سیاسی

مراسم افتتاحیه اولین مجمع گفتگوی اندیشکده‌ای ایران وچین برگزار شد

مراسم افتتاحیه اولین مجمع گفتگوی اندیشکده‌ای ایران وچین برگزار شد



به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم افتتاحیه اولین مجمع گفتگوی اندیشکده ای ایران و چین با حضور محمدحسن شیخ الاسلامی رئیس مرکز مطالعات، علی باقری معاون سیاسی و مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت امورخارجه و تعدادی از روسا و پژوهشگران از اندیشکده های چینی به میزبانی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه در تاریخ ۲ دی ۱۴۰۲ برگزار شد.

در این نشست ابتدا شیخ الاسلامی ضمن اشاره به برگزاری اولین نشست اندیشکده ای ایران و چین بیان داشت که دو تمدن بزرگ ایران و چین نقش بسیار بزرگی در توسعه و ترویج علم و دانش در طول تاریخ داشته‌اند. دوکشور براساس این سابقه تاریخی همواره روابط مثبت و سازنده‌ای در موضوعات مهم منطقه‌ای و بین الملی داشته‌اند.

رییس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی اضافه کرد، حفاظت و ادامه روابط حسنه دو کشور در ابعاد مختلف نیازمند گفتگوی هدفمند، سازنده، جدی و مبتنی بر واقعیت‌های جهانی میان اندیشمندان و پژوهشگران دو کشور است.

در ادامه مهدی صفری با تاکید بر روابط تاریخی دو کشور عنوان کرد که سفر اخیر مقامات ایران و چین فصل جدید روابط میان دو کشور به خصوص در زمینه‌های اقتصادی ایجاد کرده است. حضور دو کشور ایران و چین در سازمان‌هایی همچون بریکس و شانگهای می‌تواند زمینه ساز تعمیق همکاری‌ها در سایر ابعاد باشد.

معاون اقتصادی وزارت امورخارجه بیان داشت که چین اولین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران است که این روابط بیش از پیش درحال گسترش است. با این وجود ظرفیت‌های دو کشور برای تقویت روابط به خصوص در زمینه‌های اقتصادی بسیار فراتر از شرایط موجود است. بنابراین دو طرف باید همه تلاش خود را برای به فعلیت رساندن این ظرفیت‌ها به کار گیرند.

در ادامه علی باقری اراده مقامات دو کشور ایران و چین را گسترش روابط دو کشور در همه ابعاد ارزیابی کرد و ضمن تبیین سه کلید واژه حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، این سه مفهوم را زمینه ساز تقویت همکاری چین و ایران دانست.

معاون سیاسی وزارت امورخارجه افزود که پایه اصلی حکمت در سیاست خارجی عدالت است که به معنای کنشگری بر اساس ظرفیت‌ها و بهره مندی از حقوق است. این موضوع باعث بروز تعارض با یکجانبه گرایی امریکا است. چرا که از دیدگاه امریکا صرفاً منافع این کشور معیار مشروعیت مناسبات بین المللی است. در همین راستا تقویت همکاری‌های ایران و چین در سازمان‌های بین المللی غیرغربی مانند بریکس و شانگهای می‌تواند پیوندهای دو کشور در زمینه‌های مختلف را تقویت نماید.

همچنین لی ونتانگ(Li Wentang) معاون رئیس دانشگاه مرکزی حزب کمونیست چین نیز با اشاره به اهمیت دو کشور چین و ایران در منطقه آسیا عنوان داشت که ایران و چین از دیرباز روابط بسیاری حسنه‌ای در ابعاد گوناگون داشته‌اند و این روابط همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرد که در حال حاضر جهان در حال تحول است و در این شرایط ایران و چین باید همکاری‌های خود را در زمینه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی برای مواجهه با شرایط جدید بیش از پیش تقویت کنند.

اولین گفتگوی اندیشکده ای ایران و چین در روزهای ۲ و ۳ دی ماه ۱۴۰۲ به بررسی نظم جهانی درحال تحول، آخرین تحولات و پویایی‌های منطقه غرب آسیا و خلیج فارس، روابط دوجانبه ایران و چین در ابعاد مختلف و مبادلات فرهنگی و فناوری در سطوح مختلف می‌پردازد. در این مجمع ۲۵ تن از مدیران و پژوهشگران ارشد اندیشکده های مهم چین حضور دارند.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا