سیاسی

در جلسه بررسی کمبود شیرخشک و دارو چه گذشت؟

در جلسه بررسی کمبود شیرخشک و دارو چه گذشت؟



سلمان اسحاقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به جلسه امروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اظهار داشت: در این جلسه درباره کمبود دارو برای بیماران خاص مانند تالاسمی و اس ام اِی بحث و تبادل نظر شد. معاون سازمان غذا و دارو، معاون درمان وزیر بهداشت و درمان، چند تن دیگر از مقامات وزارت بهداشت و نمایندگان بیماران تالاسمی و اس ام اِی در این جلسه حضور داشتند.

وی ادامه داد: موضوع اول که مورد بررسی قرار گرفت، در این مورد بود که متأسفانه چهار ماه است که داروی بیماران اس ام اِی ما موجود است اما نه توزیع و نه تعیین تکلیف می‌شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این یک خطر بزرگ است که می‌تواند به سرمایه اجتماعی آسیب بزند و نه به تحریم و نه به نبود ارز و اعتبار ارتباط دارد، بلکه عملاً ناشی از سو مدیریت است. سوال ما این است که چرا داروهای مورد نیاز بیماران اس ام اِی موجود است اما چهار ماه است که نه توزیع و نه تعیین تکلیف می‌شود.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این جلسه، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تذکر قاطعانه‌ای به سازمان غذا و دارو داد که کمبود دارو برای بیماران تالاسمی می‌تواند بحران ایجاد کند. به طور کلی سازمان غذا و دارو در دو موضوع پیش بینی و سفارش دارو برای بیماران تلاسمی بسیار ضعیف عمل کرده است.

اسحاقی تاکید کرد: سازمان غذا و دارو باید پیش‌بینی کند که ما در چند ماه آینده به چه داروهایی نیاز داریم و بعد از آنکه این پیش بینی انجام شد، باید سفارش آن را به موقع انجام دهد.

وی افزود: در بحث پیش‌بینی این تکلیفی است که به طور مستقیم و مستقل سازمان غذا و دارو مکلف به انجام آن است، اما در بحث سفارش وزارت اقتصاد، صمت و بهداشت باید کار را انجام دهند. اگر در زمان مناسب سفارش دارو و تأمین مواد اولیه دارو انجام نشود، فرصت از بین می‌رود و فایده‌ای نخواهد داشت. برای مثال، امروز پیش بینی می‌کنیم که در فصل زمستان به برخی از داروها نیاز داریم و باید نهایتاً در یک بازه زمانی ۱۰ روزه این سفارش را انجام دهیم تا در اوایل زمستان این داروها به دستمان برسد اما اگر این کار را انجام ندهیم و بعد از زمستان این داروها به کشور وارد شود، با چالش مواجه می‌شویم

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سازمان غذا و دارو در بحث پیش‌بینی و سفارش دارو واقعاً ضعیف عمل کرده است. نکته حائز اهمیت دیگر در جلسه امروز درباره بیماران تلاسمی بود و این نکته حائز اهمیت است که بیماران تلاسمی ما تا بهمن ماه داروهای وارداتی خود را دارند و بعد از آن این داروها را نخواهند داشت و باید برای آن تدبیر شود.

اسحاقی گفت: برخی از بیماران تالاسمی ما می‌توانند از داروهای داخلی این بیماری استفاده کنند، اما برخی از بیماران به دلیل عوارض بالای این داروها، حتماً باید از داروهای وارداتی استفاده کنند. سازمان غذا و دارو باید برای حل این مشکل فکری کند.

وی تاکید کرد: نکته مهم دیگر آن است که میدان جنگ دشمن عوض شده و فارغ از اینکه میدان جنگ دشمن در میدان رزم است، میدان غذا و دارو هم به آن اضافه شده. ما باید به گونه‌ای در این زمینه مدیریت کنیم که دشمن در این حوزه نتواند کاری کند.

اسحاقی گفت: همچنین درباره کمبود شیر خشک در این جلسه بحث و تبادل نظر صورت گرفت و قرار شد گزارشی از آن ارائه دهیم. مجوز واردات ۳۰ میلیون قوطی شیر خشک به وزارت بهداشت برای کنترل بازار داده شده که وزارت اقتصاد می‌گوید ارز آن را تخصیص داده و سازمان غذا و دارو هم می‌گوید سفارش داده است. قریب به ۶ ماه از این موضوع می‌گذرد و قرار بود ۶ ماه پیش این ۳۰ میلیون قوطی شیر خشک را وارد کشور کنیم که تعادل در بازار ایجاد شود که متأسفانه هنوز این واردات علی رغم آنکه مجوز آن وجود دارد، انجام نشده است. همچنین ارز نیمایی به تولیدکنندگان داخلی شیر خشک که ۵ کارخانه هستند، داده نشده است.

وی گفت: متأسفانه سازمان غذا و دارو موضوع شیر خشک را جدی نگرفته است و این باعث شده است که مردم در این زمینه مشکل جدی داشته باشند.

اسحاقی گفت: قرار است رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره بیماران بیماری‌های نادر و خاص گزارشی را به رئیس جمهور دهد، چرا که حل و فصل مشکلات مربوط به بحث غذا و دارو نیازمند اراده دولت است و علی رغم اینکه وزرای مختلف بهداشت، اقتصاد و صمت به صورت مستقیم درگیر این موضوع هستند، اما باید در کلان دولت این موضوع مدیریت شود.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا