اجتماعیاخبار سربازی و نظام وظیفه

سایه جنگ و حربه جدید جوانان اوکراینی برای فرار از خدمت سربازی!



به گزارش خبرگزاری مهر، یک روزنامه محلی در اوکراین در خبری تأمل‌برانگیز گزارش داد که با طولانی شدن روند جنگ، استقبال جوانان اوکراینی برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی برای فرار از خدمت سربازی با افزایش چشمگیر و بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است.

روزنامه محلی «ناشی دینگی» چاپ اوکراین، دیروز دوشنبه گزارش داد که در مقایسه با سال گذشته میلادی (۲۰۲۲)، شمار دانش‌آموزان مشتاق به ثبت‌نام در سیستم آموزشی غیردولتی تقریباً ۴۰ درصد افزایش داشته و این گرایش بی‌سابقه به تحصیل در میان دانش‌آموزان پسر به ۸۲ درصد افزایش یافته که حاکی از جهش ده‌ها برابری تحصیل در میان پسران است.

به نوشته این روزنامه اوکراینی، با توجه به وضعیت جنگی حاکم در اوکراین، اینگونه به نظر می‌رسد که با مهاجرت اجباری شهروندان اوکراینی ناشی از اوضاع بحرانی و جنگ، بایستی تعداد ثبت‌نام کنندگان سیستم تحصیلی نیز کاهش یابد، اما شواهد آماری برخلاف این ادعا است.

این روزنامه محلی اضافه کرد که حداقل سن قانونی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مقاطع دانشگاهی داشتن سن ۲۰ سالگی است و با شرایط حاکم جنگی، شواهد حاکی از کاهش جمعیت سن ۲۰ سال برای ادامه تحصیل است.

بر پایه این گزارش، با وجود کاهش جمعیت زیر ۲۰ سال در اوکراین، شمار سنی متقاضیان تحصیلات دانشگاهی هم‌اکنون بین ۳۰ تا ۵۰ ساله در مقایسه با دو سال گذشته به شکل چشمگیری افزایش یافته است. به طوری که تعداد متقاضیان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر با بازه سنی ۳۰ تا ۳۹ سال، ۱۵ برابر افزایش یافته است و متقاضیان با سن ۴۰ سال به بالا نیز با افزایشی صعودی همراه بوده است.

طبق این گزارش، دانشگاه صنعتی «ایفانو فرانکیفسک» در حوزه نفت و گاز اوکراین از استقبال ۴۰۶ درصدی متقاضیان روبه‌رو شده و یا دانشگاه صنعتی «لوتسک» با استقبال ۴۴۲ درصد یا دانشگاه مراتع ملی با ۶۰۶ درصد متقاضی مواجه شده است.

همچنین دانشگاه صنعت چاپ، دانشگاه «لفوف» و دانشگاه «چیرنیفتسی» در حوزه تجارت و اقتصاد با ۱۲ برابر رشد متقاضی به ترتیب با رقم استقبال معنادار ۷۵۴ درصدی، ۶۱۶ درصدی رسیده است.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا