴۰۱ و برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای تولید وش پنبه در سال جاری ۳۳۰ هزار تن بود که با توجه به مسائل یاد شده برآورد می‌کنیم تولید به ۳۰۰ هزار تن برسد.

مجری طرح پنبه کشور، نیاز سالانه صنایع ریسندگی کشور به پنبه را حدود ۱۵۰ هزار تن برآورد کرد و اذعان داشت: ۸۰ هزار تن پنبه در داخل تولید می‌شود و از این رو فقط به واردات ۷۰ هزار تن پنبه نیاز است.

وی درباره برداشت وش پنبه در استان گلستان نیز پیش‌بینی کرد: در این استان حداقل ۳۰ هزار تن وش پنبه تولید شود و از این میزان، حدود ۱۰ هزار تن پنبه در کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی بدست آید.

به گفته هزارجریبی، هر سال برداشت وش پنبه در استان گلستان از ابتدای شهریور آغاز می‌شد، اما امسال به دلیل گرما و خشکسالی، برداشت این محصول ۱۵ روز زودتر آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ممنوعیت واردات در فصل برداشت برای برنج اجرایی شده است که موافقان و مخالفانی دارد. فعالان بازار عنوان می‌کنند بخش خصوصی باید همزمان خرید محصول داخل و واردات را انجام دهند تا بازار تأمین بوده و کمبودی رخ ندهد.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا