اجتماعیاخبار سربازی و نظام وظیفه

معافیت از خدمت «مقدس» سربازی نباید پاداش باشد!

معافیت از خدمت «مقدس» سربازی نباید پاداش باشد!



به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه «جوان» در گزارشی با تیتر «معافیت از خدمت «مقدس» سربازی نباید پاداش باشد!» نسبت به معافیت از خدمت بازیکنان تیم ملی والیبال امید کشورمان پس از قهرمانی در جهان واکنش نشان داد و به در نظر گرفتن چنین تصمیمی به عنوان یک «پاداش» انتقاد کرد.

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

قهرمانی تیم والیبال جوانان ایران در جهان از آن دست قهرمانی‌های دلچسبی بود که تا مدت‌ها از یادمان نمی‌رود. یک قهرمانی فراموش نشدنی که در اوج حملات گسترده معاندان و دشمنان قسم‌خورده ایران و ایرانی و به‌خصوص قشر جوان کشورمان رقم خورد تا باز هم تمام دسیسه‌های دشمنان کشور برای خدشه‌دار کردن عزت و اعتبار ایران نقش بر آب شود.

برابر قانون سرباز قهرمان حالا بروبچه‌های تیم والیبال جوانان باید از انجام خدمت سربازی معاف شوند که طبیعی است و این حق قانونی آنهاست و باید از آن برخوردار شوند. کسی هم نمی‌تواند به اجرای این قانون ایراد بگیرد، اما سوال اینجاست که اگر انجام خدمت سربازی امری مقدس محسوب می‌شود، چرا باید معافیت از این امر مقدس به عنوان پاداش قهرمانی در جهان یا مدال‌آوری در المپیک در نظر گرفته شود؟

باید یادآور شد که هیچ‌کس منکر تلاش و زحمت شبانه‌روزی ورزشکاران برای رسیدن به سکوی قهرمانی و مدال ارزشمند المپیک نیست و همه خوب می‌دانیم که یک ورزشکار حرفه‌ای وقتی سرباز هم باشد با چه مشکلاتی در خصوص خروج از کشور برای شرکت در مسابقات بین‌المللی و حتی حضور در مسابقات داخلی روبه‌روست، اما مسئله این است که چرا باید به معافیت از یک امر مقدس به عنوان پاداش نگاه شود. همه خوب می‌دانیم که کسب عنوان قهرمانی جهان یا مدال ارزشمند المپیک مستلزم انجام ورزش قهرمانی است که طبیعتاً شرایط آن برای تمام آحاد جامعه به‌خصوص جوانان پسر که باید به خدمت سربازی بروند مهیا نیست.

بنابراین وقتی معافیت از این امر مقدس به اشتباه به عنوان پاداش قهرمانی و مدال‌آوری در نظر گرفته می‌شود ناخودآگاه بخش عظیمی از جامعه دچار سرخوردگی می‌شوند، چراکه اصلاً امکان چنین فعالیتی را ندارند. نمونه بارز این امر را می‌توان امروز در روشن شدن آمار قبولی کنکور و درصد بالای قبولی قشر مرفه در آن دید. جایی که اقشار کم‌درآمد و محروم جامعه سهمی تقریباً صفر را دارند. ورزش قهرمانی نیز چیزی شبیه به همین است که همگان توانایی انجام آن را ندارند و بسیاری هم که می‌خواهند وارد این وادی شوند به سبب هزینه‌های بالای آن خیلی زود عطای کار را به لقایش می‌بخشند.

برای جلوگیری از چنین اختلاف طبقاتی به نظر می‌رسد که باید تعریف جدیدی از قانون سرباز قهرمان صورت گیرد. تعریفی که هم به قهرمانان و مدال‌آوران کشور در آن ارج نهاده شود و هم مسئله معافیت از خدمت سربازی آن‌ها باعث سرخوردگی قشر عظیم جوانان آماده به خدمت نشود. می‌توان به جای استفاده از واژه معافیت از خدمت سربازی شرایط را به‌گونه‌ای پیش برد که قهرمانان و مدال‌آوران ورزش به جای خدمت در پادگان‌ها و یگان‌های نظامی در همان رشته خود به آموزش نوجوانان و رده‌های پایین‌تر بپردازند و اینگونه خدمت سربازی خود را هم انجام دهند و به جای کارت معافیت، کارت پایان خدمت هم دریافت کنند تا هم نگران وضعیت خدمت سربازی خود نباشند و هم معافیت از خدمت مقدس سربازی تبدیل به پاداش نشود.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا