اقتصادی

محدودیتی در منابع آب البرز وجود ندارد

محدودیتی در منابع آب البرز وجود ندارد



به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبری محرابیان صبح امروز در حاشیه افتتاح پروژه‌های حوزه آب و برق استان البرز اظهار کرد: با طرح‌هایی که امروز به بهره‌برداری رسید می‌توانیم بخش زیادی از محدودیت‌های موجود در بخش آب و برق استان را رفع کنیم.

وی بیان کرد: افتتاح پست ۴۰۰ کیلوولت باغستان که یک پست مادر در منطقه البرز و تهران است عامل رفع محدودیت‌ها خواهد شدپ.

وزیر نیرو تصریح کرد: در حوزه تأمین منابع آبی نیز با افتتاح این طرح‌ها بیش از ۸۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت تأمین آب کرج افزوده شد.

کرج به اندازه ۴ استان جمعیت دارد

وی خاطرنشان کرد: شهرستان کرج با جمعیت ۲.۶ میلیون نفری و داشتن ۸۰۰ هزار واحد مسکونی جمعیتی بیش از چهار استان کشور در خود جای داده است.

محرابیان گفت: این شهرستان به دلیل مهاجرت بالا با رشد جمعیتی زیادی مواجه است که این امر عامل جلو افتادن توسعه شهری جلوتر از توسعه زیرساخت‌ها و بروز برخی مطالبات از سوی مردم شده است.

وی اظهار کرد: در موضوع آب سه رکن اصلی وجود دارد، اول اینکه در منابع آب در استان محدودیتی وجود ندارد و تخصیص‌های لازمه برای برای مصارف شرب، صنعت، کشاورزی و محیط زیست صادر شده است.

وزیر نیرو بیان کرد: در زمینه انتقال نیز خطوط انتقال قابل توجهی احداث شده است و اگر تنگنا باشد در این حوزه هم اقدام خواهد شد.

نقطه ضعف البرز در شبکه و توزیع است

وی با بیان اینکه نقطه ضعف البرز در شبکه و توزیع است، تصریح کرد: نخستین موضع تصفیه خانه است که با افتتاح تصفیه‌خانه‌ای که امروز راه‌اندازی شد بخشی از تنگنا را رفع خواهد شد.

محرابیان خاطرنشان کرد: پروژه ساخت تصفیه‌خانه شماره ۳ کرج نیز از اول سال جاری آغاز شده است پیشرفت قابل توجهی داشته است و بهره‌برداری از آن و باعث می‌شود تنگناهای بخش شرقی شود، بنابراین باید در ساخت آن تسریع صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس استاندارهای موجود برای ساخت تصفیه‌خانه شماره ۳ کرج دو سال دیگر زمان نیاز داریم، گفت: مقرر شد بخش پشتیبانی وزارتخانه با همکاری مجلس اعتبار این طرح را به نحوی تأمین کنند که تا پیش از اوج گرمای سال آینده افتتاح شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه دومین رکن در شبکه توزیع موضوع مخازن است، اظهار کرد: در کرج نسبت به استانداردها کسری مخزن وجود دارد و مخازن امکان پایدارسازی آب را در شرایط تنگنا ندارند.

وی با بیان اینکه شهرستانی با چنین جمعیت بالایی باید دارای مخازن ذخیره بسیار بیشتری باشد، تصریح کرد: امروز ۶ مخزن ذخیره آب با ۱۸ هزار مترمکعب ظرفیت مخازن افتتاح شد که البته نیازها را برآورده نمی‌کند.

محرابیان بیان کرد: باید در یک سال آینده تعداد مخازن افزایش چشم‌گیری یابد تا بتوانیم از پایداری شبکه و تأمین آب در هر شرایطی مطمئن باشیم.

وی تصریح کرد: اهمیت وجود مخازن استاندار در سیل جاده چالوس به اثبات رسید، در این واقعه منابع آبی به دست مردم نرسید، همواره امکان حوادث طبیعی و تغییرات اقلیمی وجود دارد، بنابراین باید بتوانیم امنیت منابع آبی را تأمین کنیم.

عقب‌ماندگی البرز در حوزه مخازن تا ۳ سال آینده رفع شود

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بر این اساس باید تمام ظرفیت‌ها را به کار بگیریم تا در سه سال آینده عقب ماندگی‌های قابل توجهی را که در حوزه مخازن در البرز وجود دارد رفع کنیم.

وی با بیان اینکه رینگ انتقال آب سومین رکن است، گفت: این امر منجر به پایدارسازی و توزیع صحیح در سطح شهرستان می‌شود که البته این امر در کوتاه‌مدت ممکن نیست اما باید در این رابطه بررسی و پشتیبانی‌های لازم را به عمل آوریم.

محرابیان اظهار کرد: در همه کشورها و شهرهای بزرگ نیز موضوع رینگ با توجه به توسعه شهری موضوعی به هم پیوسته است. در همین زمینه نیز در کنار پیش‌بینی اعتبارات لازم باید مرحله به مرحله این اعتبارات تزریق و رینگ کامل شود.

وی بیان کرد: با مقایسه شرایط امروز با سال‌های گذشته، شاهد بهبود نسبی اوضاع هستیم اما در کل شرایط رضایت‌بخش نبوده و از وضع مطلوب فاصله داریم، باید یک سال پرکار را در بخش آب و آبفای استان پشت سر بگذاریم تا به یک شرایط پایداری برسیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: در استان البرز در موضوع تأمین برق هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد، اما به دلیل توسعه سطحی و ارتفاعی و نیز توسعه مصارف برق، نیاز به احداث پست‌های برق به شدت احساس می‌شود در همین رابطه پست باغستان به عنوان یکی از پست‌های بزرگ کشور در یک مدت بسیار کوتاه عملیاتی و اجرایی شد. بهره‌برداری از این پست به پایدارسازی برق کمک شایانی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:: در همین راستا برای سال آینده در منطقه کمال‌آباد و کمال‌شهر به احداث پست ۴۰۰ کیلو ولت نیاز داریم، همچنین در پایین دست این پست نیز احداث حدوداً ۳ پست ۲۰۰ کیلوولت نیاز است که مجموع شبکه پست‌ها موجب می‌شود از نظر کمیت و کیفیت برق به یک وضع پایدار و مطلوب برسیم. نیازی که در حداقل ۱۰ سال توسعه شهر کرج به وجود آمده با احداث این پست‌ها رفع می‌شود.

محرابیان متذکر شد: پیش‌بینی می‌شود با افتتاح طرح‌های امروز و نیز طرح‌هایی که در یک سال آینده عملیاتی و اجرایی خواهد شد در بخش آب شرب و برق به یک وضعیت نسبتاً مطلوبی برسیم.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا