اجتماعی

مشاهده دو قطعه لاک پشت تلف شده در سواحل قشم

مشاهده دو قطعه لاک پشت تلف شده در سواحل قشم



به گزارش خبرگزاری مهر، شاهمراد جعفری بیان داشت: محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست قشم در هنگام گشت، کنترل و پایش ساحل در حوالی پارک آفتاب این جزیره لاشه ۲ قطعه لاک پشت پوزه (منقار) عقابی را پیدا کردند.

وی ادامه داد: این لاک پشت ها که از گونه های در حال انقراض هستند در اثر برخورد با پروانه شناور و آسیب دیدگی از ناحیه قسمت میانی لاک آسیب جدی دیده بودند که این آسیب ها منجر به مرگ این زیستمندان دریایی شده است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم توضیح داد داد: لاشه این لاک پشت ها که چند روز روی آب و در نوار ساحلی قرار داشت و تقریباً متلاشی شده بود توسط محیط بانان محیط زیست قشم جمع آوری و دفن شد.

وی اضافه کرد: رفت و آمد شناورها به ویژه قایق های تُندروی حامل کالاهای قاچاق و دام به کشورهای حاشیه خلیج فارس، صیدهای غیرمجاز، آلودگی حرارتی و نفتی، فاضلاب های شهری، تخریب آبسنگ های مرجانی و فرسایش ساحل از مهم ترین عوامل تهدید موجودات دریایی در حال انقراض است.

جعفری افزود: از هشت گونه لاک پشت دریایی شناسایی شده در جهان، هفت گونه آن در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست به ثبت رسیده اند که از این تعداد پنج گونه آن در آب های خلیج فارس است.

وی گونه ها لاک پشت ها در آب های فیروزه ای خلیج فارس را شامل لاک پشت پوزه عقابی، لاک پشت دریایی سبز، سرخ، زیتونی و چرمی عنوان کرد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان قشم یادآور شد: سواحل جزایر قشم، لارک، هنگام، هرمز، کیش، فارو و نخیلو و پناهگاه حیات وحش هندورابی از مناطق مهم لانه گزینی و زاد آوری این گونه لاگ پشت ها است.

لاک پشت های پوزه عقابی (Eretmochelys imbricata) قشم جزو هفت گونه لاک پشت های دریایی شناخته شده در آب های جهان محسوب می شود که همه ساله از طریق آب های آزاد وارد آب های خلیج فارس شده و در محل سایت روستای شیب دراز در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر قشم اقدام به تخم گذاری می کند.

پوزه این لاک پشت ها برای بیرون کشیدن غذای اصلی آن یعنی اسفنج دریایی از لا به لای مرجان ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.

لاک پشت های پوزه عقابی در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) و جزو گونه های خیلی زیاد در معرض خطر انقراض (Critically Endangeref) ثبت شده اند.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا