اقتصادی

قرارداد توسعه ۸ میدان نفتی با شرکت های روس

قرارداد توسعه ۸ میدان نفتی با شرکت های روس



به گزارش خبرنگار مهر، جواد اوجی وزیر نفت در نشست خبری پایان هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در پاسخ به پرسش خبرنگار نشریه «انرژی اینتلیجنس» مبنی بر اینکه آیا امروز دورنمایی تازه از حضور شرکت‌های روس در میدان‌های نفتی مطرح شده است، گفت: مذاکرات با شرکت‌های توانند روسیه ماه‌هاست که از سوی شرکت ملی نفت ایران در حال انجام است و تاکنون قرارداد توسعه هشت میدان نفتی ایران با شرکت‌های روس امضا شده که بیش از ۲۰۰ هزار بشکه از افزایش تولید نفت خام ایران از محل این قرارداده بوده است.

وی با بیان اینکه مذاکرات با شرکت‌های روس برای امضای قرارداد توسعه میدان‌های نفتی و گازی بیشتر در ایران طی سه روز گذشته به مراحل نهایی رسیده است و در آینده نزدیک شاهد امضای قراردادهایی تازه خواهیم بود، افزود: صدور خدمات فنی و مهندسی، ازدیاد برداشت نفت و گاز، سوآپ نفت و گاز نیز از دیگر محورهای مذاکرات در روزهای اخیر با شرکت‌های روس بوده است.

وزیر نفت با بیان اینکه امروز از ۱۵ تفاهم‌نامه امضاشده بین ایران و روسیه، ۴ تفاهم‌نامه در حوزه انرژی است، اظهار کرد: شرکت‌های روس علاقه زیادی برای حضور در صنعت نفت ایران دارند، آنها برای فعالیت در ساخت پتروپالایش، زنجیره ارزش پتروشیمی، ساخت مینی ال‌ان‌جی و صادرات فرآورده‌های نفتی ابزار تمایل کرده‌اند.

اوجی در پاسخ به پرسش خبرنگار ریانووستی روسیه درباره تازه‌ترین روند مذاکرات با کشورهای روسیه، قطر و ترکمنستان برای تشکیل قطب گازی در عسلویه توضیح داد: چند ماه است که مذاکرات جدی با کشورهای تولیدکننده و صادرکننده عمده گاز در زمینه تشکیل قطب گازی در عسلویه آغاز شده که با حمایت طرف روس همراه بوده است.

وی روسیه، ایران، قطر و ترکمنستان را به ترتیب چهار دارنده بزرگ منابع گازی جهان دانست و تصریح کرد: ایران زیرساخت‌های بزرگی در زمینه خطوط لوله و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز دارد که با تکیه بر آنها می‌تواند در ترانزیت گاز نقش‌آفرینی کند، ما اکنون روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز ترش تولید می‌کنیم.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم اثبات کرد در روابط با کشورهای همسایه به تفاهم‌نامه اکتفا نکرده است، گفت: در این باره قراردادهای خوبی با شرکت‌های روسیه در زمینه توسعه میدان‌های نفتی و گازی امضا کرده‌ایم.

اوجی با بیان اینکه ایران و روسیه در زمینه بانکی به دستاوردها و توافق‌های زیادی رسیده‌اند، یادآور شد: روابط بانکی زمینه‌ساز توسعه دیگر حوزه‌ها مانند حمل و نقل، نیرو، هسته‌ای و کشاورزی خواهد شد.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا