اقتصادیبازار
موضوعات داغ

میلگرد بناب، میانه یا زاگرس؛ کدام برای پروژه‌تان مناسب‌تر است؟

نقش میلگرد در افزایش استحکام بتن استفاده شده در فونداسیون، بر مهندسان عمران پوشیده نیست. به همین دلیل، انتخاب میلگرد مناسب، یکی از مراحل حساس و چالش ‌برانگیز یک پروژه ساختمانی است.

استاندارد های میلگرد را بخوانید

بنابراعلام آسرون، به کار بردن میلگرد با کیفیت و دارای قیمت مناسب، علاوه بر افزایش استحکام سازه، می‌تواند عمر ساختمان شما را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. در این متن، در مورد خصوصیات و تفاوت‌های میلگرد بناب، میانه و زاگرس بحث شده است. این ۳ نوع میلگرد، پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین میلگردهای موجود در بازار هستند. مقایسه خصوصیات این ۳ میلگرد به شما کمک می‌کند تا متناسب با نیاز و ویژگی‌های پروژه‌تان، بهترین انتخاب را داشته باشید.

البته در انتخاب میلگرد علاوه بر شهرت و پرفروش بودن، باید فاکتورهایی مانند وزن، قیمت و فاصله تولیدکننده تا محل پروژه را نیز در نظر بگیرید.

۱. میلگرد بناب چه خصوصیاتی دارد؟

کارخانه ظفر بناب عمده شهرت خود را مدیون تولید میلگردهایی با وزن مناسب  است، که این ویژگی در کنار کیفیت بالا، منجر به محبوبیت آن شده است.

آزمایش های میلگرد را بخوانید

مجتمع فولاد ظفر بناب از سال ۸۶ اقدام به تولید میلگرد آجدار نموده و با ظرفیت تولید ۷۰۰ هزارتن در سال، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در شمال غرب کشور شناخته می‌شود.

میلگردهای این کارخانه در بازار با نام میلگرد بناب شهرت دارند. میلگرد ظفر بناب بر اساس استاندارد DIN اروپا، ASTM آمریکا و استاندارد ملی ایران و در سایزهای ۸ تا ۳۲ تولید می‌شود.

ممکن است در نگاه اول قیمت میلگرد بناب به ازای هر کیلوگرم، بالا به نظر برسد؛ اما وزن پایین هر شاخه و کیفیت بالای این محصول، خرید آن را برای شما مقرون به‌صرفه می‌کند.

بر اساس استاندارد روسی GOST ۵۷۸۱، میلگرد آجدار بناب در دو دسته A۲ و A۳ قرار می‌گیرد؛ که وزن سایزهای مختلف آن را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

روی بدنه میلگرد ظفر بناب، علامت ZN CT درج می‌شود که می‌توانید اصالت آن را از این طریق تشخیص دهید.

۲. ویژگی‌های برجسته میلگرد میانه چیست؟

میلگرد میانه از باکیفیت‌ترین میلگردهای موجود در بازار است که از نظر وزنی، به میلگرد ذوب‌آهن شباهت دارد.

کارخانه فولاد میانه تبریز در نزدیکی شهر میانه و در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این کارخانه از سال ۷۹ انواع میلگرد را بر اساس استانداردهای آلمانی DIN ۴۸۸ و DIN ۱۰۱۳ و استاندارد ملی ISIRI ۳۱۳۲ تولید می‌کند. میلگردهای این کارخانه بیشتر به نام میلگرد میانه مشهور است. از نظر قیمت نیز قیمت میلگرد میانه ارزان‌ به حساب می‌آید.

کارخانه فولاد میانه هر دو نوع میلگرد آجدار و ساده را تولید می‌کند. میلگردهای تولیدی این کارخانه بر اساس استاندار روسی GOST، در دسته‌های A۱، A۲، A۳ و A۴ قرار می‌گیرند. نکته مهمی که هنگام خرید میلگرد میانه از درب کارخانه باید در نظر داشته باشید، حداقل بار است. از این کارخانه باید حداقل ۱۶ تن میلگرد خریداری کنید.

در جدول زیر، وزن انواع میلگرد میانه را ببینید:

اگر به دنبال خرید میلگرد با وزن نزدیک به جدول اشتال هستید و بودجه شما به خرید محصولی مثل میلگرد ذوب‌آهن نمی‌رسد، میلگرد میانه می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

البته در خرید این میلگرد از درب کارخانه، فاصله کارخانه تا محل پروژه‌تان و کرایه حمل و نقل بار را نیز در نظر داشته باشید. تشخیص اصالت میلگرد میانه نیز از طریق علامت برجسته دو حرف F روبروی هم امکان‌پذیر است.

۳. مشخصات میلگرد زاگرس چیست؟

میلگرد زاگرس از نظر وزن و قیمت، شبیه به میلگرد ذوب‌آهن است. این میلگرد با تکنولوژی شرکت زیمنس آلمان تولید می‌شود و همین موضوع باعث شده که در بحث کیفیت، رقبای کمی داشته باشد. قیمت میلگرد زاگرس هم تقریباً شبیه به ذوب‌آهن هست.

کارخانه صبا فولاد زاگرس در شهرک صنعتی سفیددشت استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و از سال ۹۳ میلگرد آجدار تولید می‌کند. میلگردهای این کارخانه را در بازار با نام میلگرد زاگرس می‌شناسند.

کارخانه صبا فولاد زاگرس تنها میلگرد آجدار با گرید A۳ و با آج ۴۰۰ تولید می‌کند. شکل آج میلگرد A۳ به صورت جناقی است و این موضوع باعث شده که برای آهنگری و جوشکاری با زوایای تند مناسب باشد. جهت تشخیص اصالت میلگرد زاگرس باید به علامت SFZ روی بدنه آن، دقت کنید.

جدول وزنی میلگرد زاگرس را در زیر می‌بینید:

وزن برخی سایزهای میلگرد زاگرس از میلگرد ذوب‌آهن کمتر است و همین موضوع باعث می‌شود که خرید آن‌ها مقرون به‌صرفه باشد. صبا فولاد زاگرس به صورت تخصصی میلگرد آجدار A۳ تولید می‌کند.

محاسبه وزن میلگرد را یاد بگیرید

از نظر تئوری این نوع میلگرد به علت درصد بالای کربن مناسب عملیات خم‌کاری نیست؛ اما میلگرد زاگرس به روش ترمکس تولید می‌شود که این روش، میزان شکنندگی میلگرد را کاهش می‌دهد.

در کنار پارامتر کیفیت، با مقایسه پارامترهای وزن، قیمت و فاصله تولیدکننده تا محل پروژه‌تان، می‌توانید از بین میلگردهای بناب، میانه و زاگرس، انتخاب مناسب را داشته باشید.

 

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا