سیاسی

مشارکت فعال بانوان در جامعه از شاخصه‌های توسعه و پیشرفت است

مشارکت فعال بانوان در جامعه از شاخصه‌های توسعه و پیشرفت است



به گزارش خبرگزاری مهر، بابک نگاهداری امروز (چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲) در دومین هفته دومین دوره مدرسه حکمرانی و قانونگذاری شهید مدرس (ره) با محوریت حکمرانی حوزه زنان و خانواده با اشاره به وقوع فجایع انسانی و نسل کشی در غزه، اظهار کرد: در هر یک ساعت ۶ کودک و پنج زن در غزه شهید می‌شوند و این ماشین جنایت کار متوقف نمی‌شود.

جنایات در غزه با هیچ شاخص شرافتی همخوانی ندارد

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر کاری با شرافت زیباست و حتی جنگیدن هم شرافتی دارد، گفت: جنایت‌هایی که در غزه رخ می‌دهد، با هیچ شاخص شرافتی همخوانی ندارد. استانداردهای دوگانه‌ای که این روزها جامعه جهانی در برابر مردم غزه در پیش گرفته، نشان می‌دهد که حقوق بشر بیش از گذشته، مضحکه‌ای در اختیار قدرتمندان و مستکبران است.

قانون جنگل هم توسط صهیونیست‌ها در غزه رعایت نمی‌شود

وی با بیان اینکه قانون جنگل هم توسط صهیونیست‌ها در غزه رعایت نمی‌شود، تصریح کرد: حیوانات کودک کشی نمی‌کنند و از گرسنگی دادن و تشنگی دادن دشمن، به عنوان ابزار کشتن استفاده نمی‌کنند درحالیکه جنایات غزه، نشان می‌دهد که مردم با دشمنی به مراتب پست‌تر از حیوانات مواجه هستند.

مشارکت فعال بانوان از شاخصه‌های توسعه و پیشرفت است

نگاهداری در ادامه بر توانمندسازی زنان و برگزاری دوره‌های آموزشی برای حضور بانوان در پست‌های مدیریتی تأکید و اظهار کرد: مشارکت فعال بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی یکی از شاخصه‌های توسعه و پیشرفت جامعه است و ارتقای حقوق زنان از شاخصه‌های کلیدی در این حوزه به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه گفتمان توسعه و پیشرفت به سمت توسعه انسانی رفته است، بیان کرد: بانوان در تعلیم و تربیت و تربیت نسل‌ها نقشی اساسی دارند و همین مساله نشانه‌ای از اهمیت نقش کلیدی آنان در توسعه انسانی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید برای تقویت حضور فعالانه زنان در عرصه‌های حکمرانی و اجتماعی برنامه ریزی داشته باشیم، افزود: باید شیوه‌های مدیریت را تغییر دهیم تا موانع و مشکلات حضور زنان در اجتماع برداشته شود. یکی از راه‌های برداشتن این موانع، توانمندسازی بانوان در عرصه‌های حکمرانی و قانونگذاری است.

مدیریت زنانه از فرصت‌های تحول در تحقق گام دوم انقلاب است

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان و در خصوص لزوم تحول در جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از فرصت‌های تحول در گام دوم انقلاب، می‌تواند توجه به مدیریت زنانه باشد که این امر با توانمند کردن زنان محقق می‌شود.

افزایش حضور اجتماعی زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی

نگاهداری با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته روند مدیریت کشور به سمت رشد و توسعه حضور بانوان در اجتماع بوده، گفت: در حال حاضر آمار رو به پیشرفتی از حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماع داریم؛ به عنوان مثال ۴۶ درصد دانشجویان دوره دکتری را بانوان تشکیل می‌دهند. بانوان حضور ۲۷.۵ درصدی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها دارند. ۷۳۵ مدیرعامل دانش بنیان کشور بانوان هستند، دو هزار و ۳۹۰ نفر از اعضای هیئت مدیره شرکت‌های کشور از بانوان هستند. بانوان در مشارکت بیش از ۳۱.۵ درصدی در فناوری اطلاعات دارند و مدیریت ۲۰ درصد مراکز کارآفرینی در اختیار بانوان است.

وی ادامه داد: ۲۵.۲ درصد پست‌های مدیریتی در اختیار بانوان است؛ در مقایسه با مجلس شورای اسلامی اول، حضور بانوان در مجلس چهار برابر شده است. هزار و ۱۲۱ زن در حوزه قضا فعالیت دارند و همه این آمار با اینکه هنوز به وضعیت مطلوب فاصله داریم، اما نشانه‌ای از پیشرفت در حضور اجتماعی و سیاسی زنان در جامعه است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ادامه به مقایسه بین حکومت داری و حکمرانی پرداخت.

نیاز جامعه به حکمرانی زنانه

وی بیان کرد: حکومت داری مبتنی بر عقلانیت ابزاری و از طریق سلسله مراتب و با رویکرد بالا به پایین اداره می‌شود. در حالی که حکمرانی مبتنی بر عقلانیت ارتباطی است، نگاه شبکه ای و از پایین به بالا دارد و با قدرت نرم به اداره امور می‌پردازد.

نگاهداری گفت: حکمرانی با در نظر گرفتن اختیار انسان‌ها و همه ذی نفعان و احترام به حق انتخاب آنان، جامعه را اداره می‌کند. در این نوع مدیریت، انعطاف حکمران در برابر ذی نفعان حداکثری می‌شود و اختیار آنان تا حد ممکن به رسمیت شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در حکومت داری، حکم از بالا به پایین صادر شده، قانون و سیاست‌ها مبتنی بر قدرت بروکراتیک تدوین و اجرا می‌شوند و حداقل انعطاف برای ذی نفعان در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: در ادبیات مدیریت، سازمان‌های بروکراتیک بر قواعد اداری استوار هستند. از سوی دیگر به سازمان‌های شبکه ای، سازمان زنانه می‌گویند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دانشگاه را نمونه‌ای از سازمان با مدیریت نرم و زنانه عنوان کرد و گفت: در عصر کنونی که ارتباطات و اطلاعات حاکم است و به پیچیدگی و عدم قطعیت شناخته می‌شود، باید با نحوه حکومت داری مردانه خداحافظی کرده و به حکمرانی زنانه سلام کنیم.

وی تأکید کرد: این نوع حکمرانی نیازمند حضور بیشتر زنان در کشورداری است تا مرجعیت نظام و دولت از طریق نرم افزایش پیدا کرده و سرمایه اجتماعی نظام نیز ارتقا یابد.

فهم نوین مشارکت زنان در جمهوری اسلامی

نگاهداری با اشاره به اینکه نیازمند ارتقای سرمایه اجتماعی در شرایط فعلی کشور هستیم، افزود: جمهوری اسلامی ایران به استناد مبانی اسلامی، فهم نوینی از مشارکت زنان را در عرصه جهانی و بین المللی شکل داده است. همچنین رهبر معظم انقلاب بارها بر ضرورت مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان تأکید داشته اند.

وی به اثر مشارکت زنان در نظام تقنینی کشور اشاره کرد و گفت: در ماده ۴۹ قانون اساسی بر حق مشارکت و در ماده ۱۱۶ به حق انتخاب شدن زنان اشاره شده است. در بند ۱۵ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه نیز ضمن تأکید بر تحکیم نهاد خانواده، به رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان تصریح شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اسناد بالادستی به سمت حداکثرسازی مشارکت زنان سوق داده شده اند، گفت: با این حال موانع فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و تقنینی، سازمانی و خانوادگی در برابر افزایش مشارکت اجتماعی بانوان قرار دارد.

موانع حضور زنان در اجتماع

وی یکی از این موانع را غلبه کلیشه‌های جنسیتی و بی اعتمادی به نقش و توانمندی‌های زنان در اداره امور دانست و بیان کرد: همچنین توزیع نابرابر قدرت، ساختار دولتی مردانه، قدرت کم لابی گری زنان که باعث حضور کمرنگ آنان در جریان‌های سیاسی شده، از جمله موانع افزایش حضور بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماع شده است.

نگاهداری ادامه داد: موانع سازمانی هم در این میان باعث عدم ارتقای شغلی بانوان می‌شوند. گویی سقفی شیشه‌ای در دستیابی به مراتب بالای سازمانی وجود دارد که در واقع ناشی از عدم پذیرش مدیریت زنان در سازمان‌ها است.

وی همچنین به مسئولیت‌های خانوادگی زنان اشاره کرد و افزود: برای رفع این مانع با معرفی الگوی سوم زن می‌توان به قرائن حمایتی و سیاستی برای مشارکت زنان در موقعیت‌های اجتماعی رسید.

تکوین الگوی سوم زن در جمهوری اسلامی

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، با تأکید بر تکوین الگوی سوم زن در جمهوری اسلامی و بر پایه بیانات مقام معظم رهبری، توضیح داد: این الگو مبتنی بر نقش خانوادگی همراه با نقش آفرینی اجتماعی و منطبق بر ظرفیت جنسیتی زنان و بسترهای مشارکت اجتماعی و اقتصادی در سطوح مختلف حکمرانی است.

وی با بیان اینکه مشاغل مدیریتی، آموزشی، درمانی، پژوهشی و اداری با توجه به ظرفیت‌های جنسیتی برای بانوان مناسب‌تر است، گفت: همچنین می‌توان گفت که بانوان در مشاغل تولیدی، حسابداری، فنی و مهندسی نیز موفق تر خواهند بود.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا