اجتماعی

صدور سند حدنگاری برای ۱۶میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی

صدور سند حدنگاری برای ۱۶میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی



به گزارش خبرگزای مهر، صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۱۴۰۲ اقدامات بسیار خوبی در تمام حوزه‌ها اعم از املاک، ثبت شرکت‌ها، اجرای اسناد رسمی، دفاتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق و… داشته است. در حوزه املاک نقشه کاداستر ۸۸ درصد تمام عرصه‌های کشور تاکنون تهیه شده و اسناد مالکیت و حد نگار صادر شده است بخش باقی مانده اسناد مربوط به اراضی زارعی است که در این عرصه از مجموع ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه‌های کشاورزی ۵۰ درصد منجر به صدور سند مالکیت و حدنگاری شده و باقی مانده آن نیز در سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود.

وی افزود: در بحث اراضی مربوط به نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌های اجرایی اقدامات خوبی در سال جاری انجام شده به طوری که در عرصه‌های مربوط به نیروهای مسلح ۹۶ درصد منجر به کاداستر و صدور اسناد مالکیت شده است. در بحث موقوفات متصرفی و منفعتی تا کنون ۸۳ درصد منجر به تهیه نقشه کاداستر و اسناد مالکیت شده است. در بخش دفاتر اسناد رسمی بازطراحی و ارتقا سامانه ثبت الکترونیک اسناد برای تنظیم اسناد نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی بود و مهم‌ترین موضوع مدنظر سازمان ثبت اسناد است که قرارداد آن منعقد شد و اوایل سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

کشاورز بیان کرد: باز طراحی و ارتقا سامانه ثبت شرکت‌ها در دست اقدام بود که برخی از مراحل آن به بهره برداری رسیده و در خرداد ماه سال آینده بهره برداری نهایی از سامانه ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود. مواردی که در ثبت شرکت‌ها به بهره برداری رسید شامل سامانه ثبت شرکت‌ها در بحث باز طراحی، پرداخت الکترونیکی و امضای الکترونیکی است که مراجعات بسیار زیادی بابت این دو موضوع به اداره ثبت شرکت‌ها وجود داشت با راه اندازی این دو بخش ۸۰ درصد مراجعات کاهش یافته است.

سخنگوی سازمان ثبت بیان کرد: بخش دیگر بحث پلمب دفاتر ثبت شرکت‌ها بود که از حالت فیزیکی خارج و پلمب دفاتر به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. باز طراحی سامانه اجرا نیز با رویکرد خود کاربری در دستور کار قرار گرفت و در برنامه هفتم توسعه نیز دیده شده تا افراد به صورت غیر حضوری اجراییات خود را صادر کنند.

وی ادامه داد: برای تکمیل بازطراحی‌ها سکوی کاتب مطرح شد و در دهه فجر با حضور رئیس قوه قضائیه در سازمان ثبت اسناد مورد بهره برداری قرار گرفت و ۲۰ فرایند ثبتی از طریق این سکو ارائه می‌شود و مابقی فرآیندها نیز با تکمیل و اتمام باز طراحی سامانه‌ها به این سکو ملحق می‌شوند تا تمام خدمات ثبت به صورت الکترونیکی و غیر حضوری ارائه شوند.

کشاورز درباره آخرین وضعیت پذیرفته شدگان آزمون سردفتری گفت: آزمون سردفتری ۱۴۰۱ در ۲۵ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد و ۹۵۳۴ شرکت کرده بودند و با توجه به اینکه تمام پذیرفته شدگان باید به سامانه مراجعه و مدارکشان را بارگذاری کنند، از این تعداد ۲۷۵۹ هنوز به درگاه صدور مجوزها مراجعه نکردند. از آن عده‌ای که مراجعه کردند، برای ۸۵۰ نفر ابلاغ سردفتری صادر شده و ۵۴۵۰ نفر اختبارشان برگزار شده و۳۷۱۰ نفر از این اختبار شدگان قبول شدند و کارآموزی را طی می‌کنند. از ۹۵۳۴ نفری که اشاره شد، ۹۰۱۶ توسط مراجع صلاحیت دار، صلاحیتشان تأیید شده بود.

وی افزود: با توافق با مرکز آموزش قوه قضائیه، بحث آموزش متقاضیان سردفتری به مرکز آموزش قوه قضائیه محول شد و در تمام استان‌ها آموزش متقاضیان سردفتری توسط مرکز آموزش قوه قضائیه در استان‌ها انجام می‌شود.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا