اجتماعی

نباید به میراث ناملموس کشور بی‌توجهی کنیم



به گزارش خبرنگار مهر، عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دومین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی که امشب در سالن وزارت میراث فرهنگی برگزار شد گفت: چهره‌های ماندگار شناسنامه ما هستند. این افراد شاگردان زیادی را تربیت کرده اند.

ضرغامی همچنین بیان کرد که بسیاری از افراد به من نقد می‌کنند چرا کنار ابنیه پلاتو می‌گویی این کارها در شأن وزیر نیست. در پاسخ به این نقدها گفتم از شهید مطهری یاد گرفته ام که هم داستان راستان می‌نوشت و هم کتاب‌های دیگر را با عقاید خودش می‌نوشت. خیلی وقت‌ها که کنار یک بنایی صحبت می‌کنم می‌بینم آن حرف نفوذ بیشتری پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر من در جایگاه سابقم یعنی ریاست صداوسیما همت خود را بر معرفی میراث فرهنگی می‌گذاشتم از بسیاری دیگر از کارها مفیدتر بود.

وی ادامه داد: ما به میراث ناملموس کشورمان بی توجهی می‌کنیم باید اشتباهاتمان را بپذیریم و جبران کنیم. ما چطور به جوان‌ها می‌گوئیم احترام بزرگترها را حفظ کنید درحالی که خودمان احترام بزرگان را نداریم. من با وجود همه ادعاهایم نمی‌توانم با جوانان حرف بزنم. ما می‌خواهیم همه تریبون‌ها را برای خودمان داشته باشیم. چرا نیم توانیم با زبان آنها حرف بزنیم. این را رهبر معظم انقلاب هم تاکید دارند که نمی‌توان با زبان چهل سال قبل با نسل امروز حرف زد.

وی گفت: ما خیلی جاها بزرگان را هم به دلایل مختلف از جمله دلیل سیاسی کنار گذاشته ایم. اگر ما الان ریش سفید مثل گذشته داشتیم این همه پرونده قضائی برای هر موضوعی تشکیل نمی‌شد. اینها همان میراث ناملموس است.

وزیر میراث فرهنگی گفت: باید با یک پل زدن اشتراکات مردم را به هم پیوند دهیم. شاقول گذاشتن برای مهندسی خوب است نه برای کارهای اجتماعی. بخشی بزرگی از میراث ناملموس ما مانند دستورات و فرهنگ اسلام است چون تعارض ندارد. بسیاری از ویژگی‌های فرهنگی ملی عین تگاه توحیدی است ولی ما از این اشتراکات غفلت کردیم.

ضرغامی همچنین در جمع خبرنگاران از حل مشکل تعلیق شش ماهه برای مدیر مجموعه حافظیه خبر داد و گفت: می‌خواهیم آقای محسنی اژه ای به وزارت میراث فرهنگی بیاید. چون برخی مسائل در حوزه قوه قضائی داریم که با نگاه مثبت ایشان قابل حل خواهد بود. می‌دانیم که باید برخی از موضوعات مربوط به حوزه ما در یک شعبه رسیدگی ویژه شود چون هر کسی نمی‌تواند با تسلط بر قوانین عمومی درباره پرونده‌های میراثی قضاوت کند. باید این اتفاق بیفتد که پرونده‌های میراثی هم مانند پرونده روحانیت یا رسانه با مجموعه‌ای از افراد متخصص بررسی شود.

وی با اعلام مخالفت درباره پلمپ اقامتگاه‌ها و مجتمع‌های گردشگری گفت: به این موضوع واکنش نشان داده ایم. نباید این مجموعه‌ها پلمپ شود. به خصوص اقامتگاه‌هایی که گردشگر خارجی از قبل رزرو کرده است.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا