سیاسی

ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است

ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است



نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سفر هیات بلندپایه با حضور تعدادی از وزرا و مقامات سیاسی و اقتصادی افغانستان به ایران، اظهار داشت: ایران و افغانستان به حکم جبر جغرافیایی همسایه یکدیگر هستند و در همه شرایط درجه‌ای از همکاری و روابط را دارند که البته این موضوع فقط منحصر به ایران و افغانستان نیست بلکه اغلب کشورها با همسایگان خود همکاری دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حکومت طالبان از طرف جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشده است، بنابراین تنها امید این کشور ارتباط با همسایگان است.

کارشناس مسائل شبه قاره افزود: ایران در گذشته روابط اقتصادی را با افغانستان تنظیم کرده و به خصوص بخش خصوصی ایران منافعی را در افغانستان به لحاظ اقتصادی تعقیب می‌کند لذا وظیفه دولت هاست تا شرایط را برای انجام اینگونه کارهای اقتصادی فراهم کند.

شفیعی با بیان اینکه رسیدن فصل سرما چالش‌های بسیاری را برای مردم این کشور به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: با توجه به وضعیتی که در حال حاضر مردم افغانستان دارند و همچنین سفر هیات اقتصادی طالبان به ایران، این انتظار از طرف آنها وجود دارد که ایران فضای اقتصادی را باز کند.

وی تاکید کرد: البته این امر مطلقاً به معنی به رسمیت شناختن طالبان نیست چرا که اغلب کشورها قبل از اینکه بخواهند وارد روابط رسمی شوند معمولاً درجه‌ای از روابط را برای حل مسائل خودشان در پیش می‌گیرند که اصطلاحاً شناسایی دِفاکتو (شناسایی موقتی) قلمداد می‌شود.

کارشناس مسائل شبه قاره تصریح کرد: شناسایی دِفاکتو به معنای شناسایی رسمی نیست بلکه فقط برای برقراری کانال‌هایی جهت حل بعضی از مشکلات است.

شفیعی ادامه داد: بنابراین افغانستان دارای ظرفیت‌های اقتصادی است که برای ایران و به ویژه بخش خصوصی حائز اهمیت است. این سفر فرصتی است که می‌تواند موانعی که بر سر راه همکاری‌های اقتصادی و تجاری وجود دارد را بردارد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه افغانستان دائماً درگیر جنگ بوده هیچگاه فرصت این را نداشته که ظرفیت‌های اقتصادی خود را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کند.

کارشناس مسائل شبه قاره گفت: افغانستان یکی از منابع غنی کشاورزی بخصوص در حوزه باغی را دارد.

وی با بیان اینکه افغانستان در حوزه معادن نیز یکی از غنی‌ترین کشورهاست، گفت: این کشور در حوزه سنگ آهن، مس و سایر سنگ‌های قیمتی دیگر نیز غنی است.

شفیعی اظهار کرد: در حال حاضر این کشور یک بازار خوب برای ایران برای مصرف کالاهای ایرانی است. البته تاکنون ایران از فرصت اقتصادی موجود در افغانستان استفاده نکرده و تمام تلاش‌های ایران بیشتر در جهت ثبات و امنیت این کشور بوده است.

وی عنوان کرد: بنابراین با توجه به اینکه فرصت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران مهم است و بسیاری از کشورها از منظر فرصت‌های اقتصادی به این کشور نگاه می‌کنند، اما ایران بخاطر چالش‌های متعددی که مردم افغانستان مواجه هستند هر مسیری که بتواند به حل چالش‌های مردم افغانستان منجر شود، همکاری می‌کند.

کارشناس مسائل شبه قاره گفت: ایران یک سیاست اصولی نیز دارد و آن اینکه نگاه توسعه محور به افغانستان دارد چرا که معتقد است اگر افغانستان توسعه یابد بسیاری از چالش‌هایی که منشا داخلی دارد نیز برطرف خواهد شد.

شفیعی خاطر نشان کرد: بنابراین در امر توسعه یک کشور مهمترین عنصر، مسائل اقتصادی است. هرگونه کمکی از طرف ایران به جامعه افغانستان، صرف‌نظر از هر نوع حکومتی که در این کشور برقرار است با هدف کمک به توسعه افغانستان و به تبع آن کمک به صلح و امنیت در افغانستان است.

وی ادامه داد: در شرایط امروزی دو سوم مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و معاش آنها بزرگترین دغدغه برای کشورهای همسایه و سازمان‌های بین المللی است.

شفیعی گفت: با توجه به سیاست خارجی مردم محور، ایران می‌تواند ذهنیت مثبتی را در این کشور ایجاد کند کمااینکه در گذشته نیز این چنین بوده است.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا