استان ها

مراکز پرتودهی کشور تا پایان دولت سیزدهم به ۱۳مرکز افزایش می‌یابد

مراکز پرتودهی کشور تا پایان دولت سیزدهم به ۱۳مرکز افزایش می‌یابد



به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی عصر امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: تلاش می‌شود که فناوری هسته‌ای در عرصه‌های مختلف کشور توسعه یابد تا بیش از پیش شاهد تأثیرگذاری آن در زندگی مردم باشیم.

وی افزود: این هدف‌گذاری یک شعار نیست بلکه یک راهبرد است و سازمان انرژی اتمی در این مسیر قرار گرفته تا با توجه به سند راهبردی ۲۰ ساله که در فروردین ماه پارسال توسط رئیس جمهور رونمایی شد، توسعه این فناوری در عرصه‌های مختلف ملی محقق شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه یکی از اهداف سند مذکور توسعه نیروگاه‌های برق و سامانه‌های پرتودهی در کشور است، ادامه داد: نیروگاه‌های «کارون یک» و «کارون دو» در آژانس ثبت شده که سابقه آنها به بیش از ۵۰ ساله گذشته بر می‌گردد.

اسلامی با بیان اینکه در حوزه پرتو دهی نسبت به پیشرفت برخی کشورها نیز ۵۰ سال عقب هستیم، بیان کرد: پرتودهی در حوزه کشاورزی ظرفیت بسیار مهمی برای تولید محصولات غذایی سالم است که دور شدن آفات و افزایش نگهداری محصولات کشاورزی را در پی دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: با چنین ظرفیتی می‌توان محصولات کشاورزی سالمی را تولید کرد و با تأمین سلامت مردم هزینه درمان را کاهش داد.

وی با بیان اینکه از ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولیدی کشور نیز ۳۰ درصد آن دچار ضایعات می‌شود، افزود: این میزان ضایعات حاشیه سود فعالیت‌های اقتصادی در حوزه کشاورزی کشور را پایین آورده که معادل ۴۰ میلیون تن محصول است.

اسلامی با بیان اینکه کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی به ۱۲ بخش مهم تقسیم شد، افزود: خوزستان یکی از این قطب‌ها است که پرتودهی در این استان انجام خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی، سهم خوزستان در تولید محصولات مختلف کشاورزی کشور را قابل توجه دانست و ادامه داد: محصولات کشاورزی این استان در صادرات غیرنفتی نیز سهم ویژه‌ای دارد؛ بنابراین ایجاد سامانه‌های پرتودهی در خوزستان باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: افزایش بهره‌وری در زمینه تولید محصولات کشاورزی از طریق این سامانه‌ها تا در توسعه تجارت خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در این زمینه بیش از پیش برنامه‌ریزی‌های کاربردی را در دستور کار قرار داد.

اسلامی از راه اندازی اولین کارخانه تولید پسته با استفاده از سیستم پرتودهی در کشور افتتاح در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تلاش می‌شود تا پایان دولت سیزدهم، سه مرکز پرتودهی کشور به ۱۲ مرکز افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه همواره غرب در تلاش است تا جمهوری اسلامی ایران به فناوری‌های روز دنیا دست پیدا نکند، یادآور شد: فناوری انرژی هسته‌ای در زندگی مردم تأثیرگذار است و این تکنولوژی صرفاً برای ساخت بمب اتم کاربرد ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه هرچه دشمنان تحریم کنند بی شک ما قوی‌تر در این بخش کار خواهیم کرد، گفت: اعتمادی به نفس خوبی در فعالان حوزه فناوری انرژی اتمی کشور وجود دارد تا جایی که پارسال به ۱۵۸ دستاورد جدید در این حوزه دست پیدا کردیم.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا