اجتماعیگزارش تولیدی

دکتر اسدی:درآموزش خبر تئوریک به تنهایی کافی نیست و حتماً باید کار عملی هم انجام شود

دکتر اسدی در گفتگو با همسو نیوز افزود:خبرنگاری جزو مشاغل سخت به حساب می آید و صرفا داشتن تحصیلات آکادمیک ملاک ورود به حرفه خبر نمی باشد چرا که خبر علاوه بر تخصصی و آکادمیک بودن، تجربی نیز می باشد یعنی شخص به مرور و با کسب تجربه و مهارت می تواند در عرصه خبر و رسانه گام بردارد و عنوان خبرنگار را به دوش بکشد.

وی با انتقاد به برخی از موسسات آموزشی حوزه رسانه گفت: بنده سال ها در امر آموزش مشغول به خدمت می باشم همواره به دانشجویان خود گفته ام ملاک خبرنگاری داشتن مدرک نمی باشد، اما متاسفانه برخی از موسسات در تبلیغات خود به گونه ای عمل می کنند که گویا شخص با گذراندن دوره خبرنگاری، خبرنگار می شود.

محمد حسن اسدی طاری، عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، در کارنامه کاری خود سابقه فعالیت در خبرگزاری جمهوری اسلامی، هفته نامه کیهان هوایی و همچنین روزنامه های رسالت،  تهران تایمز و ایران دارد و در حال حاضر مدیر مسئول پایگاه خبری ارتباط امروز و فصلنامه علمی – تخصصی روزنامه نگاری الکترونیک است، می گوید تنها تحصیل در رشته روزنامه‌نگاری را برای روزنامه‌نگار شدن کافی نمی‌دانم. هستند روزنامه نگاران خوبی که تحصیلات غیر مرتبط با روزنامه نگاری دارند، ولی در عرصه فعالیت حرفه ای روزنامه نگاران موفقی هستند.

وی از دانشجویان می خواهد در عرصه علمی و عملی روزنامه نگاری، فعال باشند، نه منفعل و توضیح می دهد که اگر واقعاً اراده روزنامه‌نگار شدن دارند، سه کار را حتماً انجام بدهند: تیزبین باشند و از کنار هیچ اتفاق و سوژه‌ای به راحتی نگذرند. واقع‌گرا و امانتدار باشند و به عینیت توجه کنند و بالاخره آن که قلم خود را آن قدر تقویت کنند که علاوه بر مطالب زیبا، بتوانند تیترهای جذاب بزنند، زیرا مخاطب اولین چیزی که از یک نوشته می‌بیند، تیتر است.

مدیر مسئول پایگاه خبری ارتباط امروز می گوید برای آموزش روزنامه‌نگاری، تحولاتی باید صورت بگیرد. طبعاً کار تئوریک به تنهایی کافی نیست و حتماً باید کار عملی هم انجام شود. اگرچه مزیت نسبی روزنامه نگار شدن با تحصیلات دانشگاهی روزنامه نگاری نسبت به دیگر روزنامه نگاران شانس بهره مندی از فضای اموزش روزنامه نگاری و بهره گیری از اصول تئوریک است که می تواند در روند کار صورت بگیرد؛ ولی دانشجویان باید شروع به فعالیت حرفه ای کنند و با کارآموزی حرفه ای و قرار گرفتن در فضای روزنامه نگاری به تدریج در عرصه عمل هم موفقیتهایی کسب کنند و برای خودشان چشم انداز ترسیم کنند و رسیدن به آن از اهداف مهم ایشان باشد. در حال حاضر روزنامه نگاران خوبی داریم که زمانی دانشجویان ما بوده اند و الان از نظر حرفه می درخشند.

خبرنگار: روح اله نظری

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا