اجتماعی

دیگر روستای محاصره‌شده در سیل نداریم

دیگر روستای محاصره‌شده در سیل نداریم



به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ضمن اعلام آخرین جزئیات از سیل سیستان و بلوچستان گفت: در یازده شهر از جمله شهرهای سرباز، قصردشت، نیکشهر، دشتیاری، چابهار و زرآباد بیش از پنجاه میلی‌متر بارندگی اتفاق افتاد که در آن مقطع زمانی کوتاه میزان زیادی بود. در برخی مناطق بیش از ۳۰۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم. طبیعتاً در هر منطقه‌ای بارش این میزان دبی آب ورودی به رودخانه‌ها یا مسیرهای عبور آب امکان‌پذیر نبود.

وی افزود: در این مناطق به دلیل شیب زیاد ارتفاعات که با سرعت زیادی وارد زمینی مسطح و نفوذناپذیر در برابر آب می‌شود؛ که توانست برخی از روستاها را محاصره کند.

نامی ضمن بیان اینکه در حال حاضر روستای محاصره‌شده‌ای نداریم گفت: رئیس جمهور در یکی از جلسات عنوان کردند که باید در مناطق این‌چنینی در کشور که منطقه مسطح است سقف تراز را حداقل یک و نیم متر بالاتر بگیریم. اگر تراز این منطقه یک متر بالاتر بود آب‌گیری اتفاق نمی‌افتاد. البته سیلاب در اینجا بیشتر روستاها را محاصره کرده بود.

وی همچنین در رابطه با تخریب جاده‌های مناطق سیل‌زده گفت: حدود ۱۲۰۰ کیلومتر از جاده‌ها نیاز به بازسازی دارد. در حدود ۵۰۰ کیلومتر از آن؛ آب کناره‌های جاده را برده و به‌سرعت در حال ساخت است. استان‌داری سیستان و بلوچستان با امکانات موجود در منطقه از همان روز اول شروع به بازسازی کرد و همچنین با کمک تجهیزات استان‌های هم‌جوار مانند استان خراسان جنوبی و استان کرمان ساخت و سازها سرعت خوبی گرفت.

وی افزود: هلال احمر هم خیلی خوب وارد عمل شد و از همان ساعت‌های اولیه در کنار مردم بود. کمک‌رسانی از سوی مردم نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای انجام شد و از زمانی که مقام معظم رهبری فرمودن که کمک‌ها به آن منطقه سرازیر شود، انبوهی از کمک‌های مردمی به دست ما رسیده است که در حال حاضر در روستاها توزیع می‌شود.

نامی با اشاره به سرریز شدن سدهای منطقه بر اثر بارندگی گفت: مردم منطقه اذعان دارند که منتظر چنین بارانی بوده‌اند. ما نگران فراهم کردن آب برای این منطقه در تابستان بودیم که بارش باران موجب سرریز شدن همه سدهایی منطقه شد. علاوه بر آن تمام هوتک‌ها که به صورت سنتی آب را نگه می‌داشتند و برای کشت محصولاتی مانند ماش به کار گرفته می‌شدند نیز پر شدند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه گفت: ما به دنبال ایجاد یک شبکه خروج آب از منطقه به صورت علمی هستیم که در صورت بارش باران علاوه بر هوتک‌ها، به عنوان مثال منطقه‌ای به مساحت یک در یک کیلومتر و به عمق دو متر آب را نگه‌داری کند.

وی ضمن اشاره به اینکه در بلوچستان پاکستان حجم باران نسبت به بلوچستان ایران بین یک‌دوم تا یک‌سوم بود گفت: آمارهای کشته‌های پاکستان از ۴۸ تا ۵۸ نفر کشته حکایت می‌کند. اما خوشبختانه به دلیل هشدار به موقع سازمان هواشناسی، فرمانداری، استان‌داری، بخش‌داری و دهیاران به مردم به جز چند نفری که علی‌رغم هشدارها در باغی حضور یافته بودند مشکل خاصی نداشتیم. آن افراد هم به کمک نیروهای سپاه وهم‌چنین دریانوردی نجات یافتند.

نامی در پایان خاطرنشان کرد: فرهنگ مردم ما در این مناطق غنی است تا جایی که وقتی ما با هلی‌کوپتر هلال احمر به یکی از روستاها رفته بودیم مردم می‌گفتند که ما کمک دریافت کرده‌ایم به روستای هم‌جوار بروید. اما در برابر این فرهنگ عده‌ای صرفاً برای مطرح‌کردن خود داستان‌سازی و جریان‌سازی می‌کنند. برخی افراد به ویژه معاندین تصاویری از سیل کشور هم‌جوار به عنوان سیستان و بلوچستان معرفی می‌کردند که جا دارد از مردم بخواهم که در برخورد با فضای مجازی دقت کنند.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا