استان ها

شناسایی ۲ کانون مثبت تب برفکی در ساوه / زنگ خطر به صدا درآمد

شناسایی ۲ کانون مثبت تب برفکی در ساوه / زنگ خطر به صدا درآمد



مهدی کلانتر قریشی هرندی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری تب برفکی در ساوه، انتظار است دامداران تب برفکی را جدی بگیرند.

وی تاکید کرد: به تازگی بیماری تب برفکی در دام سبک و سنگین در سطح کشور و استان مرکزی شیوع پیدا کرده و شهرستان ساوه نیز از این قائده مستثنی نیست.
رئیس دامپزشکی ساوه گفت: تاکنون ۲ کانون مثبت بیماری تب برفکی در شهرستان شناسایی و به لحاظ بالینی، مثبت قطعی اعلام شده است.

رئیس دامپزشکی ساوه افزود: اگر چه از لحاظ بالینی مثبت بوده اما برای تشخیص قطعی (تشخیص آزمایشگاهی) نمونه گیری انجام و به آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است.

کلانتر قریشی هرندی گفت: چند مورد مشکوک به تب برفکی نیز اعلام شده هر چند تأیید بالینی نشده اما متأسفانه شیوع آن رو به افزایش است.

وی افزود: سویه جدید بیماری تب برفکی که به تازگی در کشورهای همسایه شیوع پیدا کرده اما به دلیل اینکه در کشور ما غالب نبوده و واکسیناسیون انجام شده علیه این سویه نبوده از این رو ایمنی مناسبی برای مقابله با آن در کشور ما نیست که شیوع آن در کشور، تلفات و خسارت اقتصادی جبران ناپذیری به دامداران وارد می‌کند.

رئیس دامپزشکی ساوه تصریح کرد: واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی به صورت رایگان از مرداد ماه سال گذشته شروع شده و باید تاکنون به اتمام رسیده باشد اما با اعلام شیوع جدید این طرح همچنان استمرار دارد.

کلانتر قریشی مرندی افزود: اطلاع رسانی به موقع به دهیاری‌ها و دامداران نشست با دستگاه‌های مرتبط از جمله فرمانداری، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، دادستانی و سایر دستگاه‌ها انجام شده و از نیروی انتظامی نیز درخواست شد از ورود خودروهای حامل دام بدون مجوز به شهر و روستاها جلوگیری شود.

وی افزود: یک دامداری در این خصوص پیش بینی شده و با جهاد کشاورزی نیز رایزنی شده در صورت مشاهده دام غیر مجاز تا تعیین تکلیف شدن وضعیت، در این دامداری نگهداری شوند.

رئیس دامپزشکی ساوه افزود: انتظار می‌رود روستاییان و دامداران در صورت مشاهده موارد مشکوک به این بیماری در اسرع وقت به درمانگاه مراجعه و به کارشناسان دامپزشکی جهت اقدامات درمانی و پیشگیرانه اطلاع داده شود.

کلانتر قریشی مرندی افزود: قرنطینه کانون‌های مشکوک، ضد عفونی خودروهای حامل نهاده‌های دامی منطقه موردنظر، ضدعفونی و پایش جایگاه‌های دام و دامداری‌های اطراف، حوضچه، ورودی دامداری، عدم جابجایی دام بین دامداری‌ها و دلالان، عدم خرید دام تا پایان شیوع این بیماری می‌تواند از خسارت به دامدار و دامداری‌های اطراف جلوگیری کند.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا