اخبار سربازی و نظام وظیفه

طرح مهارت آموزی و اشتغال زایی نیروهای وظیفه در کرمان اجرا می‌شود

سرهنگ محمد مقصودی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دوره سربازی دوره مفید و آموزنده‌ای است و پسران را افرادی ورزیده پرورش می‌دهد، اظهار کرد: به همت ستاد کل نیروهای مسلح طرحی ارائه شد تا نیروهای وظیفه در مدت خدمت سربازی علاوه بر آموزش مسائل دفاعی و رزمی، دو مهارت متناسب با وضعیت شغلی و بازار کار جامعه را نیز فرا گیرند.

وی با بیان اینکه این طرح هم اکنون توسط ستادکل نیروهای مسلح و وزارت کشور تأیید و به تمامی واحدهای زیرمجموعه نیروهای مسلح و استانداری‌ها ابلاغ شده است، افزود: در تهران رئیس کارگروه؛ معاون اقتصادی وزیر کشور است و در استان‌ها رئیس کارگروه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و دبیر آن وظیفه عمومی است.

مقصودی اظهار کرد: هر سرباز قبل و یا در حین خدمت باید حداقل دو مهارت متناسب با وضعیت شغلی جامعه را فرا بگیرد که پس از آن اسامی در سامانه «ماهر سان» که در حال راه اندازی است، ثبت و از طریق اداره کل فنی و حرفه‌ای گواهی مهارت برای آنها صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: اکثر نهادهای استان عضو این کارگروه و موظف هستند متناسب با نیازمندی‌هایشان، سربازان ترخیص شده را بعد از خدمت به کارگیری کنند.

رئیس وظیفه عمومی ناجا استان کرمان با اشاره به اینکه تاکنون سه جلسه این کارگروه در استان تشکیل شده است، ادامه داد: با هماهنگی‌های اولیه انجام شده و با راه اندازی سامانه «ماهر سان» که تمامی ادارات عضو آن هستند بعد از پایان خدمت سربازان، فراخوانی برای پرداخت وام و بحث‌های شغلی متناسب با ظرفیت ادارات، سازمان‌ها و اصناف چاپ و اطلاع رسانی می‌شود.

وی هدف از اجرای این طرح را استفاده بهینه و بهتر از دوره سربازی جهت فراگیری مهارت‌های روز و کمک به سرعت در به کارگیری و استغال جوانان عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۱۴۰۱ اگر سربازی دو مهارت را در دوره سربازی فرا نگیرد از خدمت ترخیص نمی‌شود، تصریح کرد: جلساتی با نهادهای مختلف جهت ارائه تسهیلات برگزار شده است تا روند ارائه تسهیلات آسان سازی شود.

مقصودی ضمن اشاره به اینکه هم اکنون به همت نظام وظیفه عمومی استان کرمان، اسامی سربازان از سال ۹۷ تا ۹۹ که از خدمت ترخیص شدند، جمع آوری شده است، افزود: اطلاع رسانی‌ها صورت گرفته و منتظر راه اندازی سامانه هستیم. از سوی دیگر به همه ادارات تکلیف شده است تا برای سربازان بعد از خدمت شغل ایجاد کنند که در پایان هر فصل گزارش گیری می‌شود که چه اتفاقی در این زمینه افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌های سامانه فراهم شده است که باید همه ادارات عضو شوند، یادآور شد: این سامانه بین تمامی نهادهای نیروهای مسلح و همه ادارات لینک می‌شود و زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت کشور است.

رئیس وظیفه عمومی ناجا استان کرمان گفت: دبیری این سامانه پس از راه اندازی در استان کرمان در اختیار وظیفه عمومی استان قرار می‌گیرد و همه اعضا به بخش اختصاصی خود دسترسی دارند.

منبع:مهر

پایان/ همسونیوز

نمایش بیشتر
کلاس های آنلاین گاج مارکت
دکمه بازگشت به بالا