اجتماعی

قانون مالکیت فکری باید به صورت جدی اجرا شود

قانون مالکیت فکری باید به صورت جدی اجرا شود



به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی زلفی گل در مراسم افتتاح مدرسه تابستانی سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) و امضا تفاهم نامه با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در زمینه تحقق مالکیت فکری با بیان اینکه باید در ابتدا دو سوال را مطرح کنیم گفت: اول باید بگوییم چرا توجه به مالکیت فکری مهم است و دیگری اینکه بدانیم توجه به مالکیت فکری چه دستاوردی دارد؟

وزیر علوم در پاسخ به این سوالات گفت: برخی افراد خلاقیت‌ها و ابتکاراتی دارند؛ به موضوعاتی فکر می‌کنند که به ذهن دیگران نمی‌رسد. بدون قانون حمایت از مالکیت فکری این افراد ضربه می‌خورند و جامعه دیگر جامعه خلاقی نخواهد شد.

زلفی گل افزود: قانون مالکیت‌های فکری باید به صورت محکم و جدی اجرا شود. تا زمانی که قانون مالکیت فکری به صورت محکم و جدی اجرایی نشود نمی‌توانیم در جامعه خلاقیت را رشد دهیم و انتظار داشته باشیم خلاقیت ذبح نشود.

وی با اشاره به کپی برداری از دستاوردهای علمی اساتید کشورمان گفت: گاهی یک هنرمند موسیقی یا یک استاد دانشگاهی آثار هنری و علمی تولید می‌کند اما به جای اینکه از این دستاوردش، خودش بهره مند شود؛ عده دیگری با کپی برداری از زحمات وی استفاده رایگان می‌کنند.

زلفی گل خطاب به رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: شما در این سازمان می‌توانید بزرگترین خدمت را به مراکز دانشگاهی و علمی کشور انجام دهید.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: باید توجه به حقوق ناشران و اهمیت مالکیت فکری را در جامعه نهادینه کنیم و سطح آگاهی جامعه را در این خصوص افزایش دهیم. از ظرفیت صدا و سیما استفاده کامل را داشته باشیم. کمک کنیم در این خصوص فیلم‌های آموزشی ساخته شود تا کودکان از ابتدای زندگی خود با این مسئله آگاه شوند.

وی با اشاره به ارتباط مالکیت فکری با حق الناس گفت: نکته دیگر این است که چون جامعه ما جامعه دین داری است و حلال و حرام در آن اهمیت دارد باید این مسئله را تبیین کنیم که کپی برداری و استفاده از یک اثر فکری بدون خریداری حق اشتراک حرام است.

زلفی گل از سازمان ثبت اسناد خواست تا با حضور کارشناسان این سازمان در وزارت علوم، اساتید و کارکنان را با مبحث توجه به مالکیت فکری آشنا کند.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا