بازار

سرویس های خدمات شبکه های رایانه ای

شبکه های رایانه ای از تعداد بیشماری از برنامه ها و خدمات مانند دسترسی به شبکه جهانی وب ، فیلم دیجیتال ، صدای دیجیتال ، استفاده مشترک از سرورهای برنامه و ذخیره سازی ، چاپگرها و دستگاه های نمابر و استفاده از برنامه های ایمیل و پیام فوری و همچنین پشتیبانی می کنند. کاربرد شبکه های کامپیوتری بسیار فراگیر شده است. این شبکه نیاز به مراقبت و پشتیبانی دائمی دارند تا بتوانند به نحو احسنت به سرویس دهی خود ادامه دهند. از شبکه های کوچک گرفته تا شبکه های متوسط و بزرگ باید به صورت دوره ای سرویس شوند و برنامه مدونی برای نگهداری از آن ها چیده شود. عیب یابی شبکه و رفع مشکلات شبکه و قطعی های احتمالی هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برخی از شرکت ها برای پشتیبانی و نگهداری از شبکه نیروهایی را استخدام می کنند و برخی دیگر نیز خدمات شبکه را برونسپاری می کنند. اما چرا برونسپاری خدمات شبکه اهمیت دارد؟ و مزیت های آن نسبت به استخدام افراد چیست؟

پشتیبانی شبکه رایانه ای چیست؟

متخصصان پشتیبانی شبکه رایانه ای که به آنها متخصص پشتیبانی فنی نیز گفته می شود ، مشکلات شبکه رایانه ای را تجزیه و تحلیل ، عیب یابی و ارزیابی می کنند. آنها نقش مهمی در نگهداری معمول شبکه های سازمان خود مانند انجام پشتیبان گیری فایل در شبکه دارند.

خدمات شبکه

به مجموعه فعالیت هایی که برای سرویس و نگهداری شبکه انجام می شود را خدمات شبکه می گویند. این خدمات شامل پشتیبانی، حفظ و نگهداری، ارتقای امنیت و سرویس سخت افزار و نرم افزار شبکه و کامپیوترها است. هر چه شبکه بزرگتر باشد و وسعت بیشتری داشته باشد باید برای یکپارچگی و حفظ امنیت شبکه فعالیت های مستمر بیشتری انجام شود. مخصوصا در فصول گرم سال که خرابی های تجهیزات سخت افزاری بیشتر شده و با قطعی های مکرر برق احتمال آسیب دیدن به دستگاه ها بیشتر می شود، نیاز به خدمات شبکه مطمئن بسیار مشهود است.

استخدام پشتیبان شبکه

به فرد متخصصی که خدمات شبکه را انجام می دهد، کارشناس شبکه و یا پشتیبان شبکه گفته می شود. برخی از شرکت ها برای خدمات دهی دائمی شبکه خود از پشتیبان شبکه استفاده می کنند و یک فرد را به صورت تمام وقت استخدام می کنند. اما این کار مزایا و معایت خود را دارد. از مهمترین معایت استخدام پشتیبان شبکه می توان به حقوق بالا و عدم تخصص کافی اشاره کرد. اکثر این افراد تجربه عملی ندارند و از مهارت کافی برای حل مشکلات بزرگ و واقعی شبکه برخوردار نیستند به همین خاطر بسیاری از شرک ها با مشکل پشتیبانی از شبکه مواجه هستند.

برونسپاری خدمات شبکه

یکی دیگر از روش های پشتیبانی از شبکه، برونسپاری خدمات شبکه شرکت های شبکه است. در تهران و کرج شرکت های بسیاری به انجام پشتیبانی و نگهداری و خدمات شبکه می پردازند که می توان به پیشگام رایانه اشاره کرد. شرکت پیشگام رایانه از حرفه ای ترین و با سابقه ترین شرکت های خدمات شبکه در تهران و کرج است. این شرکت با داشتن نیروهای متخصص توانسته به شهرت بالایی برسد و با بسیاری از شرکت ها و سازمان ها قرارداد همکاری منعقد کند.

از مزایای برونسپاری خدمات شبکه می توان به پشتیبانی 24 ساعته و 7 روز هفته اشاره کرد. در صورتی که به این حجم از پشتیبانی نیاز داشته باشید باید حداقل 3 نفر را برای پشتیبانی شبکه استخدام کنید. که هزینه های بالایی را به شما تحمیل می کند. اما با برونسپاری خدمات شبکه نیازی به چنین کاری نیست و می توان با یک مجموعه همکاری کرد. مزیت همکاری با شرکت های خدمات شبکه به مباحث مالی ختم نمی شود. این شرکت ها با داشتن نیروهای متخصص به بسیاری از شرکت ها خدمات ارائه می کنند. ارائه انواع خدمات شبکه به حجم بالایی از مشتریان باعث شده تا نیروهای این شرکت ها با چالش های زیادی مواجه شوند و تجربه بسیار بالایی در رابطه با پشتیبانی شبکه پیدا کنند. این تجربه در زمان نگهداری از شبکه بسیار اهمیت پیدا می کند و موجب می شود تا مشکلات را با سرعت بسیار بالایی حل کنند.

امنیت شبکه

از مهمترین مسائلی که باید به آن دائما رسیدگی شود بحث امنیت شبکه های کامپیوتری است. شرکت های خدمات شبکه داشتن نیروهای به روز و مطلع به بسیاری از مباحث امنیتی اشراف کامل دارند و مشکلات را قبل از وقوع پیش بینی می کنند و برای جلوگیری از آن ها راه حل هایی را پیشنهاد می کنند. راه حل های نرم افزاری و سخت افزاری، آموزش پرسنل و پشتیبان گیری از اطلاعات شبکه از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

ساختار امنیتی شبکه از مسائل بسیار مهم است و برای بسیاری از شرکت ها و سازمان ها حیاتی است. از دست رفتن اطلاعات می تواند یک مجموعه را به کل نابود کند و یا صدمات مالی زیادی را به آن ها بزند. از دست رفتن اعتبار آن شرکت نیز از مواردی است می تواند موجب ضررهای هنگفت شود. به همین خاطر باید به مسائل امنیتی شبکه به صورت ویژه ای نگاه شود و برای آن استراتژی کارآمدی را پیشبینی کرد.

نگهداری شبکه

شبکه ها نیاز به مراقبت و نگهداری دائمی دارند. باید به صورت مستمر و دوره ای سخت افزار و نرم افزاها بررسی شوند و مشکلات را پیش از وقوع حل کنند. باید یک چک لیست سرویس و نگهداری شبکه تهیه شود و بر اساس آن به صورت منظم تمامی بخش ها بررسی شوند. سرویس دوره ای شبکه باعث می شود تا از عملکرد شبکه اطمینان کامل داشته باشیم.

ارتقای شبکه

از مهمترین مواردی که باید به آن پرداخته شود ارتقای سخت افزاری و نرم افزاری شبکه است. فرقی نمی کند شما بخواهید پسیو و یا اکتیو شبکه را ارتقا دهید، در هر دو صورت باید از قبل طراحی شبکه را به گونه ای انجام داده باشید تا امکان ارتقای آن وجود داشته باشد. این مورد باید قبل از نصب و راه اندازی شبکه پیشبینی شود. برای همین قبل از اجرای شبکه، نقشه شبکه تهیه می شود و پس از آن طراحی شبکه به صورت استاندارد و اصولی انجام می شود تا امکان ارتقای شبکه در آینده وجود داشته باشد. بهتر است کابل کشی شبکه هم به گونه ای انجام شود که امکان اضافه کردن تجهیزات جدید و افزایش کابل های شبکه وجود داشته باشد تا در هر زمانی که کارفرما نیاز داشت، شبکه خود را توسعه بدهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا