اجتماعی

مرمت یکی از ستون‌های ایوان شرقی عمارت کوشک احمدشاهی‌

مرمت یکی از ستون‌های ایوان شرقی عمارت کوشک احمدشاهی‌



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ نیاوران، بنای موسوم به کوشک احمد شاهی عمارتی از نوع کوشک است که در دو طبقه ایجاد شده و گرداگرد طبقه فوقانی را ایوانی ستون‌دار تشکیل داده است. این ستون‌ها دارای هسته فلزی و پوسته از اندود گچ با آرایه‌های گچبری در بخش سرستون‌ها هستند.

تحت تأثیر عوامل مخل محیطی و مشکلات ایجاد شده برای بخشی از بام بنا، یکی از ستون‌ها در ناحیه شرقی دچار آسیب شده بود که به منظور رفع اشکال و کنترل فرآیند فرسایش، برنامه‌ای در دو مرحله برای مرمت و بازسازی این ستون در نظر گرفته شد. آسیب شناسی مصالح و عناصر معماری و تدوین و ارائه طرح مرمت و بازسازی مرحله نخست بود.

مستند سازی، رفع اشکال و تعمیر بام بنا و جلوگیری از نفوذ آب‌های نزولی به کالبد بنا، بهسازی و اصلاح هسته فلزی ستون، ایجاد پوشش ضد خوردگی، استحکام بخشی و مسلح سازی اندود، ایجاد اندود بهینه شده گچ و بازسازی بخش‌های تخریب شده اندود در پایه ستون و قلمه ستون و سرستون با ملات گچ بهینه شده در مقابل رطوبت از فعالیت‌های انجام شده در مرحله دوم بود.

ایجاد یک لایه پرایمر، موزون سازی رنگی و ایجاد یک لایه محافظ در مقابل عوامل مخل محیطی با اتکا بر ویژگی‌های تاریخی و هنری بنا با هدف تأمین تمامیت و یکپارچگی و همچنین محافظت از آن دیگر اقدامات مرحله دوم بود.

کوشک احمدشاهی عمارتی است که در اواخر دوره قاجار، جهت اقامتگاه ییلاقی احمدشاه در میان باغ نیاوران با مساحتی بالغ بر ۸۰۰ مترمربع در دو طبقه با سقف شیروانی بنا گردید و در دوره پهلوی دوم به عنوان محل اقامت رضا پهلوی (فرزند محمدرضا پهلوی) استفاده می‌شد.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا