استان ها

پیچ و خم افتتاح آزادراه اصفهان -شیراز/ گام آخر لنگ اعتبار است

پیچ و خم افتتاح آزادراه اصفهان -شیراز/ گام آخر لنگ اعتبار است


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – علیرضا پرنیان: آزاد راه شیراز- اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای مواصلاتی کشور شناخته می‌شود و پنجره ارتباطی شمال و جنوب کشور است که فاصله استان فارس و استان اصفهان را ۱۳۰ کیلومتر کاهش می‌دهد.

این طرح در اوایل دهه ۹۰ خورشیدی در استان فارس و اصفهان در هفت فاز کلید خورد. با نگاهی به شرکای طرح آزاد راه شیراز – اصفهان در استان فارس در خواهیم یافت که این طرح حاصل هم افزایی دولت، وزارت دفاع و شرکت عمران شهر جدید صدرا است که هر کدام از این بخش‌ها باید با توجه به تعهدات خود در این پروژه نسبت به تأمین بودجه‌های لازم اقدام می‌کردند.

آزاد راه شیراز –اصفهان در ابتدا دارای هفت قطعه بود اما با توجه به نیاز استان فارس به مسیرهای آزاد راهی قطعه هشتم نیز به این طرح اضافه شد.

قطعه هشتم آزاد راه شیراز – اصفهان موجب اتصال شهر شیراز به این آزاد راه می‌شود و اولین قطعه از آزاد راه شیراز- بوشهر است که پس از تکمیل پروژه آزاد راه شیراز – اصفهان عملیات اجرایی ساخت آن نیز آغاز خواهد شد.

کمبود منابع مالی اصلی‌ترین دلیلی است که موجب شده تا این طرح ۱۱ ساله همچنان به بهره برداری نرسیده است، اما مدیران ارشد فارس و کشور نیز طی بازدید از آزاد راه شیراز – اصفهان وعده افتتاح این آزاد راه را در آینده‌ای نزدیک مطرح کرده‌اند.

مشخصات فنی طرح آزاد راه شیراز – اصفهان

آزاد راه شیراز – اصفهان ۳۵۱ کیلومتر است که ۱۱۶ کیلومتر آن در استان اصفهان و ۲۳۵ کیلومتر این طرح در استان فارس قرار داده شده است.

از جمله مزایای این طرح می‌توان به کاهش سه ساعته فاصله زمینی استان فارس و اصفهان اشاره کرد لازم به ذکر بوده که در این طرح برای اولین بار در کشور از فناوری روسازی بتنی استفاده شده است.

اجرای قطعه هفتم این طرح ملی نیز که در غرب شهر شیراز به سمت شهرستان بیضا به طول ۱۲ و نیم کیلومتر آغاز شده و تاکنون به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی رسیده است.

لازم به ذکر است که این طرح همچنان نیازمند یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و بهره برداری است.

پیچ و خم افتتاح آزادراه اصفهان -شیراز/ گام آخر لنگ اعتبار است

آزادراه شیراز- اصفهان باید در ۳ مرحله افتتاح شود

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفت: آزاد راه شیراز اصفهان باید در سه مرحله به افتتاح برسد.

جعفر قادری تاکید کرد: قطعه هفت آزاد راه باید زمانی به بهره برداری کامل برسد که مشکل خروجی شهر شیراز در «گویم» برطرف شده باشد از این رو برای افتتاح کامل این قطعه نیاز است زمان بیشتری در نظر گرفته شود.

اگر ورودی و خروجی شهر شیراز ساماندهی شود می‌توان با ترک تشریفات قطعه هشت آزاد راه را نیز عملیاتی کرد تا سه مسیر ورودی به آزاد راه شیراز – اصفهان در کلان شهر شیراز وجود داشته باشد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در فاز نخست بهره برداری قطعات یک تا شش آزاد راه باید انجام شود.

وی افزود: در مرحله دوم باید ۹ کیلومتر از قطعه هفت بهره برداری شود و در مرحله آخر نیز چهار کیلومتر پایانی قطعه هفت که تکمیل کننده این قطعه بوده به بهره برداری برسد.

قادری تاکید کرد: اگر ورودی و خروجی شهر شیراز ساماندهی شود می‌توان با ترک تشریفات قطعه هشت آزاد راه را نیز عملیاتی کرد تا سه مسیر ورودی به آزاد راه شیراز – اصفهان در کلان شهر شیراز وجود داشته باشد.

به گفته وی اگر عملیات اجرایی قطعه هشت آزاد راه آغاز شود می‌توان از بزرگراه «حسینی الهاشمی» شیراز به صورت مستقیم وارد آزاد راه شد.

۶ قطعه از آزاد راه شیراز – اصفهان در شهریور ماه افتتاح می‌شود

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: قطعه‌های یک تا شش آزاد راه شیراز – اصفهان تا پایان شهریور ماه به بهره برداری می‌رسد.

امیر حسین جمشیدی اضافه کرد: با توجه به اینکه آزاد راه شیراز – اصفهان دارای هشت قطعه بوده مقرر شده تا قطعه هفتم این پروژه نیز طی سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

وی اضافه کرد: قطعات اول تا ششم آزاد راه شیراز – اصفهان از شهرستان ایزد خواست آغاز شده و تا «تنگ خیاره» ادامه پیدا خواهد کرد و برای دسترسی به این آزاد راه نیز سه ورودی از شهر شیراز در نظر گرفته شده تا بهره برداران به توانند از این مناطق وارد این محور شوند.

جمشیدی اضافه کرد: برای خروج بهره برداران از آزاد راه نیز مقرر شده تا اداره کل راه و شهرسازی نسبت به تعریض جاده در منطقه «لپویی» اقدام کند تا در ورودی کلان شهر شیراز مشکلات ترافیکی حادث نشود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس در خصوص ویژگی‌های این آزاد راه بیان کرد: تکمیل و بهره برداری از آزاد راه شیراز – اصفهان از جمله طرح‌هایی بوده که در دور اول سفر ریاست جمهوری به استان فارس بر آن تاکید شده از این رو تلاش‌های صورت گرفته در استان فارس بر این اساس است که این طرح به عنوان پنجره ارتباطی جنوب و شمال کشور تا پایان شهریور ماه به بهره برداری برسد.

آزاد راه شیراز –اصفهان نیازمند ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: در راستای تکمیل و بهره برداری از آزاد راه شیراز –اصفهان بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

ابراهیم عزیزی اضافه کرد: آزاد راه شیراز – اصفهان یکی از مهم‌ترین محورهای مواصلاتی کشور بوده و پنجره ارتباطی شمال و جنوب کشور است از این رو باید حساسیت ویژه‌ای نیز در خصوص تکمیل و بهره برداری از آن وجود داشته باشد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی معتقد است: مهم‌ترین قطعه در آزاد راه شیراز – اصفهان قطعه هفتم این طرح است از این رو باید این قطعه به بهره برداری برسد تا بتوان مسیری امن برای دسترسی به آزاد راه شیراز – اصفهان در کلان شهر شیراز ایجاد کرد.

مهم‌ترین قطعه در آزاد راه شیراز – اصفهان قطعه هفتم این طرح است از این رو باید این قطعه به بهره برداری برسد تا بتوان مسیری امن برای دسترسی به آزاد راه شیراز – اصفهان در کلان شهر شیراز ایجاد کرد

وی اضافه کرد: باید این طرح در زمان بندی مناسب به بهره برداری برسد اما تا زمانی که تمامی استانداردهای لازم ایمنی برای این طرح اجرایی نشده باشد باید صبر کرده و پس از آن نسبت به افتتاح و بهره برداری از این طرح اقدام کرد.

او تاکید کرد: قطعات اول تا ششم این آزاد راه بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تنها قطعه هفت و هشت این طرح باقی مانده است که قطعه هفت نیز نزدیک به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عزیزی تاکید کرد: برای بهره برداری از آزاد راه شیراز- اصفهان بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که باید از طریق دولت، وزارت دفاع و شرکت عمران شهر جدید صدرا تأمین شود.

وی اضافه کرد: تا زمانی که قطعه هفت آزاد راه تکمیل نشود افتتاح و بهره برداری از این طرح اشتباه بوده و تعجیل در افتتاح این طرح خطرات بسیاری برای مردم به همراه دارد.

عزیزی یادآور شد: اگر قطعه هفت آزاد راه شیراز –اصفهان همزمان با بهره برداری از این طرح افتتاح نشود این طرح ناتمام باقی می‌ماند.

پیچ و خم افتتاح آزادراه اصفهان -شیراز/ گام آخر لنگ اعتبار است

پیشرفت ۹۸ درصدی آزاد راه شیراز – اصفهان

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز در این خصوص گفت: پروژه آزاد راه شیراز – اصفهان دارای ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی است.

خیرالله خادمی اضافه کرد: این آزادراه یکی از بزرگترین آزاد راه‌های در دست ساخت کشور است که پنجره ارتباطی شمال و جنوب کشور به حساب آمده این در حالی است که این طرح در ابتدا با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع شروع شد ولی در ادامه ارگان دیگری نیز به این طرح اضافه شده است.

وی در خصوص الزامات ایمنی این آزاد راه نیز بیان کرد: اقدامات تکمیلی این آزادراه نظیر نصب درزهای انبساط پل‌ها، نصب جان‌پناه‌ها در نقاط پرتگاهی و روی پل‌ها، تابلوی علائم، خط کشی و سایر موارد هنوز تکمیل نشده و در حال انجام است.

فارس هنوز آزاد راه ندارد

استان فارس هنوز آزاد راه نداشته و بهره برداری از آزادراه شیراز- اصفهان به عنوان تکمیل کننده بخشی از پنجره ارتباط آزادراهی کشور از بندر انزلی به تهران و از آنجا به سمت اصفهان، شیراز و عسلویه است.

این آزاد راه در کنار افزایش و سهولت در حمل و نقل بار و جابجایی مسافر، توسعه گردشگری به ویژه برای استان‌های فارس و اصفهان را به همراه خواهد داشت البته هنوز این طرح آزاد راهی نیازمند تخصیص اعتباری بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده آن هم در حالی که نزدیک به ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

استان فارس علاوه بر آزاد راه شیراز – اصفهان نیازمند آزاد راه شیراز – بوشهر نیز بوده تا از این طریق زنجیره آزاد راه‌های کشور تکمیل شود.

پس از گذشت سال‌ها مردم انتظار دارند با پیگیری دولت سیزدهم قفل این پروژه شکسته شود و مردم از مزایای این طرح بزرگ ملی استفاده کنند.

این خبر را درهمسونیوز دنبال کنید

هم اکنون شما نیز می توانید اخبار ادارات، شرکت خود را با نام خود در همسونیوز منتشر نمایید.

ورود به سامانه ارسال اخبار



منبع:مهر

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا