اقتصادی

سهم ۶۰ درصدی ۱۰۰ شرکت از صادرات غیرنفتی کشور

سهم ۶۰ درصدی ۱۰۰ شرکت از صادرات غیرنفتی کشور



به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران آمار عملکرد ۱۰۰ صادرکننده و واردکننده اول کشور در حوزه تجارت خارجی را طی ۱۰ ماهه سال جاری اعلام کرد.

از مجموع صادرات غیرنفتی کشور در ۱۰ ماهه سال جاری ۶۰ میلیون و ۲۴ هزار تن به ارزش ۲۴ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار توسط ۱۰۰ صادرکننده انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، ۵۳ درصد از وزن و ۶۰ از ارزش کل صادرات غیر نفتی کشور توسط ۱۰۰ صادر کننده نخست کشور انجام گرفت.

از ۱۰۰ صادر کننده نخست کشور، ۵۷ شرکت آن در حوزه پتروشیمی، نفت و گاز فعال هستند که در ۱۰ ماهه سال جاری شرکت ملی گاز ایران، شرکت پتروشیمی نوری و شرکت پتروشیمی پردیس ۳ شرکت عمده صادرکننده کالا در بین ۱۰۰ صادر کننده اول کشور بودند.

در این مدت شرکت ملی گاز ایران ۱۴ میلیون و ۲۹۲ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۲۷۲ میلیون دلار، شرکت پتروشیمی نوری یک میلیون و ۴۱۸ هزار تن به ارزش ۷۴۵ میلیون دلار و شرکت پتروشیمی پردیس با ۲ میلیون و ۲۵۷ هزار تن به ارزش ۶۹۷ میلیون دلار، به خارج از کشور صادر کردند.

بر اساس این گزارش از ۱۰۰ صادر کننده برتر کشور در ۱۰ ماهه امسال ۹۱ صادر کننده شخصیت حقوقی و ۹ صادرکننده شخصیت حقیقی داشته‌اند.

۳۷ درصد از واردات کشور توسط ۱۰۰ شرکت انجام شد

این گزارش در خصوص ۱۰۰ واردکننده اول کشور در ۱۰ ماه سال جاری می‌افزاید: در این مدت ۱۹ میلیون و ۶۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۰ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار توسط ۱۰۰ واردکننده انجام گرفته است که ۵۸.۳۵ درصد از وزن و ۳۷.۴۶ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

این گزارش با اشاره به اینکه ۱۰۰ واردکننده نخست کشور دارای شخصیت حقوقی بودند، می‌افزاید: شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، شرکت آوا تجارت صبا و شرکت پشتیبانی امور دام کشور در بین ۱۰۰ شرکت واردکننده کالا در ۱۰ ماهه سال جاری رتبه برتر را دارا بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، سه شرکت یاد شده به ترتیب ۲ میلیون و ۹۸۷ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۸۷۴ میلیون دلار، ۳ میلیون و ۳۶۵ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۳۱ میلیون دلار و ۲ میلیون و ۶۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۱۶ میلیون دلار کالا در مدت یادشده وارد کشور کرده‌اند.

بر اساس این گزارش در ۱۰ ماهه سال جاری در مجموع ۶۰۰ هزار و ۸۸۸ فقره اظهارنامه صادراتی توسط ۷ هزار و ۸۰۳ شخص حقوقی و حقیقی و ۲۹۱ هزار و ۶۳۸ فقره اظهارنامه وارداتی توسط ۲۲ هزار و ۸۳۴ شخص اعم از حقوقی و حقیقی از گمرکات کشور ترخیص قطعی شده است.

شایان ذکر است در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۱۳ میلیون تن کالا به ارزش ۴۰ میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار صادر و ۳۲ میلیون و ۶۸۳ هزار تن به ارزش ۵۴ میلیارد و ۳۵۹ میلیون دلار وارد کشور شده است.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا