خبر ویژهگفتگو

سرنوشت پیاده راه خیابان باغ فیض اسلامشهر چه می شود؟


به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی همسو نیوز،پیاده راه، مسیری است که در امتداد خیابان و برای عبور عابرین پیاده طراحی و ساخته شده است. گاهی پیاده راه‌ها با پوشش‌های مختلف گیاهی از خیابان‌ها جدا می‌شوند و گاهی صرفاً یک راه هموارتر و مستقل از خیابان هستند.اگرچه ممکن است زیبایی پیاده راه‌ها‌، هنگام ساخت در درجه اول نباشد، اما رعایت آن موجب زیباسازی سطح شهر و چشم نوازی مسافران و شهروندان است و همچنین خستگی را از تن شهر دور می‌کند.

علاوه بر این هنگام ساخت مسیر تردد عابرین، باید توجه داشت که یک حاشیه شیب دار با عرض حداقل یک متر برای گذر با دوچرخه یا ویلچر در نظر گرفت. البته باید توجه کرد که مجوز عبور دوچرخه در پیاده راه به معنای مجوز موتور نیست. پیاده راهی که استاندارد اساسی را دنبال کند با تفکیک مسیر برای دوچرخه و عابر ساخته می‌شود.

در دنیای امروز با حضور پررنگ اتومبیل معنای واقعی شهر ازمیان رفته و سبب پدیدآمدن مشکلاتی از قبیل کاهش ایمنی و امنیت، خطر برخورد با وسایل نقلیه موتوری، ازدحام و ترافیک، انواع آلودگی های محیطی و کاهش رونق پیاده روها شده است. لذا بازگشت به مقوله پیاده مداری به موضوعی پررنگ در شهرسازی تبدیل شده تا آنجا که رویکردهای نوین به سوی شهرهای پیاده مدار گام بر می دارند.

اما به دلیل کمبود اطلاعات و تجارب مرتبط با درک شاخص های تاثیرگذار بر آن، مطالعه قابلیت پیاده مداری شهرها از اهمیت خاصی برخوردار گشته است، از آنجا که اگر پیاده راه ها از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند، مردم از سپری کردن اوقات خود در آن ها ناامید شده و مسیرهای جایگزینی را برمی گزینند.

تحلیل محیط و ارزیابی کیفیت های آن بر اساس سیستم SWOT و بیان نقاط قوت و ضعف موجود و فرصت ها و تهدیدهای ممکن در خیابان صورت گرفته است. به منظور دست یابی به هدف تحقیق که همانا ارتقا وضعیت محیط است راهکارهایی در جهت ساماندهی محیط با نگاهی به حذف نقاط ضعف و از بین بردن امکان بروز تهدیدات تدوین شده است تا زمینه ای مناسب برای تسهیل و تشویق پیاده روی فراهم آید.

نتایج نحقیق نشان می دهد پس از اجرای آن می توان چشم انداز روشنی برای فضاهای تجاری و تفریحی پیش بینی نمود تا فعالیت های تجاری- تفریحی مرتبط با آن رونق گیرد.

سیاست های پیاده مداری و پیاده راه سازی به عنوان نیرومندترین و اثرگذار ترین جنبه های طراحی مجدد خیابان از راهکار هایی هستند که در دهه‌های اخیر به منظور کاهش تبعات منفی حضور گسترده خودرو در شهرها و رونق اجتماعی،اقتصادی و محیطی مراکز شهری به کار بسته می‌شوند،به گونه‌ای که بسیاری از مدیران و سیاستگذاران شهرهای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با اولویت بندی دقیق و سنجیده فضاها و خیابان‌های مساعد و سپس کاریست پروژه های پیاده راه سازی و آرام سازی آمد و شد، ضمن کاهش اثرات زیان بار زیست محیطی ناشی از خودرو محوری موجبات بازآفرینی اقتصادی،اجتماعی و کالبدی مراکز شهری را نیز فراهم آورده اند.

شهرداری اسلامشهر و سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری مدتی است که اجرای طرح پیاده راه خیابان باغ فیض اسلامشهر را در دستور کار خود قرار داده و پیش بینی های لازم را در جهت رفاه شهروندان اسلامشهر و مخصوصا عابرین پیاده در نظر گرفته است.هرچند که انتقادهایی با عناوین مختلف از جمله عدم در نظر گرفتن ورود خودروهای امدادی به این خیابان و یا مناسب نبودن و هم سطح نبودن سنگ های اجرا شده موجب نارضایتی هایی شده ولی با قول مساعد مدیران شهری در حد امکان قرار بر رفع برخی از این نارضایتی ها خواهد شد.

پیاده راه خیابان باغ فیض اسلامشهر با داشتن مخالفان این پروژه، بار روانی بسیاری روبه ‌روی اجرای آن قرار گرفت است،اما در کنار آن  شهروندان و عابرین پیاده ای هم هستند که نگاه مثبتی به این پروژه داشتند و طبق نظر اکثر شهروندان اسلامشهری که خریدهای مناسبتی خود را از مغازه های این خیابان تهیه می کنند اظهار داشته اند که قطعا پس از اجرای این طرح خیابان باغ فیض به یکی از نمادهای مدیریت شهری و رضایتمندی عمومی از اجرای یک پروژه کارآمد تبدیل خواهد شد به شرطی که همه استانداردهای شهرسازی در آن صورت گیرد.

پروژه پیاده راه باغ فیض دریکی از پرترددترین معبرهای شهر اسلامشهر اجرایی می شود، معبری که سال‌ها کمتر مدیر شهری جرات ورود به آن و حتی بهسازی آسفالت آن را به دلیل شلوغی و ازدحام بسیار بالای خودروها و عابرین پیاده داشته است.

با توجه به ضرورت اهمیت پیاده راه‌ها در نشان دادن تمدن و دانش مسئولین و همچنین چشم نوازی آن‌ها و آسایش افراد کم توان، بایستی در بهبود مسیر تردد عابرین پیاده هرچه زودتر کوشش کرد تا رضایت همه شهروندان و مخصوصا عابرین پیاده را جلب کرد. امید است با رعایت استانداردهای ایمنی و حفظ محیط زیست در پروژه پیاده راه باغ فیض اسلامشهر بتوانیم در مسیر شهرسازی پیشرفت کنیم.

انتهای پیام/

حسین رشیدی

پایان/ همسونیوز
نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا